Zwanger en geen werk meer wie heeft advies?

Hoi Meiden,

Ik wil ook even reageren. Ik heb altijd 30 uur gewerkt in de zorg maar, na het behalen van mijn diploma ( leer / arbeidsovereenkomst ) moest ik daar weg. Nu was ik erachter gekomen dat de zorg niet echt iets is voor mij omdat ik me teveel in leef. Het is overigens wel een schitterend beroep hoor. Dus ik kwam in de ww vorig jaar mei ben ik aangenomen bij een autobedrijf als telefoniste voor 20 uur met uitzicht op een vaste baan en meer uren. Ik had het daar helemaal naar mijn zin maar toen ik 8 week zwanger was moest ik bij de baas komen. Gelijk s'ochtends vroeg ik zei nog ik heb ook wat leuks te vertellen  ( we hadden net de eerste echo gehad ). Nou zei hij ik moet eerst even wat kwijt. oke zeg het maar. Het werk houd hier op de achterstand is weg gewerkt en er is niet meer genoeg werk.  O nou en ik ben zwanger zeg ik nog. Meneer wou nog wel dat ik de maand januari blijf werken want hij ging nog op wintersport. Maar aangezien ik toch nog een uitkering kreeg ook als ik niet aan het werk was heb ik gezegt dat ik dat niet wou. Gelukkig had ik na 1 week weer een nieuw baantje had was maar voor 1 dag maar toch. Bij een accountantskantoor hier kon ik zelfs na mijn zwangerschap terug komen. Ik helemaal happy want ik had al wel bedacht dat er niet veel bazen zijn die een zwangere aannemen. Kom ik gisteren op het werk zeggen ze aan het einde van de dag dat een meid die bij een andere filiaal werkt terug komt van zwangerschapsverlof en dan 1 dag bij hun komt werken. MIJN DAG  Dus volgende week de laatste keer.   Kijk mijn uitkering loopt wel door maar, ik wil gewoon ook graag werken. In de zorg zie ik niet zitten nu wat mijn rug begint vervelend te doen. Ik wil gewoon graag een baan zodat ik geen uitkering meer nodig heb en ik er ook mag blijven. Maar ik denk dat het nu wel heel moeilijk wordt ben nu 19 week zwanger. Wat is jullie advies in de ziektewet gaan ivm mijn rug of gewoon soliciteren in de weet dat je toch niet aangenomen wordt dus in de ww blijven. Nou het is wel een heel lang verhaal geworden. Ik ga nu weer verder met het genieten van mijn zwangerschap.

Liefs Linda

Hey Linda,

Het is nog al wat wat je verteld, het is wel heel erg vervelend dat het zo allemaal zo moet lopen en vooral nu je zwanger bent. Zelf heb ik het niet meegemaakt ben vorig jaar november gestopt bij mijn baas en ben nu sinds januari eigen baas samen met mijn vriend. Maar het zal idd wel moeilijk zijn om een geschikte baan te vinden nu je zwanger bent maar misschien kan je toch tijdelijk ergens aan de slag dan kan je na je zwangerschap altijd wat anders zoeken toch? En misschien loop je wel tegen een baan aan die er geen problemen mee hebben dat je zwanger bent en dat je na je verlof gewoon weer terug kan komen.

Ik wens je heel veel succes ermee en geniet lekker van je zwangerschap en sterkte met je rug.

Gr Fruit Girl 19 wk

hey hoi

Ikzelf heb ongeveer hetzelfde aan de hand gehad. Ikprobeer het kort uit te legge, hihi.
Vorig jaar eind november zette mijn baas mij ook op straat omdat ik zwanger was, en hij mij eigenlijk een vast contract moest geven, na vele verlengingen. Deed ie niet, dus ik de ww in. Na 1.5 maand vond ik via een uitzendburo werk bij de thuiszorg, leuk werk trouwens, maar niet zo geschikt voor mijn rug bleek na 3 weken.
Dus op een gegeven moment de ziektewet in. Toen ik weer wilde gaan werken, desnoods wat minder uren, vertelde het uwv mij dat ik dan uitkering zou krijgen op die drie weken bij de thuiszorg, en dus niet meer bij mijn baas van vorig jaar, waar ik 2 jaar gewerkt heb. Er werdt me dus aanbevolen, ik was toen iets van 23 weken , om in de ziektewet te blijven. Heb ik ook gedaan, ik dacht, hier in huis moet toch nog vanalles gebeuren en je hoeft niet perse iedere dag thuis te blijven, wel tot de 1ste controle is geweest. Heb dat allemaal als positief ervaren, het enige nadeel is dan dan je verplicht bent om 6 weken voor de uitgerekende datum te stoppen met werken, of in mijn geval, zwangerschapsuitkering aan te vragen.   Dus na de bevalling moet ik weer eerder aan de bak dan dat ik eigenlijk wilde.
Enfin, ik heb die tijd heel goed gebruikt om te gaan solliciteren voor na mijn bevalling alvast, en daar is in mijn geval iets positiefs uitgekomen. Je zou ook een cursus kunnen gaan volgen in die periode dat je thuis zit.
Erg vervelend allemaal, maar probeer er gewoon het beste uit te halen en je komt er beter uit uiteindelijk.
succes met alles
groetjes
belgske 36.5

Hoi,

Ik wil toch even reageren op de vraagstelling: in de Ziektewet blijven of niet?
Ik werk als arbeidsdeskundige bij het UWV en ik vind dat je alleen recht hebt op een ZW uitkering wanneer je niet in staat bent om te werken. Of je nu een WW uitkering hebt of gewoon werkt, je meldt je pas ziek wanneer je niet kunt werken. Zwanger zijn is geen ziekte en daarvoor hoef je dus niet in de ZW te gaan, behalve als de kwaaltjes zo erg zijn dat je echt niet meer zou kunnen werken.
Wanneer je een paar dagen voor een uitzendbureau gaat werken vanuit een WW situatie, dan kijken ze bij een ziekmelding wel wat je voor het uitzendwerk gedaan hebt en kan het UWV de hoogte van je ZW uitkering bepalen aan de hand van je WW uitkering.
Volgens mij moet je gewoon positief blijven en op zoek gaan naar een nieuwe baan. Er zijn echt wel werkgevers die geen probleem maken van het feit dat je zwanger bent en anders kun je ook afspreken dat je begint met werken na je zwangerschapsverlof.
Succes met solliciteren en weet dat je vanuit een baan (ook al is het uitzendwerk) beter kunt solliciteren dan vanuit een WW situatie en helemaal vanuit een ZW situatie.

Groetjes Janine (12 weken)

Terug
Bovenaan