Zwanger en epilepsie

Hoi!

Ik ben Sytske, 30 jaar oud en wij verwachten ons 2e kindje in februari 2010. Nou is het zo dat ik epilepsie heb...en ik vraag me af of er meer mensen zijn die zwanger zijn en epilepsie hebben. Ik slik hiervoor (ook tijdens de zwangerschap) carbamazepine (600 mg.) en ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben...of mensen kennen met dezelfde kwaal! Ons eerste kindje was en is zo gezond als een vis. Tijdens die zwangerschap (3 jaar terug) slikte ik lamotrigine. Wellicht zijn er ervaringsdeskundigen.....

Sytske.
 
Hoi Sytske,

Ook ik ben momenteel zwanger van ons 2e kindje en heb epilepsie.
Onze zoon is 1.5 jaar geleden helemaal gezond geboren en het gaat prima met hem.
Deze baby zou volgens de vruchtwaterpunctie ook helemaal gezond zijn.
Ik slik depakine en ben tijdens m'n zwangerschappen wel geminderd met m'n medicijnen.
Stoppen was helaas geen mogelijkheid.
Slik jij ook minder medicijnen tijdens je zwangerschap?

gr. Cora
 
Hoi Sytske en Cora,

Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschappen.
Ik ben voor 4 maanden terug bevallen van een gezonde dochter.
Nu ben ik bijna 8 weken zwanger van onze derde.
Ik heb net voor de zwangerschap van de jongste dochter carbamazepine en lamictal
geslikt.
Mijn neuroloog heeft tijdens de zwangerschap de medicijnen afgenomen en ik mocht niks meer slikken omdat de carbamazepine en lamictal schadelijk zouden kunnen zijn voor de baby.
Nu wilde ik weer gaan starten met medicijnen kregen we te horen dat ik weer zwanger was zo kort nadat ik bevallen ben van de jongste.
Mijn man en ik zijn er blij mee.
Ik weet dat hoe verder ik in de zwangerschap kom hoe meer ik aanvallen ik ga krijgen.
Daarbij komt ook dat ik diabetes heb.

Groetjes
Christel
 
Hoi Christel,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Inderdaad, je bent snel weer zwanger geraakt zeg, maar als jij en je man er blij mee zijn, is dat toch prima.

Vervelend dat je tijdens je zwangerschap last hebt van aanvallen.
Heb je er veel op een dag?
En had je voor die tijd ook nog regelmatig aanvallen.
Maar slik je veel medicatie op een dag, ik had nl begrepne van mijn neuroloog dat stoppen altijd beter is maar dat aanvallen tijdens je zwangerschap ook niet goed zijn.
Maar ik slik momenteel om maar 2x 300mg per dag.
Gelukkig heb ik al zo'n 12 jaar al geen aanval meer gehad en kan ik tijdens m'n zwangerschap minderen met de medicijnen.

gr. Cora
 
Hoi Cora,

Voordat ik zwanger was van de jongste dochter had ik medicijnen.
Toen had ik ongeveer 3 aanvallen per maand.
Op dit moment heb ik er ongeveer 1 a 2 per dag.
Een van die aanvallen heb ik gelukkig in bed als mijn man en ik net in bed liggen.
Het is voor mijn man ook niet leuk om dit mee te maken.
Hij gaat ongerust naar zijn werk toe en belt met grote regelmaat om te vragen hoe het gaat met mij.
Ik weet dat aanvallen tijdens de zwangerschap niet goed zijn voor mij en de baby.


Groetjes
Christel
 
Hoi Christel,

Vervelend dat je toch nog zo regelmatig aanvallen hebt.
Kan me voorstellen dat het voor je man ook niet prettig is om te zien,
je  kunt als buitenstaander toch alleen maar hopen dat het snel over is.
Had je tijdens je  andere zwangerschap ook hetzelfde aantal aanvallen?
Het is gewoon een moeilijke "keuze": medicijnen zijn niet goed en aanvallen ook niet bepaald prettig.
En wat ik begrepen heb is het ook afahnekleijk welke medicijnen je slikt.
Ik mocht van de neuroloog overstappen naar andere medicijnen maar was toen al zwanger dus durfde het niet aan.
Loop jij ook bij de gyn in het zkh?

gr. Cora
 
Hoi Cora,

Bij mijn oudste dochter had ik ook behoorlijk veel aanvallen.
Daar speelt ook bij dat ik tijdens de zwangerschap gescheiden ben van mijn ex-man.
Dat leverde heel veel stress op en zoals je weet: als je stress hebt dan krijg je ook aanvallen.
Zo heeft mijn neuroloog het destijds gezegd.
Ik ben nu in het Wilhelmina Kinder Ziekenhuis in behandeling bij Professor Visser.
Hij is heel erg goed.
Bij welk ziekenhuis ben jij of loop je bij een vk?
Wat voor medicijnen slik jij nu tijdens de zwangerschap?

Groetjes
Christel
 
Hoi Christel en Cora,

Hier Sytske weer....
Zo te horen zijn er dus meer mensen met dezelfde kwaal.... Ik slik momenteel totaal 500 mg, carbamazepine en dit verdeeld over 4 x per dag (grote spreiding is volgens het epilepsiecentrum het beste). Wanneer ik zou stoppen met mijn medicijnen, dan is de kans heel groot dat ik een grote aanval krijg. Dus stoppen is voor mij geen optie. Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook meer last van aanvallen, maar dit heeft mijns inziens te maken met het minderen van de medicijnen. Ik heb met mijn arts van het epilepsiecentrum afgesproken dat we gaan proberen om sowieso tot de 14e week van m'n zwangerschap door te gaan met 500 mg en hierna wordt het wellicht weer wat verhoogd. Want veel van die kleine aanvalletjes vind ik ook bepaald geen pretje. Ik durf momenteel niet eens te fietsen met ons zoontje van bijna 2,5 jaar.....
Christel, wat ik me afvraag: heb jij van die grote aanvallen??

Groetjes Sytske
 
Terug
Bovenaan