<p style="text-align: left;"><span style="color: #030303; font-family: 'Open Sans'; text-align: start; white-space: pre-wrap;">Hi allemaal, Ik ben net zwanger en ben mijn leven lang al bekend met OCD maar ik merk dat mijn angsten nu enorm opspelen, zeker met betrekking tot intrusies. Natuurlijk is het sowieso spannend zwanger te zijn maar ik merk dat ik niet echt blij kan/mag zijn omdat mijn intrusieve angsten als een soort zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. Ik ben dan vooral bang ben dat ik rare dingen ga doen, ik heb vooral angsten met messen. Dat ik 's avonds alleen ben en dan ineens naar de keukenla ga en iemand (mijn partner of mezelf) pijn doe met een mes of straks het kindje. Iets dat ik ABSOLUUT niet wil maar ik veroordeel mezelf al heel erg over het feit dat dit soort gedachten überhaupt in me op komen. Ik merk ook dat ik regelmatig pols of ik een slecht mens ben en of ik geen kwade dingen in de zin heb. Het is sommige dagen wat minder, maar soms laait het ineens weer op en ik vind dit heel vervelend. Ik heb al verschillende therapieën voor mijn dwangstoornis en intrusies gevolgd maar niet toen ik zwanger was. Ik denk dat het nu zo opspeelt met de komende verantwoordelijkheid. Ik ben benieuwd of jullie de intrusieve angsten tijdens de zwangerschap of erna herkennen en hoe jullie hiermee om gaan? Liefs</span></p>