Zwanger en sporten?

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden,
Ik ben nieuw hier op het zwangerforum. Ik weet sinds dinsdag dat ik zwanger ben (ben nu 5 weken zwanger) en ben daar natuurlijk heel erg blij mee, maar ik maak me af en toe ook zorgen of het goed blijft gaan.

Ik ben sinds een jaar 2 a 3 keer in de week aan het hardlopen. Ik voel me daar zoveel geestelijk als lichamelijk heel erg goed bij, dus eigenlijk wil ik (wel wat rustiger) blijven hardlopen tot mijn buik echt in de weg gaat zitten.

Gisteren heb ik in een rustig tempo een half uur hard gelopen, ging lekker, maar tegen het einde voelde ik steken  bij mijn baarmoeder. Ze waren niet zo heel erg heftig, maar nu vraag ik me toch af of ik er wel verstandig aan doe om (al is het rustig) te blijven hardlopen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en tips van andere sporters op dit forum!

Groetjes Grietje

Hallo grietje
Met hardlopen moet je inderdaad goed uitkijken en luister goed naar je lichaam.
Ik zelf heb totdat ik 6 maanden zwanger was 2x in de week gesport. Ik deed/doe aan fitness en was gewoon aan het fietsen, roeine en trainde mijn armen. Benen trainen hield bij mij alsnel op, ben zwanger van   mijn tweede en mijn buik kwam heel snel... Had al snel een grote buik dus zat al iets eerder in de weg.Ik zou dus gewoon blijven sporten tot jij denkt dat het niet meer goed gaat, anders is wandelen natuurlijk ook altijd prima en fietsen doe ik nu nog (ben nu bijna 35 weken zwanger) ik doe het nu gewoon ommijn conditie een beetje op pijl te houden, tevens ren ik achter mijn dochter van 3 aan dus in beweging blijven doe ik toch wel...
Gr sandra

3x   per week hardlopen is wel veel hoor. Het ligt natuurlijk ook aan de afstand die je loopt en in welk tempo, maar toch. Ik zou het echt rustig aan doen en misschien de afstand en het tempo nog meer aanpassen.
Groetjes Veerle

Hai Grietje,

Gefeliciteerd!!
Ik ben ook 5 weken zwanger en een echte sporter.
Ik sport normaal 3 a 4 keer in de week en dan echt pittige dingen, spinning, kick 'n fun, intensief in ieder geval.
Ik wil ook graag blijven sporten, maar ik was deze week zo moe dat ik maar 1 x gegaan ben, en ik kreeg voor ik wist dat ik zwanger was ineens steeds een harde buik na het sporten. Ik heb nu besloten om zeker tot half augustus rustig aan te doen omdat nu juist de belangrijke organen aangelegd worden en ik niets wil riskeren.
En lekker stevig wandelen is ook lekker, voor nu.
Ik kijk wel hoe het zo verder gaat...ik blijf vooral naar mijn lichaam luisteren.
Sommige vrouwen sporten nog heel intensief tot ze bijna bevallen, als dat goed voelt zou ik dat ook zeker doen.
Maar als je steken krijgt, zoals je schreef zou ik even een tandje lager trainen.
Het is niet anders!
Jammer he? Maar het is voor een goed doel!!!

succes!
Toetje

Hallo sporters

Ik denk dat ik idd voorlopig maar ga fitnessen en wandelen (misschien in combinatie met een paar minuten achter elkaar joggen) als ik daar energie voor heb tenminste.... Vandaag heb ik de hele dag gewinkeld en daar ben ik behoorlijk moe van geworden, gelukkig ben ik wel geslaagd! Vanavond maar lekker vroeg naar bed (nu dus).

groetjes Grietje

hoi meiden!

Ik ben nu ruim 35 weken zwanger van mijn derde kindje en ik probeer nog zoveel
mogelijk te fietsen en wandelen maar ik krijg er nu wel meer harde buiken van.
Volgens mij mag je best hardlopen hoor als je net 5 wkn zwanger bent. Alleen zolang je
zelf geen klachten ervan krijgt. En miss is 3x in de week intensief hardlopen wel veel.
Ik denk dat je nu nog echt moet kijken hoe je je er zelf bij voelt!
Maar voor degene die met 5 wkn al harde buiken had van sport: Harde buiken komen met 5 wkn zwangerschap volgens mij nog niet voor hoor! Gelukkig maar want het
is een naar gevoel en ik zou er niet zolang last van willen hebben.
Misschien verwar je het met een ander soort pijn in je buik??

liefs Daan

hoi grietje,

wat de rest ook al zegt: doe wat goed voelt en luister naar je lichaam.
ikzelf ben nu 23wk3dg zwanger en deed voorheen 2 a 3 keer per week bodyshape/aerobics/steps etc.
sinds  mijn buik begon te groeien (na een week of 13)  doe ik het nog 1 keer per week en dat bevalt prima. wel spring ik niet meer maar stap ik de passen en doe ik geen buikspieroefeningen meer. armen, benen, billen etc. kun je echter nog gewoon blijven trainen. ik vind het heerlijk en zo blijft mijn lichaam in goede conditie voor de bevalling en hopelijk  ben ik zo ook weer sneller  fit na mijn zwangerschap.

succes!

groetjes,
*bijnaeenbaby*

hoi Grietje,
hier nog een hardloopster, ik ben nu ruim 19 weken zwanger en ik loop nog steeds 2x in de week hard met de atletiekclub, 1 1/2 uur training met inlopen en rekken enz. volgens mijn verloskundige is het prima als je maar luisterd naar je lichaam, voor je kindje kan het geen kwaad die zit veilig. je gewrichten gaan wel losser zitten dus heb je meer kans op blessures. ik loop niet meer vooraan en af en toe sla ik een rondje over. ik kreeg een paar weken geleden wel last na het lopen van m'n banden maar dat is nu weer over, zijn sterker geworden. veel succes en ik hoop voor je dat het lopen nog even lukt want anders ga je het vast missen.
groetje Lia

Terug
Bovenaan