Zwanger en katten

Hoi! mIjn vrouw is zwanger en we hebben sinds kort een kitten inhuis. Ik weet van de niet schoonmaken van de kattenbak, dus dat is iets dat ikzelf steeds doe. Maar onze kitten heeft wormen en ik vroeg me af of dit gevaarlijk is voor de zwangerschap en of dit overgdragen kanworden op het kind. De kitten is trouwens nu ontwormd.
Zijn deze wormen trouwens gevaarlijk voor volwassen kinderen in het algemeen?
 
Ik weet niet hoe 't zit met katten, maar de wormen van bv. een hond kunnen zeker overgedragen worden op de mens. Daarom moet je als je een hond hebt, die regelmatig ontwormen en al helemaal als je kleine kinderen over de vloer hebt. Maar als je even de dierenarts belt dan kan die je het zo vertellen over hoe 't zit met katten en wormen, maar het zou me niet verbazen als dit hetzelfde is als met honden.
 
ik heb ook een kat. op zich kan het niet gemakkelijk overgedragen worden op de mens geloof ik.
alleen als je direct in contact komt met de ontlasting en dan je handen in je mond doet ofzo.
maar vraag het even na aan je dierenarts.
 
Hoi Andreas,

Deze wormen (spoelwormen) kunnen wel een gevaar opleveren voor de mens (niet specifiek gevaarlijker voor zwangeren). De eitjes van deze wormen kunnen met de ontlasting van de kat in de omgeving komen. Bij opname van deze eitjes door de mens (via de mond) kunnen er problemen ontstaan doordat de larfjes die hieruit komen een trektocht door het lichaam kunnen gaan maken. Meestal komen de larfjes op plekken in het lichaam terecht waar je er geen last van hebt (ze kapselen zich daar in en worden dus bij de mens geen volwassen spoelworm). Soms gaan die larfjes op plekken in het lichaam zitten waar ze wel problemen kunnen geven bijvoorbeeld in het oog (gelukkig zeldzaam).
Ook zouden astma-achtige verschijnselen kunnen optreden.
De eitjes van de kattenspoelworm (en hondenspoelworm) zijn niet meteen besmettelijk voor de mens als ze met de ontlasting worden uitgescheiden, ze moeten eerst rijpen, wat in optimale omstandigheden zo'n 3 weken duurt (dan is er van zo'n drol dus niet veel meer over ;)). Risico van opname van de eitjes is er bijvoorbeeld bij werken in de tuin en spelen in een zandbak waar katten/honden in poepen.
Het regelmatig ontwormen van honden en katten is dus zeker ook belangrijk in het kader van de volksgezondheid!

Groetjes, Nana.

P.S. Je kan op de site www.toxocaraplein.org veel info vinden hierover.
 
Terug
Bovenaan