zwanger en overgewicht

Hallo allemaal

ik ben hier nieuw en vind het heel lastig om hier wat neer te zetten.
ik kijk al een poosje mee en dacht laat ik het eens proberen.

onze situatie|:
Ik ben in november 2007 gestopt met de pil. we wouden namelijk een kindje. al gauw merk je aan je zelf dat er iets niet klopt. ik werd niet ongesteld!! in maart 2008 voor het eerst naar de gyn.
daar kreeg ik een echo. zij wist mij te vertellen dat er wel een mensruatie aan zat te komen maar doordat ik overgewicht heb ik het niet zou worden. en heb ik dus ook geen ovulatie.

ik moest afvallen. ik dacht dat doe ik, ik heb nu een doel. ben 15 kilo afgevallen. dit was volgens de gyn niet genoeg. ik moest minstens 23 kilo afvallen voordat ze mij wilden helpen.

dit kwam zo als een bom op mij af. dit had ik nooit verwacht.
door al het stress die dit met zich mee brengt ben ik weer 12 kilo aangekomen en benik dus direct bij af. en menstrueer ik nog niet en heb dus nog ook ovulatie.
we zijn nu 2 jaar verder en nog steeds zonder resultaat.

nu mijn vraag???
mag een gyn een behandeling weigeren als je overgewicht hebt???

liefs

Sorry maar heb geen ervaring met jouw vraag...Kan wel heel goed begrijpen dat je weer aankomt door alle stress! Kan je je vraag misschien aan je huisarts stellen?

Succes met alles!

Voorop gesteld: ik weet hoe lastig het is om af te vallen én ik vind het knap dat je je verhaal zo durft op te schrijven.

Maar, om maar direct je vraag te beantwoorden: wat mij betreft mag een arts een behandeling weigeren wanneer hij of zij vindt dat deze 'zinloos' is. Concreet op deze situatie: waarschijnlijk weet de gyn dat het geen nut/weinig nut heeft jou te behandelen zolang je BMI zo hoog is (body mass index). Die moet omlaag wil zijn of haar methode om jou zwanger te krijgen aanslaan.

Maar het is een enorm dilemma hoor, net als deze (om aan te geven hoe lastig dit soort vraagstukken zijn) Wat vind jij: iemand die rookt en een kapotte long heeft, mag die een donorlong krijgen?

Het rottige is natuurlijk dat er genoeg vrouwen zijn met veel overgewicht die de gyn helemaal niet nodig hebben om zwanger te worden en dus wel 'zwaarlijvig' zwanger worden. Het is soms oneerlijk.

Dat betekent dus niet dat ik jou geen zwangerschap gun! Nogmaals: ik weet hoe moeilijk het is om af te vallen. 3,5 jaar geleden ben ik begonnen met 'gewoon eten', zoals ik het maar noem. En in 1,5 jaar tijd ben ik toen 16 kilo afgevallen die er nog steeds (met een kilootje meer of minder) afblijven omdat ik dus niet extreem ben gaan lijnen maar mijn lichaam heb ingesteld op een normaal eetpatroon.

Ik ben echter wel verbaasd dat jouw gyn een probleem bij je heeft geconstateerd (te zwaar) en vervolgens geen plan van aanpak voor je heeft opgesteld (dat lees ik niet uit je verhaal). Ze had je op zijn minst kunnen doorverwijzen naar een dietiste en volgens mij zijn er ook fertiliteitspoli's die zich hier mee bezig houden.

Het moet verschrikkelijk frustrerend zijn om 2 jaar verder te zijn zonder enig resultaat, maar misschien moet je dit echt zien als een kans. Te zwaar zijn is namelijk niet alleen heel lastig om zwanger te worden, maar ook gevaarlijk voor de baby. Zowel in de buik als daarna. Lees hier meer http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuseaction=art&art_id=1416 En met te zware ouders/moeder is de kans ook vele malen groter dat je kindje later ook zwaarlijvig gaat zijn.

Pak eerst jezelf aan, dat kun je echt! Ga naar een dietiste, stel een afvalplan op, laat je begeleiden, ga wekelijks naar praatclubjes om steun te zoeken bij lotgenoten en vraag vrienden je te helpen. Stop met excuses te verzinnen als 'stress', 'feestje', etc, maar vraag een vriendin of je haar mag bellen iedere keer dat je de behoefte hebt iets in je mond te stoppen wat niet nodig is. En dan gaat het je vast lukken en kun je misschien wel binnen een jaar een gezonde zwangerschap zonder hulp van de gyn tegemoet zien.

Sterkte en vooral SUCCES!

Beste Jootje,

Als ik jou was, zou ik heel snel een andere gynaecoloog zoeken.
Ik heb ook overgewicht en toen ik stopte met de pil werd ik een half jaar lang niet meer ongesteld.
Ik heb me toen laten doorverwijzen naar een gyn. en wat bleek, ik had geen eisprong.
Na 2 clomid behandelingen ben ik zwanger geworden en nu bijna 12 weken zwanger van een gezond minimensje.
De gyn heeft nooit iets over mijn gewicht gezegd!! Ze raadde me wel aan om te proberen niet teveel aan te komen tijdens de zwangerschap (dus letten op je eten) en vooral lekker te gaan zwemmen.

Om even op rosa hierboven te reageren;
Hoe durf je een roker te vergelijken met iemand die een kinderwens heeft.
Zelfs drugsverslaafden krijgen gezonde kinderen die uiteindelijk bij een pleeggezin of erger worden gestopt.
Mensen met overgewicht (of met een handicap) verdienen ook kinderen hoor!!!

Jootje heel veel succes, laat je niet ontmoedigen en vraag een second opinion aan. Waarschijnlijk heeft het met je eisprong te maken.
Ik hoop dat je snel een positieve test in je handen hebt!!!

Liefs Sonja

Hallo Jootje,

Als eerste wil jou heel veel sterkte wensen. Het zal zeker een moeilijke situatie zijn waar je in zit. Ik hoop echt dat je snel zwanger bent zonder te veel poes pas. Ik zou als ik jou was ook naar een andere gyn gaan. Overgewicht kan gevaarlijk zijn en het zwanger raken bemoelijken maar zwanger worden is niet onmogelijk als je te zwaar bent. Blijf vooral positief denken.

groetjes en sterkte

Nina

Jootje,

Ik ben trouwens Nina, lees vaker mee op het forum. Alleen was ik een tijdje niet geweest op het forum. Ik heb me laten vertellen door de huisarts dat iemand die elke maand ongesteld wordt niet persee een eisprong heeft gehad. Daar schrok ik enorm van...want ik heb ook overgewicht maar wordt elke maand op tijd ongesteld.Ik heb een temperatuur curve bijgehouden op verzoek van ha en ook ovu testen gebruikt(eigen probeeractie) die gaven beide aan dat ik een eisprong had. We zijn nu iets meer dan 2 jaar bezig voor ons 1e kindje.We zitten nu in de medische molen van de fertiliteitsbehandeling samen met mijn man.
Dit is in het kort effe mijn verhaal , ben echt benieuwd hoe het met jou gaat.

groetjes again van Nina

Terug
Bovenaan