Zwanger en nieuwe baan

<p>Hi lezers, Ik zit met het volgende dilemma. Wij zijn in de eerste ronde zwanger geworden. Omdat ik bepaalde medicijnen moet gebruiken voor een erfelijke aandoening moest de timing gepland worden. In februari gestopt met de pil, in april stoppen met medicijnen en maandelijks onder controle voor mijn eigen gezondheid. Nu heb ik via via een hele leuke baan aangeboden gekregen. Ik heb nu al 5 jaar een vast contract, leuk werk maar ben wel toe aan iets nieuws. De nieuwe baan zou een jaarcontract zijn met uitzicht op een vast contract. Maar ik ben ontzettend aan het twijfelen. Ik heb volgende week mijn tweede gesprek en denk eraan om dit gewoon te vermelden. Ik heb de baan niet “nodig” omdat ik een andere vaste baan heb. Als ze mij dan nog willen dan voel ik mij hier toch zekerder bij. Wat denken jullie? </p>

Hoi hoi, ik zou inderdaad doen wat jij nu schrijft: het eerlijk op tafel leggen. Zeker omdat het voor jou niet zomaar 1, 2, 3 uitstellen kinderwens is!

Veel succes, ik duim voor je!

Ik zou je aanraden te doen wat voor jou het fijnst voelt. Als jij niet comfortabel achter een van de twee keuzes staat, voelt dat op de langere termijn ook niet fijn. Ongeacht hoe wij er misschien in staan.

Ik ben in januari zwanger geworden, midden in een sollicitatie procedure. Tijdens het tweede gesprek heb ik het verteld, omdat ik vond dat dit het juiste was om te doen, zodat we direct wisten waar we aan toe waren tijdens het eerste jaar. Met dezelfde gedachte: als ze me willen hebben kiezen ze alsnog voor mij. Ze hebben me aangenomen, en ik kon zonder enige obstakels starten in maart, en het werd enorm gewaardeerd dat ik zo open was. We zijn nu heel concreet aan het plannen wat we voor, en na mijn verlof oppakken, en mijn werkgever staat daar fantastisch open in.

Maar ik zeg er wel gelijk bij, maak de keuze alleen voor jezelf. Want zij kunnen ook wel invullen dat een vrouw van jouw leeftijd een kinderwens heeft, en onderaan de streep is het altijd belangrijk te herinneren dat werk maar werk is. Ik zou mijn kinderwens er zeker niet voor opschuiven.
Dus als het besluit het te zeggen, doe dat dan niet omdat je voelt dat je dat verplicht bent. Want dat is zeker niet zo.

Ik snap je helemaal in je redenering, en idd als ze je heel graag willen zijn ze flexibel en denken ze direct na jouw mededeling verder vooruit naar de mogelijkheden I.p.v. de belemmeringen.

Succes!

Zwanger worden of zijn is geen misdaad. Je mag ten alle tijde zwanger worden in dit land. Het is goed geregeld voor werknemer en werkgever. Laat je ajb niet beïnvloeden door het idee dat een werkgever dan minder blij met je zal zijn omdat je na een maand al zwanger zou zijn. Dan moet hij gewoon 55 plussers en mannen aannemen;)

Hoe graag wil je de baan hebben?
Ik heb met 8 weken zwangerschap een sollicitatiegesprek gehad en daar ben ik eerlijk geweest. Die eerlijkheid kostte mij de functie.

In jou geval zou ik het niet bespreken. Een werkgever mag een sollicitant ook niet vragen of ze van plan is om binnenkort zwanger te raken. Daar komt nog bij dat het zich niet laat plannen.

In een slecht geval krijg je de baan, raak je zwanger en krijg je daarna geen nieuw arbeidscontract. Dan is er het uwv om je te ondersteunen en kun je opzoek naar een andere baan. Hoeveel baankans is er in je functie?

Terug
Bovenaan