zwanger en paracetamol?

A

Anoniem

Guest
Hoi Dames,

Ik ben bloemetje en nu 25 weken zwanger van ons eerste kindje.
Ik had even een vraag over paracetamol tijdens zwangerschap.

Dinsdag ben ik van de trap gevallen, teen gebroken en erg hard op bekken terecht gekomen(had al bi) en zit nu in het gips.
Gelukkig lijkt ons kindje er niets van te hebben gemerkt.
Maar nu komt de vraag, volgens ziekenhuis mag ik 4g paracetamol per dag nemen. Maar ben zo bang dat het ook al zeggen ze dat het niet veel kwaad kan, toch niet goed is voor ons kindje.
Ik probeer het innemen meestal zo lang mogelijk uit te stellen, maar momenteel gaat dat niet echt, nog erg veel pijn.
Ik voel me hierbij echt niet prettig, met zoveel paracetamol.
Kan dit echt geen kwaad? Want het is toch beter om niets te slikken?
Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft. Voel me er toch niet helemaal lekker bij.

Liefs Bloemetje.

Ow, zie dat ik hem in verkeerde rubriek heb geplaatst.

Mijn excuses.

Bloemetje

Hey Bloemetje

Toen ik gisteren zo'n hevige buikpijn had is de ha ook langs gekomen, ik mocht 6 paracetamollen zelfs 2 in 1x !!!! ( heb er dus gister 4 gehad)
Ik heb nog gevraagt of het echt geen kwaad kon en hij zei dat er echt niks kon gebeuren.

Ik hoop dat je er wat aan heb, en dat je wat minder pijn krijgt

Liefs Mama2006

ha bloemetje paracetamol is niet schadelijk

je mag er 8 per dag maximaal

probeer het op 4 per dag te houden.

maar het kan geen kwaad.

succes

paracetomol kan geen kwaad, ik heb met mijn eerste zwangerschap in het ziekenhuis moeten liggen i.v.m. mega hoge bloeddruk en daar kreeg ik steeds per x 2 paracetomol die ik gelijk moest innemen.
sterkte meid ik hoop dat je snel geneest.

groetjes linda

Ik begrijp je tegenzin in slikken heel erg goed, meid, maar je zit nu wel in uitzonderlijke omstandigheden, he? Paracetamol is niet schadelijk voor je kindje, echt niet, dus ik zou nu echt even aan je eigen comfort denken. Het is maar tijdelijk, toch?

Mijn belangrijkste tip (als dokter, je weet wie het zegt): paracetamol werkt een stuk beter als je het op vaste tijden neemt, dus gewoon een dag of 2-3 standaard 4 x daags innemen, LOS van de hoeveelheid pijn die je hebt. Hiermee bereik je een stabielere bloedspiegel en blijft de pijn beter gedempt (en kom je beter aan rust/slaap toe, beweeg je beter waardoor doorbloeding beter wordt, allemaal zaken waardoor genezing beter verloopt!).

Als je het alleen inneemt als je het echt niet meer houdt, moet je vervolgens nog een 30-69 minuten wachten op het effect, en na een uurtje of 3 zakt je bloedspiegel weer snel en is het pijnstillende effect ook zo weer verdwenen.

Heel veel sterkte ermee!

Dank jullie wel meiden,

Geeft me geruststellend gevoel.
Alleen mag dus 8 van die 500mg dingen, en moet er twee per keer innemen.
Zoals jij zegt Karin probeer ik al twee dagen op vaste tijdstippen te nemen. Nu ga ik derde dag in, maar niet gevoel dat ik met minder kan, als ik niet zwanger zou zijn zou ik toch zwaardere pijnstilling nemen, dus, brr, hehe, fijn is het niet.

Volgens dokter op eerste hulp mocht ik ook diflofenac nemen, maar volgens gyn was dat niet goed. Kan dat wel schade brengen die diflofenac?

Dank jullie voor jullie antwoorden.

Liefs

Bloemetje, diclofenac zou ik zeker niet innemen, in deze zou ik echt de gyn volgen! De SEH-arts weet er blijkbaar weinig van als hij dat advies gegeven heeft tegen je. Bij diclofenac zijn wel duidelijke schadelijke effecten op kindje beschreven en het officiele advies is ook dat het in zwangerschap eigenlijk NIET gebruikt mag worden!
Zeker niet in eerste 2 trimesters, maar ook in 3e trimester zijn een hoop problemen beschreven...

Als paracetamol echt onvoldoende werkt, zou ik even contact opnemen met je huisarts of gyn. Morfine kan onder stricte voorwaarden soms wel gegeven in zwangerschap worden voor korte periodes.

Nogmaals sterkte!

Terug
Bovenaan