Zwanger en seks

Hee Allemáál,
Persoonlijke vraag, ik ben bijna 12 weken, en ik heb voor deze zwangerschap 2 miskramen gehad (begon elke keer met spontaan bloedverlies) nu ik weer zwanger ben, hebben we dan ook sinds we het weten, geen seks meer gehad, ik ben heel erg bang om daardoor bloedverlies te krijgen en het op een of andere manier daardoor dan mis zou gaan.. het zit bij mij heel hoog, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet wil want we missen het allebei, en dan denk ik, ik moet me gewoon niet zo aanstellen, loslaten, maar het lukt niet helemaal..
Hebben jullie tips? Hoe doen jullie dit, hebben jullie hier ook last van?

Ik toen ik eerste terugplaatsing had zei wil geen seks was bang met poepen dat die los liet vriendin die daar werkte zei dat kan niet
Je moet het zien als een hagelslag die vast geplakt zit tussen de boterham met pinda kaas seks kan dus gewoon

Misschien kun je het een keer voorzichtig proberen? Vantevoren afspreken dat als het toch niet goed voelt, je het dan aangeeft en je weer stopt. Dan kun je weer wat vertrouwen erin krijgen. Want seks kan inderdaad geen miskraam veroorzaken. Succes!

Het kan in principe niet, dat seks voor een miskraam zorgt. Het vruchtje zit goed ingenesteld, en in een zak met vruchtwater, in een goed afgesloten baarmoeder. Je komt er met penetratie op geen enkele manier bij. Soms heb je een verkorte baarmoederhals, maar dit zullen ze zeggen bij het maken van echo's, omdat er dan verder onderzoek nodig is. In dat geval kun je het beter laten. Maar aangezien je dat niet vermeldt, zal dat denk ik niet het geval zijn. Ook als je een scheurtje hebt waaruit je vruchtwater verliest wordt het erg afgeraden, maargoed, ook dat zou je weten en dan sta je onder heel strenge controle. Dit om je gerust te stellen, niet om je bang te maken. Er zijn redenen, maar die zou je weten in dat geval. 

Een miskraam brengt bloedverlies, maar je kunt ook om andere redenen bloedverlies hebben, bijvoorbeeld een gesprongen vaatje. bloedverlies an sich is dus ook niet per definitie een miskraam. 

Een miskraam komt vaak omdat er iets niet goed is met het vruchtje. en dan zal het misgaan, zelfs al zit je alleen nog maar stil. Het hartje stopt en dan stoot je lichaam het af. Hoe naar het ook is om mee te maken (ik ben er bekend mee), het is echt gewoon pech. Het komt maar heel weinig voor dat er een reden is voor herhaalde miskramen. tot 16 weken is er een verhoogde, maar afnemende kans op een miskraam. Als je al hartactie hebt gezien en een goede nipt hebt, en al rond 12 weken bent, is er echt een hele grote kans dat het verder gewoon goed loopt. Probeer daarop te focussen.

Je kan misschien heel rustig aan doen, een soort 2e ontmaagding? even niet te hard stoten?

Ik snap je wel hoor. Ik vond het geen prettig idee. Mijn man ook niet. En ik had een verkorte baarmoederhals vanaf 17 weken, en we waren best opgelucht dat seks van tafel was. :) ik heb overigens een gezonde dochter na 2 miskramen.

Ik herken wel wat je beschrijft. Heb alleen geen miskramen gehad maar seks is gevoelsmatig op 't moment gewoon niet fijn (ben 24wk). Zit er regelmatig best in tweestrijd over (want wil wel, maar ook weer niet) maar wil het ook geen negatieve lading geven dus push mezelf niet over die grenzen heen.

Niet zozeer tips dus. Wel herkenning...

Als je het echt mist en zo bang bent kun je misschien alleen het voorspel doen. Kan ook spannend en fijn zijn. Maar inprincipe kan seks niks met je kind doen want zover komt de penis niet in je. Dus dont worry. En vooral samen over praten wat je wilt en van elkaar verwacht das het beste!

Terug
Bovenaan