Ik denk dat het belangrijk is om te weten wanneer deze twijfels begonnen zijn. Had je ze ook al voor de zwangerschap? Als dat niet zo is, dan denk dat het puur door de zwagerschap komt. Combinatie hormonen en een situatie die veranderd. Zwanger zijn is niet zo maar iets. Je moet inderdaad wennen aan het idee dat er een mensje in je groeit... dat je moeder bent ook al is het kleintje er nog niet.. dit kan soms tijdelijk een dip geven. Wil ik dit wel echt? Kan ik dit aan? Is onze relatie er wel bestand tegen? Je zoekt een stukje zekerheid.
Je moet ook eerlijk zijn tegen jezelf. Heb een overhaaste keuze gemaakt om zwanger te worden, ondanks je lichte twijfeling over je relatie? want als zegt missping het heel cru, twijfels in een relatie zijn geen goede basis om samen aan een kindje te beginnen. Dat moet eerst 100% goed zitten. Een kindje lost je problemen namelijk niet op, tijdens de zangerschap en daarna kan het ergenissen juist uitvergroten. Juist omdat je een goed thuis wil voor je kind, zou je bepaalde dingen in je partner juist anders willen zien.
Spreek deze dingen samen eens goed door. Wat ergert je en vooral waarom is dat voor jou zo'n struikelblok. ALs je merkt dat het niet om basale dingen gaat, zal dit vanzelf overgaan, misschien nog wel in je zwangerschap en kun je deze ergenissen beter relativeren. Ik zei wel eens: "Mijn hormoontjes spelen weer op... niets van aantrekken!"
Gaat het echt om hele basale zaken zoals tijd voor elkaar, trouw, iets voor elkaar over hebben, geldbesteding... dan moet je proberen zo objectief er naar te kijken en oplossingen zoeken.
Naar mijn mening is het voor een kindje (ook al merkt het nog nergens wat van) heel belangrijk om een veilig thuis te hebben, zonder ruzie en angst dat één van de ouders weg gaat.
Succes met uitdenken!