zwanger en contract niet verlengd

Hoi, dit moet ik even kwijt. Ben nu 24 weken zwanger en kreeg vandaag mijn functioneringsgesprek. Eind 2006 was mijn contract verlopen. Omdat ze nog wilden nadenken over mijn functie werd het met 3 maanden verlengd, dus tot 31 maart, want mijn huidige functie is niet part-time uit te voeren.
Nu kreeg ik vandaag te horen dat er geen andere functie mogelijk is, duo baan is onbespreekbaar en dus wordt waarschijnlijk mijn contract niet verlengd. Morgen hoor ik het definitief, maar erg positief ben ik er niet over. Ik vind het vreselijk, want ik heb het geweldig naar mijn zin, ik woon vlakbij mijn werk en ben er binnen 5 minuten op de fiets. Hadden bijna al een gastgezin gevonden voor mijn kindje, op de route naar mijn werk. Ik baal echt, want ik heb er drie jaar over gedaan om een baan naar mijn zin te vinden en zie echt op tegen solliciteren enzo, zeker nu ik zwanger ben. Wie heeft dit ook meegemaakt of wil er over meepraten?

Karin (24 weken)

hoi karin

ik zal je het nog mooier vertellen.
ik werkte in een speelgoedwinkel en werkte er nog maar 3 weken.
dus je proeftijd.
en ik bleek zwanger te zijn 8 weken.
heb het alleen aan mijn ouders en mijn schoonouders verteld.
dit was een woensdag, donderdag was ik vrij en vrijdag kom ik op mijn werk en word ik meteen mee geroepen vor een gesprek ( ik dacht dat ik door mijn proeftijd heen was gekomen)

bleek mijn schoonmoeder het te hebben verteld toen ze voor mij daar een kadotje kocht.
ik werd ontslagen.
en die vrijdag was meteen  mijn laatste dag.

ik heb toen gesolliciteer tot  dat ik een ons woog.
maar dat hielp niks
ik heb mijn volledige zwangerschap thuis door gebracht.
en dat is ook mijn tip voor jou.
ga de rest van je zwangerschap thuis uitzitten en geniet van de rust.
werk vind je niet meer. nu je zwanger bent.

vraag een uitkering aan.
klinkt hard maar  je hebt er recht op...
als je bragen hebt dan stel ze maar ik  kijk vaak op het forem..

gr anneloes  mama  van bram  10 md en 2 wk  

Hoi Karin,

Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik zwanger was van mijn eerste zoon. Ik werd zwanger in mijn proeftijd en heb toen een tijdelijk  contract gekregen tot aan mijn zwangerschapsverlof. Ook mijn baan had veel verantwoordelijkheden en was niet parttime uit te oefenen.Doordat ik wel aansluitend had gewert voordat ik met verlof ging, kreeg ik mijn verlofperiode netjes uitbetaald. Na mijn verlof ging ik opnieuw werk zoeken en om de tussenliggende periode te overbruggen, heb ik een uitkering aangevraagd   LET OPP !! Deze kreeg ik niet omdat als ik had willen blijven bij mijn werkgever mijn contract wel verlengd zou worden  (alleen  fulltime), maar ik wilde parttime werken en zo zijn we uitelkaar gegaan.  De uitkeringsinstantie zag dit als werkweigering van mij waardoor ik geen recht had op een uitkering.

Ik vond het heel erg moeilijk om een leuke en boeiende baan te vinden voor ongeveer 20 uur in de week dat ook nog opweegt tegen de crechekosten en dat is me nooit meer gelukt  dat was wel 6 jaar geleden misschien  is de arbeidsmarkt nu weer anders.  Ik werd snel zwanger van nummer twee en heb toen gekozen om voorlopig helemaal niet te werken en ben inmiddels zwanger van nummer 3. Nooit van mij zelf verwacht dat dit mij zo goed zou bevallen dus eind goed al goed.

Groetjes,
Lidewij (17 weken zwanger)

Hallo,

Ik heb hetzelfde meegemaakt als jullie. Ik ben nu bijna 33 weken zwanger en zit sins begin maart thuis. 17 maart zou mijn contract afgelopen zijn. Maar omdat ik zelf al twijfels had of ze me wilden houden ben ik een maand van te voren gaan vragen wat ze met mij wilden doen. Ik heb toen te horen gekregen dat mijn contract ook niet verlengt zou worden. Ik baalde ook als een stekker maar aan de andere kant ook weer niet., Komt omdat het niet klinkte tussen mij en mijn vrouwelijke bazin. Mijn mannelijke baas kon ik wel goed mee overweg. Zij was al nooit enthousiast over de zwangerschap. Alleen maar vragen hoe ik het later wilde en hoeveel ik zou gaan werken enz....

Uiteindelijk hebben ze mijn contract niet door laten lopen...En zit ik nu thuis sins begin maart. Opzich bevalt het me nu wel omdat het wel een zware baan was. Ik geniet nu heerlijk van de zwangerschap!!!

Vriendelijke Groet,

Nathalie

Hoi dames,

Ik wil ook even reageren. Ik heb altijd 30 uur gewerkt in de zorg maar, na het behalen van mijn diploma ( leer / arbeidsovereenkomst ) moest ik daar weg. Nu was ik erachter gekomen dat de zorg niet echt iets is voor mij omdat ik me teveel in leef. Het is overigens wel een schitterend beroep hoor. Dus ik kwam in de ww vorig jaar mei ben ik aangenomen bij een autobedrijf als telefoniste voor 20 uur met uitzicht op een vaste baan en meer uren. Ik had het daar helemaal naar mijn zin maar toen ik 8 week zwanger was moest ik bij de baas komen. Gelijk s'ochtends vroeg ik zei nog ik heb ook wat leuks te vertellen  ( we hadden net de eerste echo gehad ). Nou zei hij ik moet eerst even wat kwijt. oke zeg het maar. Het werk houd hier op de achterstand is weg gewerkt en er is niet meer genoeg werk.  O nou en ik ben zwanger zeg ik nog. Meneer wou nog wel dat ik de maand januari blijf werken want hij ging nog op wintersport. Maar aangezien ik toch nog een uitkering kreeg ook als ik niet aan het werk was heb ik gezegt dat ik dat niet wou. Gelukkig had ik na 1 week weer een nieuw baantje had was maar voor 1 dag maar toch. Bij een accountantskantoor hier kon ik zelfs na mijn zwangerschap terug komen. Ik helemaal happy want ik had al wel bedacht dat er niet veel bazen zijn die een zwangere aannemen. Kom ik gisteren op het werk zeggen ze aan het einde van de dag dat een meid die bij een andere filiaal werkt terug komt van zwangerschapsverlof en dan 1 dag bij hun komt werken. MIJN DAG  Dus volgende week de laatste keer.   Kijk mijn uitkering loopt wel door maar, ik wil gewoon ook graag werken. In de zorg zie ik niet zitten nu wat mijn rug begint vervelend te doen. Ik wil gewoon graag een baan zodat ik geen uitkering meer nodig heb en ik er ook mag blijven. Maar ik denk dat het nu wel heel moeilijk wordt ben nu 19 week zwanger. Wat is jullie advies in de ziektewet gaan ivm mijn rug of gewoon soliciteren in de weet dat je toch niet aangenomen wordt dus in de ww blijven. Nou het is wel een heel lang verhaal geworden. Ik ga nu weer verder met het genieten van mijn zwangerschap.

Liefs Linda

Ik wou ook graag even reageren.
Ik liep stage bij een bedrijf toen ik zwanger werd en  ik zou daarna een jaarcontract krijgen voor 40 uur per week. Maar die baas was best een lul, hield niet van zwangeren of vrouwen met kinderen want dat vond hij niet praktisch voor zijn bedrijf (kan ik best IETS van begrijpen maar het was meer de manier waarop, want het was gewoon een gemene  vent die zichzelf geweldig vond en ons graag de grond in wou trappen). Omdat ik dit wist heb ik expres gewacht met het vertellen dat ik zwanger was anders zou ik dat jaarcontract niet krijgen. Toen ik 13 weken zwanger was tekende ik mijn jaarcontract en met 16 weken heb ik het pas verteld aan mijn baas en collega's. Hij kon er natuurlijk weinig van zeggen maar ik zag wel dat hij het niet leuk vond en ook door zijn opmerkingen achteraf. Maar ik had die baan gewoon nodig omdat ik alleenstaand ben en ik wou  nog even flink sparen die laatste maanden. Met 32 weken heb ik mij ziekgemeld, ik was helemaal niet ziek maar ik was die vent strontbeu met zijn k*topmerkingen en respectloos gedrag en wou gewoon nooit meer terugkomen. Ik wou ook na mijn bevalling parttime gaan werken maar dat mocht niet, en als je nog geen jaar in dienst bent kan hij dat weigeren. Ik heb dus na mijn verlof ontslag genomen. Ik kreeg wel WW over de 24 uur dat ik beschikbaar  was met aanvullende bijstand. Ik heb een tijdje gesolliciteerd  maar het schoot niet echt op omdat ik te weinig ervaring had. Nu heb ik wel een baan gevonden voor 3 dagen per week  maar het is tijdelijk. In september wil ik weer naar school dus ik zie wel hoe het de komende maanden loopt. Het komt allemaal wel goed.
Maar het is inderdaad moeilijk om een leuke baan naar je zin te vinden én te behouden.  

Een WW-uitkering is altijd 70% van het laatstgenoten loon. Al is daar wel een maximum aan gesteld dat op ongeveer EUR 50.000,-- per jaar ligt (dit geldt dus voor je oude loon, hiervan maximaal 70%).

Ingeborg

Terug
Bovenaan