Zwanger en aambeien

<p>Oké, een iet-wat gênant onderwerp, maar wellicht herkenbaar voor vele zwangeren: aambeien.</p><p>Momenteel ben ik 36 weken zwanger, en sinds een tijdje last van aambeien en het wordt eigenlijk alleen maar erger (geen last van obstipatie trouwens). Echt pijnlijk is het overigens niet. Ik heb curanolzalf gekocht, maar heb niet het idee dat het effect heeft. </p><p>Mensen met andere tips? En is het belangrijk om dit aan te geven bij de verloskundige? Of ermee naar de huisarts te gaan? Ik durf dat namelijk niet zo goed, haha. </p>

Hoi,

wat vervelend, ik heb aambeien gekregen door de bevalling. Ik heb toen ook curanol gesmeerd, werkte ook niet. De aambeien zijn met de tijd een stuk kleiner geworden maar net niet helemaal weg. Ik heb er geen last van, doe er verder niks meer aan. Heb begrepen dat ze nooit helemaal weggaan. Je kan de HA even bellen, heb ik toen ook gedaan en kreeg toen een ander zalfje.. dat heb ik ook nog een tijd gesmeerd .. succes ermee! 

Nee joh, niks doen. Door het gewicht van de baby heb je enorme spanning op je kringspieren. Een zalf lost dit niet op. Na de bevalling wordt het vanzelf minder. Vervelend dat ze er zijn, maar probeer ze te negeren

Als er eenmaal een aambei (uitstupsel) is, dan kan je weinig tegen er weinig tegen doen. Je kan het wel gemakkelijker maken en evt nieuwe aambeien voorkomen. Via de ha zijn er verschillende zalfjes te verkrijgen die het ongemak toch wat gemakkelijker kunnen maken. Mocht je toch pijn voelen, dan is hier ook een zalfje voor. Het voorkomen van aambeien kan niet altijd, maar er zijn een aantal adviezen die de kans kleiner maken. Niet drukken tijdens de ontlasting, vezelrijke voeding (evt zakjes of drank voor ontlasting via ha), voldoende drinken (3 liter op een dag). 
Het probleem komt veel voor bij mensen, dus schroom vooral niet de ha hiervoor te bellen. Je kan ook via www.thuisarts.nl kijken voor meer informatie, deze site is betrouwbaar. 

Van de fysio heb ik een tip gekregen om tijdens het poepen je voeten op een krukje te zetten. Hierdoor hoef je echt helemaal niet te persen en blijft de boel daaronder ontspannen. :) 

Terug
Bovenaan