Hoi priscilla,
Ik heb ook pds en ben inmiddels 38+4 zwanger. Ik ken het gevoel wat je beschrijft, bij mij begint het vaak te kloppen en t kan heel heftig worden. Ik heb bij de VK aangegeven dat ik dit heb, maar ik weet zelf het beste hoe het voelt en kan daardoor zelf ook beter aangeven in geval van kwaaltjes ed. Of het hetzelfde gevoel is of niet.
Ik heb overigens wel minder last van de PDS sind het 2e trimester van mijn zwangerschap en nu op het einde bijna helemaal niet.
Ik ga nog steeds bepaalde producten waar ik heftig op reageer uit de weg, maar op de een of andere manier heb ik minder vaak krampen en kan ik beter naar de wc. Ik forceer alleen niets, wetende dat je lichaam nu zo veranderd en reageert op hormonen dat ik me er niet te veel mee bezig probeer te houden en t op me af laat komen.
Misschien is een bevallingscursus iets dat je bij de angst voor de bevalling kan helpen. Ik heb zelf een een avondcursus gedaan waarbij iemand uitleg geeft over wat er in je lichaam gebeurd en verschillende soorten weeen die je kunt hebben. Deze worden allemaal anders ervaren. Daarnaast ervaart de een de bevalling veel heftiger dan de ander en je bent al wat gewend vanwege de pds. Je kunt het dus ook zo zien dat het misschien juist heel erg mee kan vallen, ik heb begrepen dat dit bij ongeveer de helft van de vrouwen het geval is. Daarnaast zul je.op de cursus leren dat hoe meer je gespannen bent, hoe langer het duurt voor alles op gang komt, nog een goede reden om er relaxed en open minded in proberen te stappen.
Probeer met iemand over de angst voor de.pijn te praten, ik denk dat je alleen zo zult zien dat er niet alleen maar horrorverhalen zijn, daarnaast kan je VK je ook meer voorlichten over soorten pijnstilling mocht je dat willen.
Heel veel succes met je zwangerschap en probeer er vooral van te genieten!