Het is niet nodig de huisarts te zien, die doet verder niets voor je zwangerschap. Maar ik heb bij de eerste, en nu weer, wel even de assistente gebeld om het in mijn dossier te laten zetten. Dan weten ze daar en bij de apotheek dat ik geen medicijnen mag die niet met een zwangerschap samen gaan. Just in case.
Verder kun je gewoon zelf een verloskundige zoeken, vraag wel even na of die onder je zorgverzekering valt. De meesten wel.
Ik woon in een grotere stad, en ik heb gewoon de websites van de 4 dichtstbijzijnde praktijken doorgelezen. En uiteindelijk een intake gepland bij degene die me het meeste aansprak. En ik heb er heel fijne begeleiding gehad. ik vond het fijn dat het een wat kleinere praktijk was, waar je de gezichten leert kennen. En daar lag naar mijn gevoel wat meer nadruk op onzekerheid wegnemen, en daar heb ik na een vruchtbaarheidstraject met miskramen veel last van.
Je zult rond 7 weken de eerste intake en echo hebben. Tot die tijd is het eigenlijk gewoon afwachten en op je voeding letten, vitaminen slikken enzo. Hopen dat het goed gaat. Best saai eigenlijk.
Ik heb het wel direct aan ouders, schoonmoeder en broer/schoonzus verteld. Mijn man heeft het een week later met zijn beste vriend gedeeld, en ik met 2 goede vriendinnen. Dat zijn mensen met wie ik ook zou praten als het mis is. Teveel mensen zou ik niet willen, want dan loop je over een paar weken rond, vraagt iedereen hoe het gaat met de zwangerschap en mag je weer het verhaal van de miskraam doen. Na de eerste echo met 7 weken, als alles goed is en er een hartje klopt, daalt de kans op een miskraam wel enorm. Al blijft het wat verhoogd tot 16 weken. Mijn buik begint nu met de tweede wat eerder te groeien, dus ik ga het na die echo wel aan mijn team op het werk vertellen, ook omdat ik erg misselijk ben inmiddels. Dat zijn mensen die ik meerdere keren per week zie, en als het later nog mis gaat, dan mogen ze dat ook wel weten. Maar kennissen, buren, familie die ik weinig zie enzo... tja na 16 weken pas.