Zwanger en eenzaamheid. Wie heeft tips?

<p>Hallo allemaal!</p><p>Ik ben hier nieuw ?.</p><p>Ik ben 11 weken zwanger. Morgen heb ik de termijnecho. Erg spannend allemaal. Ik ben nogal een controlefreak, dus een uitdaging om dit allemaal los te laten is het wel...</p><p>Ik heb weinig familie, geen contact meer met mijn moeder. En ik merk dat ik me erg eenzaam voel. Vroeger had ik veel steun aan mijn vriend(inn)en, maar ik merk dat dat nu toch moeizaam gaat. Ze projecteren veel van hun eigen kinderen op mij. Of willen het alleen nog maar over babyspullen hebben. Het is goed bedoeld, maar ik merk dat ze me gewoon even niet goed begrijpen. <br />Bij een vriendin zijn de gemoederen zelfs zo hoog opgelopen (ze vroeg of ik haar oude babyspeelgoed wil en dat heb ik vriendelijk geweigerd - geen plek en ik heb een andere smaak), dat de vriendschap flink onder druk staat.</p><p>Ik heb overigens een superlieve man, maar die is mijn geneuzel ook wel zat ?.</p><p>Zijn er meer dames die zulke gevoelens/zo’n soort situatie herkennen? Wat heeft jullie geholpen? <br /><br /></p><p>Alvast bedankt!</p>
 
Misschien is er een facebookgroepje met meiden die rond dezelfde tijd zijn uitgerekend? Die worden vaak wel aangemaakt nav een oproep hier op het forum. Leuk om dingen te delen met elkaar tijdens de zwangerschap, en later ook als de baby is geboren
 
In veel verloskundige praktijken worden controles via Centuring Pregnancy gedaan, dus in een groep. Nu soms wel via beeldbellen, maar wel leuke manieren voor contact met anderen die meer op het punt zitten waar jij zit en niet goedbedoeld hun ervaringen en spullen willen delen, maar het ook nog een beetje zelf aan het uitvogelen zijn. Ik heb zelf leuke meiden over gehouden aan een zwangerfit sportclubje, ook die draaien wat meer op halve kracht in deze gekke tijd natuurlijk, maar wie weet.. sommige zorgverzekeraars vergoeden dit overigens deels en ik vond het fysiek sowieso een aanrader om te doen (ook na de bevalling heel fijn). 
Overigens herken ik een deel eenzaamheid wel, maar dan ook vooral in het stuk zwanger tijdens coronatijd. Contacten met collega's zijn minder spontaan als het vanuit huis is, even bij een vriendin langs gaat niet zo makkelijk, iedereen zit een beetje in z'n eigen bubbel en als je een keer wat afspreekt is er om de haverklap wel een snotneus of vervelend hoestje (waarin ik het overigens waardeer dat mensen voorzichtig zijn, ik zou nu met 34 weken zwanger echt niet ziek willen worden). Maar je bent hierin dus niet de enige! Ik heb laatst met vriendinnen een online kahoot quiz gedaan op een avond die door een van de meiden was gemaakt. Dat was ook erg leuk en dan gaat het even over andere dingen dan corona of zwangerschap. Wie weet nog een optie om zoiets te organiseren en weer wat gezelligheid met je huidige vriendinnen te ervaren. Als je daar energie voor hebt natuurlijk, met 11 weken zwanger was ik aardig gaar weet ik nog. 
Naja wie weet heb je er iets aan, anders sowieso veel succes!
 
Jah een centring groepje is erg fijn. Zwangerschap zwemmen of een leuke cursus, wij zijn naar een baby gebaren cursus geweest erg leuk! Kinder  ehbo. En zoek voor jezelf een leuke hobbie, misschien zijn er wel leuke clubjes, een groep op Facebook enz.
 
En misschien heb je een beetje last van je hormonen waardoor je je eigen vriendinnen nu even minder kan hebben. Had dit ook altijd de eerste 3 maanden en daarna vond ik iedereen weer lief en kon ik weer beter relativeren. 
 
Terug
Bovenaan