Zwanger en epilepsie

Hoi dames,

Ik ben nu 5/6 weken zwanger van ons 2de kindje en gebruik medicijnen voor epilepsie.
Zijn er misschien meer meiden die hier ervaring mee hebben?

Gr. El21

hey,
ik heb dat ook en ik kreeg te horen dat het me eigen keuze was om het de eerste 3maanden door te slikken of niet. omdat er nooit is bewezen tot nu toe of het schadelijk is voor de baby. maar de eerste 3maand is de meeste ontwikkeling van de baby en dus heb ik er voor gekozen om na de 3maand wel te slikken maar niet eerder ivm toch enkele risico's die alleen niet bewezen zijn (zijn ze nog mee bezig of zo iets had ik begreepen)

zou het gewoon even met je neuroloog over hebben en kijken wat die zegt

groetjes!

Hoi,
Ik slik al jaren medicijnen tegen epilepsie. Ik kan er mee stoppen (ben al jaren aanvalsvrij) maar het ik vind het risico te hoog dat je dan weer  een aanval kan krijgen. Het kan gebeuren in de auto of met een zwangere buik of met een kind in je armen.
Daarom heb ik bij mijn eerste zwangerschap besloten (in overleg met de neuroloog) om gewoon door te slikken en heel de zwangerschap foliumzuur in te nemen. Ook werd toen afgeraden om borstvoeding te geven en dus heb ik toen de fles gegeven.
Nu ben ik voor de tweede keer zwanger (34 weken) en ik slik alweer heel de zwangerschap medicijnen. Het is trouwens wel een hele lage dosering, maar toch.
Ik doe nu mee aan een onderzoek via het ziekenhuis van Utrecht over zwangerschap en epilepsie. Die hebben mij folders gestuurd over dit onderwerp en daar werd (door een neuroloog) verteld dat als je bv kan geven en je hebt niet zo'n hoge dosering medicijnen en je slikt medicijnen waarvan het nog niet duidelijk is of het schadelijk is, dan kan je gewoon bv geven. Inmiddels heb ik overlegt met mijn gyn. en hij vind het prima, tenzij de baby dadelijk ineens suf wordt, dan moet ik direct stoppen.
Ik voel me soms heel schuldig tegenover de baby's (ik verwacht een tweeling) maar dit is waarschijnlijk de laatste keer dat ik bv kan geven en dus wil ik dat gevoel  niet missen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.... Ik wens je een fijne zwangerschap!
Groetjes Loes

Hoi, ik heb ook epilepsie en ben voor de 2e keer nu zwanger. Voordat ik zwanger werd heb ik met de neuroloog besproken of mijn medicatie wel de beste was voor deze situatie. Ik ben toen in overleg overgestapt naar techratol. Hier was het percentage aan open ruggetjes kans iets lager. Ik heb in overleg met de neuroloog heel de zwangerschap wel mijn medicatie doorgeslikt. maar heb hierbij wel in de tijd dat ik folium moest innemen dit in een dubbele dosis gedaan. Ook ik heb een lage dosis medicatie.
Ik heb helaas wel bij de bevallig vlak daarna een aanval gekregen, dus het was maar goed dat ik in het ziekenhuis moest bevallen, medische indicatie door epilepsie. Maar dit was een heel uitzonderlijke situatie werd mij meegedeeld en komt zelden voor! Ik hoop dan ook dat ik dit dit keer kan voorkomen. Ga ik nog met mijn neuroloog ook bespreken.
Ik wens je heel veel succes met de zwangerschap!
groetjes cindy

Terug
Bovenaan