zwanger en rontgenfoto's bij tandarts

Hallo!
Ik ben nu in mijn zesde week van mijn zwangerschap. Vorige week moest ik als gevolg van een ontsteking in mijn kies een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Hierbij zijn ook 5 rontgenfoto's gemaakt. Ik had de tandarts verteld dat ik zwanger was, en hij meldde mij dat de behandeling geen gevaar vormde voor mijn zwangerschap.
Hoewel hij wel een loodschort over mijn borst en buik heeft gelegd bij de rontgenfoto's, maak ik mij toch heel erg ongerust. Ook omdat mijn vorige zwangerschap eindigde in een miskraam met 20 weken en ik toen ook door de tandarts behandeld ben.
De informatie op het internet is erg wisselend hierover, varierend van 'geen probleem' tot vage bewoordingen als 'consequenties voor de ongeboren vrucht, zeker in de eerste 20 weken'. Ik weet het niet meer.... Wie heeft hier ervaring mee of weet hier een meer concreet antwoord op?  
Bedankt alvast!  
 
Hai,

Ik moest een aantal weken geleden naar de tandarts, in de wetenschap dat er wat gaatjes gevuld moesten worden. Ik heb toen eerst maar even aan de veloskundige gevraagd of verdoving en foto's ook schadelijk waren. Volgens haar kon dat allemaal geen kwaad, hoefde ik mij nergens zorgen te maken.
Gelukkig maar, want ik ben echt een angsthaas en wil bij de tandarts absoluut verdoving.

Vraag anders voor je eigen gerustheid je vk of gyn wat die erover te vertellen heeft.

Succes,

Groetjes Rianne
21w1d
 
Bedankt Rianne, voor je reactie. Geeft weer wat lucht! Het is een goede tip om de vk te vragen. Had ik ook al moeten doen, natuurlijk, maar omdat mijn vorige zwangerschap zo rot afliep, durf ik nu nog niet al te enthousiast naar de vk toerennen. Durf er bijna niet in te geloven dat ik nu weer echt zwanger ben! Beeeetje struisvogel, haha!

In ieder geval: thanx!

 
hoi,

Ik zou zeggen: wees blij dat ie een foto wil maken. Ik ben ook geweest toen   6 weken was, maar hij wilde in geen geval een foto maken terwijl ik huilen de behandel kamer binnen kwam.   Hij heeft het toen op gevoel gedaan en het was een zenuwbehandeling. Bleek dat het een tand er naast was dus had ik de hele dag dezelfde pijn en snachts dus weer rillen van de pijn (en misselijkheid van de zw). Volgende dag weer gegaan en toen heeft ie de goede tand behandeld. 3 dagen later had ik weer pijn alleen onderin mijn kies. Bleek achteraf een ontsteking in mijn kaak te zijn maar volgens mijn tandarts was het ontstoken tandvlees. Hij gaf wel een recept mee voor antibiotica voor als het toch mijn kaak bleek te zijn. Ik ben toen dus jankend de praktijk uitgegaan en heb 5 dagen met afschuwelijke pijn in bed gelegen. Toen begon de antibiotica aan te slaan en ging het langzaam wat beter....

Heel verhaal,   maar wees daarom blij dat die tandarts van jou geweldig geweest is want een foto zegt wel wat jij hebt. En de verloskundige zegt ook dat het met z'n schort kan.     Ik kan die tandarts van mij wel...... niet veel goeds in ieder geval.

Liefs gerdientje
 
hoi,

ik heb die situatie ook gehad.ik had net foto ´s gemaakt net voor ik zwanger werd.
en bleek nou ik moest boven een kies vullen en onder moest er een kies uit.die naar binnen was gegroeid,maar nu tussen de kiezen gaatjes aan het maken was.ik had dit al bij me huisarts neer gelegd want ik zag dit al aankomen.ik had erg last van kiespijn.
die vertelde dat je wel mag verdoven,foto ´s maken met een bescherming om je buik.
maar ik kwam bij me tandarts die me niet echt van me kiespijn kon afhelpen.omdat ik toen net zwanger was moest ik oppassen voor ontsteking.dus ik moest proberen te wachten tot 13 wkn zwanger.nu ben ik 16 wkn zwanger en vorige week is die kies eruit gehaald en wat er dik in zit een ontsteking.die kies was nu me andere 2 kiezen aan het kapot maken dus die moesten ook gemaakt worden.ik ben 3 x bij de tandarts geweest om wond schoon te maken en nu een kuurtje en mondspoeling erbij.nu gaat het stuk beetje.moet alleen even wennen dat die kies weg is hihi.gelukkig heeft ie die andere kies nog kunnen maken.
goed je gebit verzorgen tijdens je zwangerschap.wegens je tandvlees,grote kans op gaatjes.
soms ontkom je er niet aan.
groetjes marjan
 

Hoi,

Als je zo'n schort voor hebt gehad, is er volgens mij niks
aan de hand hoor. Juist zoiets beschermt tegen die straling.
Maar ik snap dat je onzeker bent, na een miskraam.
Veel succes verder !!

xx Syrah (29 wk)
 
Hallo Tobijn,

Ik was net zwanger (2 weken) toen ik onverwacht foto's liet maken bij de tandarts. Omdat ik niet wist dta ik zwanger was heb ik nix gezegd. Daarna vreselijk in de stress gezeten. Tandarts gebeld, de straling is tegenwoordig zo minimaal dat het vergelijkbaar is met een vliegtuig trip naar Londen, of een wintersportvakantie. Met de nieuwste apparatuur blijft hij er ook vaak zelf bij !... Ik heb ook nog de huisarts gebeld en ook hij zei dat ik geen zorgen hoefde te maken! Straling is minimaal. en da straling is in je mond en is al volledig afgezwakt voordat het bij je baarmoeder is. groetjes, Maria
 
Hallo,


Ik wilde je even zeggen dat het niet schadelijk is als er tijdens je zw foto's worden gemaakt. Het moeten er natuurlijk niet te veel zijn.
Ik werk nl zelf bij een tandarts en maak nu ook nog foto's. Zelfs nu ik zwnger ben ( 7 weken)
Wel let ik wat meer op ivm de straling. Dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Groetjes Wendy
 
Terug
Bovenaan