zwanger en antidepressivia

A

Anoniem

Guest
Graag zou ik in contact willen komen met vrouwen die net als ik anti depresivia slikken en daarom in het ziekenhuis moeten bevallien of zijn bevallen.

Volgens de artsen moet ik twee dagen in het ziekenhuis blijven zodat ze het kindje kunnen observeren ivm eventuele ontwenningsverschijnselen.
Ik zou graag willen weten hoe dit bij anderen verloopt of is verlopen, en of er ontwennings verschijnselen zijn opgetreden.

Ik twijfel zelf eerlijk gezegd bij de twee dagen die er voor staan, omdat ik uit ervaring weet dat het middel pas na een week in je lichaam begint af te nemen. Zou graag willen weten hoe anderen, met ervaring, hier over denken!

Alvast bedankt!

Groetjes Erna

Hallo Erna,

Ook ik ben zwanger met anti-depressiva en heb daar flink veel over gelezen en geinformeerd.(ook bij de fabrikant van de medicatie)
Een eenduidig antwoord is er niet helaas.
Ik heb zelf wel een geprobeerd te stoppen, maar dat viel me zo ontzettend zwaar (ik slik ad tegen een dwangstoornis), de ontrekkingsververschijnselen waren heel erg heftig.
Het kan zelfs maanden duren.
Je kindje hoeft hier geen last van te hebben, maar anderzijds heb ik verhhalen gehoord over babytjes die lagen te stuiptrekken van de onttrekkingsverschijnselen.
Mijn ziekenhuis doet hetzelfde: 2 dagen. Ik heb nog niet verder geinformeerd, omdat de zwangerschap nog zo pril is en ik me uiteindelijk heb neergelegd bij het blijven slikken van medicatie naast deze zwangerschap.
Ik zou zeggen, informeer eens....Zal ik ook doen, ik hou je op de hoogte...

Onthou (ben ik nu wel achter) dat niemand hier een standpunt over in durft te nemen. Je kunt dus verschillende antwoorden krijgen (ook mbt het wel of niet geven van borstvoeding etc. etc.) Het is dus aan jou....

Succes en je hoort van me als ik meer weet,

Groetjes mama

Hoi Erna,

Ik gebruik nu ook tijdens m'n zwangerschap antidepressiva, en het ziet er nog niet echt naar uit dat ik daar mee zal stoppen. Ik gebruik dit al jaren, en al meerdere malen een poging gedaan om te stoppen maar meteen kwam m'n depressie en paniekaanvallen weer terug. Toen ik net ontdekt had dat ik zwanger was ben ik meteen gaan afbouwen, een extra stok achter de deur dacht ik nu ik zwanger ben.
Maar ik ben zo ontzettend misselijk geweest tot 20 weken, dat ik al snel weer aan de medicijnen zat omdat ik het echt niet trok.

Vanwege de medicijnen moet ik dus ook in het ziekenhuis bevallen, mits ik er nog vanaf kom voor de bevalling. In dit ziekenhuis is het 24 uur blijven ter observatie, maar ik hoor ook wel vaker 2 dagen. Ligt er ook aan of je borstvoeding kunt/zult geven, dan moet je meestal iets langer blijven.

Informeer goed bij je huisarts, verloskundige  en hier op internet bijv. maar volg ook je eigen gevoel!!!
Iedereen zegt weer wat anders en daar kun je erg onzeker over worden.
Je moet afwegen hoe belangrijk je bepaalde dingen vindt, en dat kun je alleen zelf!
Ik ken meerdere vrouwen in m'n familie en omgeving die ook antidepressiva slikten tijdens zwangerschap, en jij krijgt zoveel meningen hierover wat wel of niet te doen.

Op dit moment voel ik me redelijk goed, en als het zo door gaat wil ik nog 1 poging doen om te stoppen, zodat ik dan alsnog thuis kan bevallen wat ik graag wil en het natuurlijk beter voor de kleine is.
Maar ik ga echt niet tot het uiterste, ook al zegt m'n verlosk. wel dat ik dan door moet zetten. Zij weet waarschijnlijk niet hoe het voelt als je weer helemaal aan de grond zit. En dat is ook echt niet goed voor de kleine hoor!

Ik kan met mijn medicatie (prozac) geen borstvoeding geven, maar dat vind ik ook niet zo erg want heb ook een borstoperatie gehad in verleden, waardoor het waarschijnlijk toch ook al niet kan. Beslis hier ook zelf over meid! Succes verder en als je vragen hebt hoor ik het wel.
Ben ook apthekersass. dus weet ook wat meer van medicijnen.

xx Syrah

Hai Erna (en de andere dames),

Zelf heb ik geen ervaring hiermee, maar een vriendin van mij slikte ook anti depressiva tijdens de zwangerschap. Zij bleef met haar kleintje 4 dagen ter observatie in het ziekenhuis (i.v.m. mogelijke verslaving van het kindje) en er was van tevoren gemeld dat ze zeker geen borstvoeding mocht geven.  Inderdaad: steeds weer andere verhalen blijkbaar!

Heel veel sterkte allemaal hoor! En misschien 1 hart onder de riem: ik ben 1 x in het ziekenhuis bevallen en 1 x thuis. In beide gevallen had het precies andersom moeten zijn, maar het liep allemaal anders. Beide bevallingen zijn mij prima bevallen (leuke woordspeling) en het maakte voor mij (achteraf gezien) helemaal niet uit waar ik was.

Heel veel succes en sterkte allemaal!

Groet,

Anouk

Terug
Bovenaan