Zwanger en dan?

Vanmorgen een test gedaan en ik ben zwanger. Ik vind het echt ongelooflijk, ik had het gevoel al direct, was vanaf dag 1 weeïg en kreeg buikkrampen, maar het is toch echt waar!!
Maar nu is mijn vraag, wat nu te doen? HA of VK bellen? Na hoeveel tijd? En ik zit misschien nog met een probleempje afgelopen donderdag was ik in een gebouw waar brand uitbrak en ik heb zeker rook ingeademd. Ben daar al wel nagekeken door ambulancepersoneel en ik had niets, maar toch je hebt wel een kindje bij je (besef ik me nu pas echt) zal ik hierover contact opnemen met de HA? Of gewoon afwachten?

 
Gefeliciteerd!!

Als je weet hoe ver je bent is het bij ons gebruikelijk om rond de 12 á 13 weken je eerste afspraak te maken met HA of VK. Ik heb onregelmatige menstruatie, bij mij is de afspraak eerder om via echo erachter te komen hoever ik ben.
Als je HA bevallingen begeleid, kan je gewoon voor controle naar de HA, anders moet je een VK zoeken.

Wat die rook betreft (heb je wel heel wat meegemaakt zeg, was wel schrikken zeker), als je je daar onzeker over voeld, gewoon even bellen met de HA. Uitleggen aan assistent en die kan je vertellen wat je kan doen. Dat geld voor alles tijdens je zwangerschap hoor. Overal waar je over twijfel, gewoon bellen!

Groetjes en geniet van je zwangerschap,
Brenda (33w,5)
 
Hoi,

Natuurlijk ook gefeliciteerd. Raar he, als dan opeens de test aangeeft dat je zwanger bent!!
Bij ons is het zo dat je vanaf de 6e week ongeveer een afspraak gaat maken. Je kunt dan ongeveer week 10 terecht. Dat is een goede periode want mocht je eerder een afspraak maken is er natuurlijk minder te zien op de echo. Bij 10 weken kun je al armpjes een beentjes zien!
Ik ga volgende week bellen. Ben wel errug nieuwsschierig en vindt het heel spannend. Zal het allemaal goed zijn?

Geniet van je zwangerschap en alles wat er bij komt kijken!

Groetjes ineke
 
hee,

in de meeste gemeenten is het zo dat je eerst een afspraak maakt met de huisarts en dat die je vervolgens door verwijst. maar als je de assistente belt, zal zij wel zeggen of je meteen de VK mag bellen...

groetjes
Manky
 
Ik heb ergens gelezen dat als je rookt tijdens het begin van je zwangerschap en je stopt ermee, dit nauwelijks meer een negatieve invloed heeft op je kindje als het is geboren. Dus maak je niet al te druk over die brand, het zal allemaal wel meevallen. En anders inderdaad maar even navragen.
Ik heb overigens gewoon de vk gebelt toen ik de test had gedaan en meteen een afspraak gemaakt voor in de 12de week voor onderzoek en echo.

gefeliciteerd en succes!
gr.
Klarie
 
van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

je kan zonder verwijzing naar de verloskundige bellen.
maar schrijf of bel je huisarts wel om te informeren dat je zwanger bent.
groetjes en geniet van alle weken die komen gaan

 
Je moet in ieder geval je HA even bellen om te melden dat je zwanger bent. Dat is altijd prettig als hij het weet. Verder heb je geen verwijzing nodig voor een VK. Gebruikelijk kies je een VK bij jou in de buurt (ook i.v.m. de bevalling straks uiteraard). Ze plannen de afspraak als je ongeveer 12-13 weken bent (rekenen ze uit met de eerste dag van je laatste menstruatie, ook als je onregelmatig bent). Maar je moet wel al nu bellen, want je bent niet de enige zwangere, haha!! Dan weet je tenminste zeker dat je een afspraak hebt. De eerste keer maakt de VK een uitwendige echo (dus die je altijd op tv ziet) en daar krijg je printjes van mee naar huis. Ze prikken bloed en testen je op een aantal dingen, waaronder standaard SOA's. Als je katten hebt kun je ook vragen of ze je op toxoplasmose testen (moet je wel nadrukkelijk om vragen).
Je moet nu al beginnen met het slikken van foliumzuur. Dit is zonder recept verkrijgbaar. En dus al gaan letten op je voeding, maar dat deed je waarschijnlijk al wel.

Verder: PROFICIAT!!!! Geniet ervan. Ik als inmiddels "ervaren" moeder kan zeggen dat het echt snel voorbij is, al lijkt het soms eeuwen te duren!!!
 
Terug
Bovenaan