zwanger en in de zorg werken

Hallo dames,
Ik ben nu 20 weken zwanger en loop op mijn werk tegen een aantal dingen aan. Ik werk met kinderen met ontwikkelings- en/of gedragstoornissen. Ik geniet hier echt van en vind het eg leuk om te doen. Echter sinds ik zwanger ben kijk ik anders tegen dingen aan. Wij hebben bijvoorbeeld jongeren die agressief kunnen worden. Het is nog nooit gebeurt maar nu las ik weer in de rapportage dat een collega van mij bedreigd is met een step. Dit soort dingen heb ik zelf ook wel meegemaakt en het doet me altijd weinig. Tot mijn zwangerschap. Ik ben bang dat er echt wat gebeurt en dan wel met mij. Ik heb nu gewoon sterk het idee dat ik mijn kindje moet beschermen. Ik wil nu liever niet meer op die groep staan.
Ook draai ik liever geen slaapdiensten meer. Ik slaap alleen lekker in mijn eigen bedje en dus niet meer daar. Ook vind ik het veel te vermoeiend. Je slaapt vaak minder dan 8 uur en ik heb er zeker  10 per nacht nodig. Ik wil daar dus mee stoppen. Mijn manager is niet echt bekend met regeltjes rondom zwangerschap want ik ben de eerste in haar team. Ook is ze niet echt sociaal (vreemd in dit vak) reageert vaak koel en kil. Ik wil me dus voorbereiden voordat ik haar hiermee confronteer.
Heeft iemand hier ervaring mee en weten jullie wat mijn rechten/plichten zijn? Het gaat mij dus om het welzijnszorg/gehandicaptenzorg.

 
Wat vervelend.
Misschien kun je informatie inwinnen bij het CWI of bij de ARBO arts.
Als het voor je gezondheid niet goed is om volledig te blijven werken, kan je deels in de ziektewet. Heb er zelf geen ervaring mee, maar er is wel iemand op het aprilforum die deels in de ziektewet is beland, misschien kan je daar even een oproepje doen hoe het nou precies zit.

Succes en groetjes,
Lisette
 
Zelf ben ik werkzaam in de ouderenzorg, en voor zover ik weet ben je als je wilt niet verplicht om nacht- of slaapdiensten te houden in de zwangerschap.

Wat je doelgroep en agressie betreft, volgens mij moeten daar ook wel regels voor zijn, anders zouden vrouwen die dat werk doen altijd een risico lopen als ze zwanger zijn.
In de gehandicapten zorg mag je dan volgens mij ook tijdelijk op een andere groep staan, zonodig, dus volgens mij jij ook.
Ik zou inderdaad eens contact zoeken met de arbo wat je rechten zijn.
 
Ik ben zelf zwanger van de derde en werk op de cardiologie afdeling van een algemeen ziekenhuis , hier is de wettelijke regel dat je vanaf twaalf weken Zwangerschap geen nachtdiensten meer hoeft te draaien. De keuze is aan jezelf. Als ik jou was zou ik je CAO maar eens goed doornemen. Ik kan me voorstellen dat je geen behoefte hebt aan een trap in je buik. En zo'n baas daar moet je schijt aan hebben. Veel succes en geniet van het wondertje in je buik.
 
Hoi Collega,
Tijdens de zwangerschap van mijn eerste kindje heb ik vanaf drie maanden geen slaapdiensten meer gedraaid. Het is zelfs zo dat je diensten aangepast kunnen worden aan je mogelijkheden. Heb je een CAO ? sla hem erop na. Ben nu zwanger van de tweede en overweeg wederom om mijn  slaapdiensten te laten schrappen. Heeft  wel consequenties voor je productie uren natuurlijk.  
groet Sophie
 
Hoi

Raadpleeg het cao eens.
Ik zelf werk in de ouderenzorg en dan hoef je geen onregelmatige diensten meer te draaien als je 3 maanden zwanger bent. (tenzij je het zelf wilt)
Je zou kunnen vragen of je tijdelijk op een andere groep mag werken, die wat lichter is.
Als ik jou was zou ik dat gewoon vragen.
Dit komt voor jou niet ten goede en dan ga je straks met tegenzin naar je werk.

Succes en groetjes Anita 29/4 weken
 
Hoi Jinny,
Ik werk in de psychiatrie met jeugd. Ook wij hebben soms met agressie te maken. Meer op de crisisgroep dan op de behandelgroep waar ik werk.  Wij dragen ook altijd een pieper bij ons en als die afgaat moet je assisteren. Als je bij ons zwanger bent hoeft dit dus niet meer. Ik heb hetzelfde gevoel als jou wat betreft het beschermen van mijn kindje. Ik heb ook al de meest nare fantasiën gehad, maar ben daar maar mee gestopt omdat dat niet zo motiverend werkt. Ik heb voor mezelf ook al besloten dat ik confrontaties uit de weg ga. Wat inhoud dat ik het de jongeren niet al te moeilijk maak, zeg maar. Als ik me niet veilig voel dan zorg ik dat een collega ervan afweet, zodat die standby staat of mij kan aflossen.  Nou staan wij 's ochtends vaak alleen op de goep (soms met z'n tweeen) en de late dienst altijd met zijn tweeen. Dit is ook wel een veilig gevoel. Is dat bij jullie niet zo? Of kun je niet regelen dat je alleen nog maar de diensten draait waarbij je dubbel staat? Ik denk dat je het beste de cao kunt raadplegen. Bij ons staat die ook in de computer (intranet). Denk er vanm tevoren goed over na wat je wilt zeggen of zet dingen op papier om je eigen zenuwen in bedwang te kunnen houden. Maar dnek vooral aan jezelf!!! Oh ja een collega van mij kreeg het in de laatste paar maanden ook moeilijk. Zij is toen minder gaan werken (een dag in de week in de ziektewet geloof ik)  in overleg met de leidinggevende.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ben benieuwd.....
Groetjes Tara
 
Terug
Bovenaan