Zwanger en echo tijdens werktijd

<p>Hoi mede zwangere dames, </p><p>ik verveelde me een beetje en zit dus een beetje rond te surfen op internet, me nog meer inlezen op de komst van onze baby dan ik tot nu toe al gedaan heb. Nu stuitte ik op een artikel wat een vraag bij mij oproept..</p><p>Ik heb vorige week de 20 weken echo gehad, die gepland stond onder werktijd. Op het moment dat deze gepland werd had ik nog geen rooster. Nu heb ik in de weken die kwamen geprobeerd te ruilen met een collega, maar dat is niet gelukt. mijn manager zei dat het geen probleem was, ik zou zoiezo vrij krijgen, en verzetten was niet nodig volgens haar. Maaar.... er wordt nu wel van mij verwacht dat ik een dag inhaal door een gat in het rooster op te vullen als die er komt. </p><p>Nu lees ik echter in een online artikel dat je werkgever zwangerschapsonderzoeken onder werktijd altijd moet toestaan. Houdt dit dan ook in dat ik de dag die ik vrij gepland ben helemaal niet hoeft in te halen? Ik werk trouwens niet fulltime. </p>

Het klopt inderdaad dat controles bij een vk gewoon onder werktijd mogen en het je geen uren hoeft te kosten. Ik weet alleen niet hoe het zit als je een hele dag vrij neemt of dezelfde regeling dan ook geld.

@chantiie : ik snap dat een hele dag vrij nemen niet de bedoeling is voor een controle, maar het ding is dat ik geprobeerd heb mijn dienst te ruilen, en zelfs aangeboden heb om de echo te verzetten, maar ze erop stond dat ik vrij zou zijn.. maar het kost mij uiteindelijk wel een werkdag die ik in moet halen.. Het is voor mij een bewuste keuze om niet fulltime te willen werken, al helemaal nu niet, maar nu moet ik dus wel ergens een extra dag tussen gaan proppen in mijn werkweek om die uren in te halen omdat ik ze nu dus in de min sta. 

Ik las net op de site van de Rijksoverheid dat als je tijsens werktijd een zwangerschapscontrole en reistijd heb je recht heb op verlof. En je krijgt gewoon doorbetaald en het kost je geen vakantie uren. Dit is bepaald in de arbeidstijdenwet.

@krokusje: dit gaat dus in principe alleen om de reistijd van en naar werk en de controle zelf? 
voor mij zorgde dat ervoor dat ik de gehele dag ook niet echt beschikbaar kon zijn op werk omdat het op een tijd viel waarop wij meestal alleen zijn, en iemand dan dus zoiezo mijn dienst over moest nemen. 

Ik hou zoiezo even in de gaten als mijn uren uitbetaald worden of deze uren ingehouden zijn.

De tijd die je kwijt bent aan reizen en de afspraak tijd samen. Dat mag niet ingehouden worden van je vakantie uren of salaris. Ondanks dat iemand voor jouw heeft moeten werken zou dat lijkt mij jouw geen uren moeten kosten. Het feit blijft dat jij recht heb op die verlofuren. 

Ik ga er even op letten. ik zou dan toch zeker 2,5 vergoed moeten krijgen. reistijd is redelijk lang, + de echo heeft in totaal wel deze tijd gekost. 

Terug
Bovenaan