Hoi Betty,
Ik kan je angst heel goed voorstellen. Ik heb zelf 3 miskramen gehad. Zwanger worden, zwanger zijn en zwanger blijven is niet zo vanzelfsprekend. Bij mijn eerste miskraam kwam ik er pas achter bij de eerste termijnecho. Ik voelde me toen niet super zwanger, maar dat had ik ook niet toen ik zwanger was van mijn zoon (heb een zoon van 4 jaar). Bij de eerste miskraam dacht ik "oké nu behoor ik ook tot de club van 1 op de 10 vrouwen waarbij de zwangerschap is uitgelopen op een miskraam". Na de eerste miskraam heeft het bijna een jaar geduurd voordat ik opnieuw zwanger was. Toen het na een jaar weer gelukt was, was ik blij, maar ook bang. Bij een week of 6 kregen wij een echo. Er was een hartje te zien dus we waren enigszins hoopvol, maar ook die zwangerschap liep uit op een miskraam. Bij de tweede zwangerschap had ik meer het gevoel dat ik een kindje verloren had. Dit kwam vooral omdat we het hartje hadden zien kloppen. Twee keer domme pech dacht ik toen. Toen ik een aantal maanden daarna opnieuw zwanger was dacht ik: "het zal me toch geen drie keer gaan overkomen?". Toen we ook weer bij een week of 6 een echo hadden, was er hartactiviteit te zien. We waren gereserveerd blij, want bij de tweede miskraam hadden we ook een hartje zien kloppen. Een aantal dagen na de echo wist ik dat het opnieuw foute boel was en de echo wees dat ook uit. Opnieuw had ik een miskraam gekregen. Drie keer domme pech daar geloofde ik niet meer in. We hebben onderzoeken gehad, maar uit die onderzoeken is niks gekomen. Op dit moment ben ik bijna 11 weken zwanger. In overleg met de gynaecoloog gebruik ik nu bloedverdunners. Er is een of ander wetenschappelijk onderzoek waarbij er positieve resultaten behaald worden met bloedverdunners bij vrouwen die meerdere keren een miskraam hebben gehad. We zullen nooit weten of die medicatie bij ons ertoe heeft bijgedragen dat de zwangerschap tot nu toe goed verloopt. Ik kan je wel vertellen dat de angst om opnieuw een miskraam te krijgen bij mij nog steeds aanwezig is, maar ik ben nu gelukkig al verder dan de vorige 3 zwangerschappen en naarmate de weken verstrijken, neemt de angst en onzekerheid wel wat af, maar nogmaals zwanger worden, zijn en blijven is geen vanzelfsprekendheid.
Ik weet niet of je onder behandeling bent bij een gynaecoloog, maar als je twijfelt over je zwangerschap neem dan contact met hem/haar op. Angst en onzekerheid is ook niet goed voor. Je gynaecoloog zal best begrip hebben voor je angst. Ik heb in ieder geval veel steun van mijn gynaecoloog.
Heel veel succes met je zwangerschap.
Gr. Angie