Zwanger en pds?

<p>Hoii, Wie is er nog meer zwanger en heeft last van het prikkelbare darm syndroom/spastische darmen? Na mn vorige bevalling begonnen de klachten hier. Inmiddels al anderhalf jaar last dus. Met een echo gekeken en ja hoor pds :(! Nu ben ik bijna 5 weken zwanger en heb zo’n verschrikkelijke kramp aanvallen na het avondeten tot en met de ochtend! Wordt ontzettend vaak wakker van de krampen. Heb ook veel last van dunne ontlasting in de ochtend. Moet tot wel 4x naar de wc totdat het ‘normaliseert’. Iemand ervaring en of tips? </p>

Wat vervelend Izzy. Hopelijk voel je je snel beter.

Hier nog niet zwanger, maar heb wel pds. Na het fodmap dieet te hebben gevolgd weet ik waar ik niet tegen kan en dus beter niet meer kan eten. Heb je dit dieet al gevolgd? Of misschien voor jezelf noteren wat je iedere avond eet? Kan zijn dat je er een lijn in gaat herkennen en het je helpt. Ik hoop het voor je in ieder geval! 

Heb de dieet niet geprobeerd omdat ik heel lang niet wist wat het was.. op vakantie in t buitenland Meteospasmyl capsules gehad en die waren zo fijn! Kwam er later helaas achter dat het niet mag met borstvoeding. In Nederland niet te verkrijgen. Had er 2 weken geleden weer zoveel last van dus gelijk besteld vanuit Frankrijk. Maar nu weer zwanger en daarbij is het niet getest dus mag ik het jammergenoeg niet gebruiken. Ik hoop ook dat het beter gaat binnenkort!

Ja heb ik ook gehad rond die tijd .. ongeveer 2 weken lang werd ik snachts wakker met enorme krampen. Het enige wat hielp was heen en weer lopen (rechtop) en het een beetje wegpuffen tijdens het lopen. Na twee weken was het opeens verdwenen .. 

Hier ook bekend mee. En ook herken ik de heftige klachten aan het begin van de zwangerschap. Probeer de hele dag regelmatig en gezond te blijven eten, ik weet hoe vervelend dat kan zijn, omdat je weet wat er komen gaat. Ook genoeg blijven drinken! Door de hormonen raken je darmen extra van slag, daar moet je helaas even doorheen ben ik bang! Bij mij heeft dit ongeveer 3/4 weken aangehouden en is daarna beter geworden. 

Het kan al helpen te letten op verkeerde koolhydraten zoals aardappelen, frisdrank en andere suikerrijke voedingsmiddelen. 
Zelf heb ik bij bovenstaande dingen snel een heel feest in mijn buik.. 
Spirulina helpt bij mij ook wel! Zuivelproducten kunnen ook voor onrustige darmen zorgen. Probeer voor jezelf eens uit te zoeken waar je darmen op reageren! (Al is het nu wel handig om te weten van welke producten je snel richting wc moet rennen ?)

Mijn prikkelbare darm en ik leven inmiddels al heel wat jaren samen. Door goed te letten op voeding is het nu heel goed te doen gelukkig. Dat was inderdaad een kwestie van ontdekken waar ik heftig op reageer en (onder begeleiding) wat vitamines, probiotica en supplementen toegevoegd om mijn darmen weer een beetje te herstellen en kalmeren na al dat geprikkel.
In de eerste weken van mijn zwangerschap verergerden de klachten helaas. Maar vanaf week 10 kalmeerde het en nu, bijna 29 weken, is het juist kalmer dan het in jaren geweest is! Hopelijk voor jou ook een kwestie van volhouden en gauw verbetering. Sterkte!

Terug
Bovenaan