Zwanger en crohn

Hoi allemaal,
Ik vraag me af of er hier zwangere vrouwen of moeders zijn die bekend zijn met de ziekte van crohn en waarbij alles tijdens de zwangerschap heel GOED is gegaan. Ik ben zelf zwanger en bekend met de ziekte. De ziekte is rustig en ik heb er vertrouwen in dat dit zo blijft. Toch komt er best e.e.a. bij kijken i.v.m. medicatie die ik neem. Zijn er vrouwen die positieve verhalen kunnen delen?

He
Ik heb ook crohn en ben inmiddels zwanger van ons tweede kindje.
De eerste zwangerschap liep prima tot week 18. Toen kreeg ik vaak harde buiken en met 27 weken vroegtijdige weeen. Bleek dat de crohn was opgevlamt. De kans op een vroeggeboorte was er dus. Meteen gestopt met werken en thuis rustig aan gedaan... En zonder medicatie is het weer rustig geworden. Ik wilde geen medicatie omdat zij niet wisten wat de lange termijn effecten voor de kleine waren. Onze dochter is uiteindelijk hartstikke gezond op precies 40 weken geboren.❤️ Nu weer zwanger en weet ik dat ik rustig aan moet doen omdat stress een risico factor is bij mij. Dus ik ga eerder met verlof en bouw van tevoren al af.
Dus mijn ervaring is dat crohn geen extra belemmering is als je maar goed naar je eigen lichaam luistert.
Ik wens je een fijne zwangerschap ?

Bedankt voor het delen van je verhaal. Fijn om te horen dat het zonder medicatie goed is gegaan. Goed luisteren naar je lichaam is denk ik inderdaad “key” in deze. Zeker als je zelf weet welke triggers je crohn doen opvlammen. Het is voor mij een goede reminder om inderdaad als ik straks wat verder ben goed mijn grenzen aan te geven en voldoende rust te pakken. Ik mag vanaf week 27 stoppen met medicatie en hoop heel erg dat ik zonder medicatie de rest van mijn zwangerschap goed kan doorlopen. Mocht de crohn toch opspelen tijdens de zwangerschap moet ik direct weer starten met medicatie en heeft dit best wat gevolgen voor het kindje en wij als ouders.

Het medicijn waarmee ik tijdens de zwangerschap stop heet inflectra. Dat krijg ik middels een infuus toegediend. Dat komt anders in de bloedbaan van de baby en heeft gevolgen voor de weerstand van het kindje. Bedankt!

Hoi!Ik ben nu bijna 16 weken zwanger. Mijn crohn was altijd heel rustig, 1 pilletje puri-nethol per dag was voldoende om er geen last van te hebben…. Tot ik in week 8 kwam. Ik wilde liever geen extra medicijnen maar ik kon niet meer slapen van de pijn. Maakt niet uit wat ik at, constante pijn in mn darmen…. Nu 2 capsules entocort per dag er bij en ik ben weer helemaal in orde! Volgens mn arts kan entocort geen kwaad voor de baby, ik mag er alleen wss geen borstvoeding mee geven maar dat was ook nog een beetje de vraag met puri-nethol. Het schijnt dat ontstekingen in je lijf veel meer kwaad kunnen voor de baby dan een paar extra pilletjes… Dus ik heb er nu vrede mee… Een goede vriendin van me heeft 2 zoontjes: bij haar eerste leek de crohn wel weg te zijn zo goed ging het. Bij haar 2e heeft ze een tijd in het ziekenhuis gelegen omdat ze zo ziek was…. Allebei haar kindjes zijn gezonde gelukkige jongens! Ik maak me dus geen zorgen!

Terug
Bovenaan