Zwanger en studeren

<p>Hoi allemaal,</p><p>Momenteel ben ik ongeveer 15 weken zwanger. </p><p>Ik zit er aan te denken om begin september te beginnen met een WO opleiding aan een reguliere universiteit.</p><p>Als het september is, ben ik al ongeveer 7 maanden zwanger en moet ik in november of december bevallen.</p><p>Ik weet alleen niet of het haalbaar zou zijn voor mij om de studie met succes voort te kunnen zetten. Ik ken ook helemaal niemand die in deze positie heeft gezeten.</p><p>De contacturen van deze studie zijn 12 uren per week. Dat valt dus reuze mee. Alleen ben ik bang voor de periode rond mijn bevalling en de geboorte van mijn baby. In die periode ga ik sowieso heel wat missen.</p><p>Weten jullie hoe universiteiten hiermee omgaan?</p><p>Heeft iemand hier ervaring mee?</p><p>Graag wat tips en ervaringen!</p><p>Groetjes,</p><p>Selena</p>

Hoi Selena, 

ik heb zelf niet zwanger gestudeerd, dus geen ervaringsdeskundige. Maar heb wel lang op de universiteit les gegeven, dus ik ken de omgeving goed. 
Wat je het beste kunt doen is contact opnemen met de studie-adviseur van je opleiding, die kent alle specifieke regels omtrent zwangerschap en kan dus met je meedenken. Ik zou het zelf niet per se aanraden; ik was op het einde van mijn zwangerschap niet meer heel scherp en het is misschien ook lekker om tzt gewoon van je kindje te genieten zonder de druk te voelen om te moeten gaan studeren. Misschien kun je nog een jaartje wachten, want dan heb je zelf veel meer ritme en rust? En begin je ook niet gelijk met achterstand aan een opleiding. 
maar iedereen is daar anders in, als jij nu al weet dat je het graag wil gaan doen, dan zeker ervoor gaan! Vind het wel heel moedig!

succes!

Hoi Selena, 

ik heb zelf niet zwanger gestudeerd, dus geen ervaringsdeskundige. Maar heb wel lang op de universiteit les gegeven, dus ik ken de omgeving goed. 
Wat je het beste kunt doen is contact opnemen met de studie-adviseur van je opleiding, die kent alle specifieke regels omtrent zwangerschap en kan dus met je meedenken. Ik zou het zelf niet per se aanraden; ik was op het einde van mijn zwangerschap niet meer heel scherp en het is misschien ook lekker om tzt gewoon van je kindje te genieten zonder de druk te voelen om te moeten gaan studeren. Misschien kun je nog een jaartje wachten, want dan heb je zelf veel meer ritme en rust? En begin je ook niet gelijk met achterstand aan een opleiding. 
maar iedereen is daar anders in, als jij nu al weet dat je het graag wil gaan doen, dan zeker ervoor gaan! Vind het wel heel moedig!

succes!

Ik ben wel een studerende mama maar op het mbo. Daar zijn ze erg simpel en is het goed te combineren. Maarja dat is het mbo.. Universiteit is natuurlijk hoger gegrepen en strenger verwacht ik!
Fijne zwangerschap en heel veel geluk samen! 

Terug
Bovenaan