Zwanger en antidepressieva

<p>Lieve mama’s Heeft er iemand ervaring met antidepressieva in de zwangerschap?. Ik ben op het moment 20 weken zwanger van mijn 2de kindje. In het verleden heb ik helaas een keer een depressie gehad en daarvoor mirtazapine gekregen in de laagste dosering 7.5 mg. Dat werkte prima voor me,  daarna afgebouwt en niet meer gebruikt.  Nu ben ik helaas terug bij af,  voel me heel erg neerslachtig futloos  en heb nergens geen zin in.  Heb dit met de huisarts en psygoloog besproken en ze zeiden allebei dat mijn depressie helaas weer terug is :(.  Nu zei zowel de huisarts als psygoloog tegen me dat ik de mirtazapine weer op mag starten. Maar ik durf dit simpel weg gewoon niet..  ik ben zo bang dat mijn kindje er iets aan over houd en zou mezelf dat echt niet vergeven… maar op dit moment ben ik ook echt geen leuk mens , en om zo nog 20 weken door te tobben is eigenlijk ook geen optie aangezien het steeds erger word :(. Heeft hier iemand ervaring mee ?  Xx veel liefs x </p>

Wat naar dat je je weer zo somber voelt! Je kan mirtazapine tijdens de zwangerschap veilig gebruiken. Hier lees je er meer over: https://www.lareb.nl/tis-knowledge-screen?id=62&page=1&searchArray=mirtazapine&isSinglePageResult=true&pregnancy=true&breastfeeding=false&name=Tetracyclische%20antidepressiva%20tijdens%20de%20zwangerschap
Vooral onder toon meer, daar staat ook wat uitgelegd over het risico van niet behandelen. 
Heb je het met de huisarts gehad over eventueel verwijzen naar een pop-poli

Hi,
Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook Mirtezapine 15mg geslikt. Deze gebruikte ik ook al jaren ivm slaapproblemen en depressie. Mijn huisarts heeft tijdens de zwangerschap aangegeven dat er met mij nog wel mogelijk duizenden of wel meer vrouwen deze zonder problemen bij het kindje slikken tijdens de zwangerschap. Wel moet je dit toch wel aangeven bij de verloskundige. Geloof me mijn zoontje heeft er ook niks aan over gehouden en ik slikte dus de 15mg. De stress en depressieve klachten zijn slechter voor je kindje.

Hi Sunnymom,
Allereerst, gefeliciteerd met je zwangerschap! Weer een wondertje op komst, wat een rijkdom. 
Vervelend dat je zo tegen je medicatie op ziet, goed dat je dit hier deelt. Ik kan je geruststellen, het slikken van deze medicatie (wel even uitzoeken of dit ook voor dit merk geldt) hoeft echt geen invloed te hebben op je ongeboren kindje en zelf het eventuele geven van BV daarna. Vermeld het wel aan je verloskundige omdat ze dan na de geboorte van je kindje het kleintje even extra zullen observeren. Niks ernstigs puur voor de zekerheid omdat de kleine gedurende zwangerschap een minimale stof binnenkrijgt en zodra de kleine geboren is dit natuurlijk niet meer via jou gebeurt. Is absoluut niet schadelijk! Gewoon goed om te melden en voor de verloskundige goed om hier even op te letten. Indien dit wel het geval zou zijn, weten ze hier goed in de handelen. Daarom hierbij bevestigd: maak je geen zorgen om de kleine in je buik. Denk voor nu aan jezelf en de kleine. Hoe belangrijk is het dat jij de mama bent die zich " lekker in haar vel voelt". Stress, spanning, somberheid dat helpt niet mee om je lekkerder te gaan voelen. Als dit kleine pilletje jou deze verlichting kan bieden en je hierdoor de komende maanden je beter gaat voelen. Waarom zou je jezelf dit niet gunnen? Je lijf vraagt nogal wat van jou. Een beetje extra hulpstofjes en zelfliefde mag altijd maar nu al helemaal! Ik vind het wel super goed dat je hier zo mee bezig bent en niet direct zegt: geef mij maar die pillen. Het laat nu al zien dat je een liefdevolle, bezorgde en verzorgende goeie beschermende mama bent. Geniet van je zwangerschap en gun jezelf wat meer verlichting. Zo kun je extra genieten! 

PS kies je er uiteindelijk toch voor om het zelf te doen zonder medicatie. Wees dan niet te steng voor jezelf, kijk zo goed je alles aan het afwegen bent. Liefs! 

Ik zag dat iemand de POP-poli al geadviseerd had. Zeker een aanrader. En nogmaals, bewondering voor je bezorgdheid en verantwoordelijkheid die je nu al neemt tijdens het overwegen van deze stap voor de kleine. Liefs. X

Ik heb antidepressiva geslikt tijdens mijn zwangerschappen en ook gewoon borstvoeding gegeven. Ik ben van mening dat het minder schadelijk is dan een depressie. Onze dochter had een Apgar van 10/10/10, dus dat genoeg ;)

Terug
Bovenaan