Zwanger en onzeker

Hoi allemaal,

Twee weken geleden had ik opeens een positieve zwangerschapstest in mijn handen.
Eerst wat onwennig maar nu hartstikke gelukkig mee!

Ik ben wel erg onzeker over mijn lichaam.
Afgelopen jaar ben ik na flink overgewicht 30 kilo afgevallen en eigelijk was ik nu nog niet op mijn streefgewicht.
Ik ben 27 jaar, 170 lang en 80 kilo.
Ik doe 4 dagen per week aan flinke krachtsport en ik wandel dagelijks minimaal 10.000 stappen.
Toch ben ik onzeker over mijn lichaam en hoe dat nu zal veranderen.
Bang dat ik te zwaar ben, onzeker over hoeveel ik zal gaan aankomen.

Zijn er meer vrouwen die hier mee dealen?

Prachtig dat je zo enorm veel bent afgevallen!
Maar gun je lichaam nu alsjeblieft de voedingstoffen. Je lichaam is bezig met een heel bijzondere taak; het creëren van een nieuw mensje.

Bespreek de zwangerschap met je trainer. Je hoeft echt niet helemaal te stoppen, maar het is binnenkort wel van belang je buikspieren te ontzien. Een goede trainer zou in staat moeten zijn je oefeningen hier op aan te passen.

Het is normaal om een beetje aan te komen tijdens de zwangerschap, de borstvoeding helpt daarna weer met het terugkomen op je gewicht van daarvoor.
Bespreek deze zaken ook met je huisarts en je verloskundige, zodat ze je goed kunnen begeleiden hierin.

Ik weet dat het een struggle kan, eerst afvallen en het vocht vasthouden onder controle krijgen, om zwanger te kunnen worden. En dan blijkt tijdens de zwangerschap die controle een eind weg.
Door gravings, door het niet meer mogen gebruiken van sommige medicijnen.
Maar die gravings zijn een teken van je lichaam, dat het bepaalde voedingsstoffen mist. Sinds men standaard foliumzuur slikt, hebben een stuk minder vrouwen gravings naar augurken, die foliumzuur bevatten. Dus neem je gravings wel serieus, en kijk naar de oorzaak.

Terug
Bovenaan