zwanger en astma

Hoi hoi!

Zijn er meer zwangeren die last hebben van astma/kortademigheid?
Zelf heb ik hier de laatste weken af en toe last van. Overdag valt het goed mee, maar vooral 's nachts steekt het de kop op. Normaal heb ik een puffer die binnen 5 minuten helpt, maar deze mag ik nu niet gebruiken. Dus dat betekent, maar gewoon wachten totdat de kortademigheid vanzelf overgaat.
Ach, zolang het voor de rest goed gaat met de zwangerschap, mag ik niet klagen. Maar ben toch benieuwd of er anderen zijn die hier ook last van hebben? Tips zijn ook altijd welkom!
Het rare is dat ik de laatste jaren bijna nooit last had van astma (in mijn jeugd wel veel gehad). Het lijkt alsof het door de zwangerschap langzaamaan terugkomt!

groetjes van Iejoor

Iejoor, ik heb zelf al jaren astmatische bronchitis waarvoor ik 2 keer per dag een puf moet gebruiken (om klachten zoveel mogelijk te voorkomen). Al voordat ik zwanger was ben ik bij mijn huisarts geweest om te vragen of ik deze medicijnen nog mocht gebruiken als ik zwanger was. Zij heeft het opgezocht en dat was geen probleem. Ze adviseerde me juist om het wel te gebruiken, zodat ik zo min mogelijk last van mijn luchtwegen zou krijgen. Misschien kun je teruggaan naar je huisarts en vragen om andere medicatie die wel veilig is? Het is er dus blijkbaar wel. Succes!

hoi,

ik heb astma  en mijn medicatie was niet geschikt voor zwangere vrouwen, ik had een turbo inhaler en een spray en die mochten beiden niet.
Ik heb nu de disc gekregen en die werkt prima hoor, ik zou bij de huisarts fijn een andere medicatie regelen hoor, anders loop je voor niks met die benauwdheid.
Vel succes

groetjes moeke

hoi iejoor

ik heb gister te horen gekregen dat ik zwanger ben, ik heb ook astma gebruik dagelijks medicijnen dus bij mij is het zeker astma en zwanger zijn.

nu wist ik de laatste weken natuurlijk niet dat ik zwanger was, want het nog een griepje gehad, dus dacht dat ik daar wat kortademig van was.

maar hou me op de hoogte dan weet ik wat me te wachten staat!!

ben nu misselijk en heb hele zere borsten maar heb al begrepen dat dat heel normaal is.

tot horens

gr jacquelien

hoi meiden,

ook ik heb astma en ben inmiddels zwanger van ons tweede kind. Zelf vind ik ook dat ik eerder benauwd ben nu ik zwanger ben.
Maar ga gewoon naar de huisarts of je longarts want er zijn genoeg medicijnen die wel gewoon kunnen in je zwangerschap en het is echt veel beter om die te gebruiken dan om benauwd te zijn!

groeten Tamar

Hallo!
Bedankt voor jullie reacties! Fijn te horen dat ik niet de enige ben!
Vandaag heb ik toch even contact opgenomen met de huisarts, en hij zei dat ik mijn puffer toch mag gebruiken (mits matig gebruik). Op de bijsluiter staat wel dat er nog onvoldoende onderzoek is gedaan naar de gevolgen voor de zwangerschap, maar volgens de huisarts kan het geen kwaad om 'm af en toe te gebruiken.
Ik vind het wel fijn om een middeltje achter de hand te hebben.
groetjes van Iejoor

Hoi Iejoor,
Ik ben 23 weken zwanger en ik heb ook astma. Ik ben voordat ik zwanger was naar de huisarts geweest om te vragen hoe het zat met mijn medicijnen (ik gebruik seretide en ventolin). Hij zei dat er aan de behandeling van astma niets hoefde te veranderen bij een zwangerschap. Je inhaleert de medicijnen en er komt maar heel weinig bij je kindje terecht. Als je de medicijnen niet neemt, heb je kans op ontstekingen of dat je erg benauwd wordt en dat is veel erger voor het kindje. Van de nieuwere medicijnen (flixotide, seretide) weten ze niet 100% zeker of ze veilig zijn omdat er nog te weinig gegevens over bekend zijn. Bij de wat oudere medicijnen (pulmicort, becotide, ventolin) weten ze dat wel, sommige artsen  vinden het  daarom beter om over te stappen op  de oudere medicijnen. Typ anders even op google 'zwanger'en  'astma' in, dan vind je een heleboel informatie.

Terug
Bovenaan