Zwanger en thailand

<p>Dag dames,</p><p>ik ben momenteel bijna 7 weken zwanger.</p><p>eind januari gaan wij naar thailand, nou zegt mijn verloskundige dat het wel een risico is ivm het Zika virus.</p><p>heeft iemand daar ervaring mee?</p><p>ik keek er heel erg naar uit om juist even tussen uit te gaan naar een warm land..</p>

Toevallig heeft een vriendin van mij vorig jaar in een zelfde situatie gezeten. Zij heeft toen haar reisverzekering gebeld en die gaf een negatief reisadvies.
Zij kon toen nog wel haar reis omboeken naar Dubai, hier was geen risico op het Zikavirus. 
Ik zou het persoonlijk niet doen, ik zou indien mogelijk, omboeken. 

Hi, gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoewel het risico klein is zou ik het ook niet nemen. Ook al is de kans nog zo klein dat je besmet raakt, ALS je besmet raakt zijn de gevolgen wel groot. Wellicht kan jij ook via de verzekering de reis nog omboeken naar een zonnig oord zonder Zikamug?

Je kunt naar een reizigersspreekuur gaan van de GGD. Zij hebben de meest recente informatie, ook over het gebied waar je heen gaat en de periode. Volgens mij neemt het risico op Zika wel af in sommige gebieden maar ik weet niet of dat ook voor Thailand geldt. Maar dan heb je ook nog de Dengue mug daar en in het noorden Malaria gebieden. Persoonlijk zou ik ook het risico niet willen lopen.. Niet alleen met de muggen, maar ook de voedselhygiene laat zo sterk te wensen over daar. Ik heb 7 weken door Thailand gereisd en heb echt vanalles opgelopen (Salmonella, maagzweren) terwijl ik echt voorzichtig geweest ben en niet zomaar overal ben gaan eten. Toen was dat geen drama maar tijdens een zwangerschap zou ik daar niet aan moeten denken. Laat je goed adviseren zodat je voor jezelf de afweging kunt maken.

Ik ben net 2 weken terug uit Thailand. Mijn reis ging door noord, midden en zuid-Thailand. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen zoals lange kleding, klamboe en deet met 95%(tijdens zwangerschap mag dit niet zo hoog) ben ik veelvuldig gestoken door muggen. Ik ben niet zwanger maar heb een hele grote wens om te zwanger te worden. Door de reis in Thailand is het advies om dit twee maanden uit te stellen. Dit advies volg ik gezien de risico’s. (Wel met veel ongeduld wacht ik ;)). 
Aangezien het niet te voorkomen is dat je gestoken gaat worden door muggen zou ik een reis naar Thailand, wanneer je zwanger bent, niet aanraden. 

Ik zit momenteel in Bali waar het Zika virus ook voorkomt maar het risico niet hoog is. Er is hier zelfs nog nooit iemand besmet. Hier kun je je goed over inlezen op internet, Thailand is erg groot, niet overal hebben er besmettingen plaatsgevonden.
Bereid je iedergeval goed voor waar je naar toe gaat, ik plan bewust geen tours naar b.v. de jungle. Ik zit in een stad waar veel mensen wonen en veel levendigheid iszm, daardoor is de kans kleiner. Spray jezelf goed in met muggenspray, ook overdag (Zika mug is alleen overdag actief), houdt goed in de gaten als je geprikt wordt dat je niet ziek wordt, je krijgt namelijk binnen 2-3 dagen klachten. Als je je alsnog zorgen maakt kun je in NL een bloedtest doen.
Er lopen hier veel zwangere vrouwen rond en daardoor ben ik ook minder gestresst. Als je je snel zorgen maakt, zou ik je reis omboeken maar anders genieten van je babymoon :) 

Ik zou het écht niet gokken. Ik zou hem inderdaad omboeken naar een zika-vrij land. Stel dat je besmet wordt tijdens je vakantie heb je kans op een gehandicapt kindje. En nou is er natuurlijk altijd een kans dat je een gehandicapt kindje kan krijgen, maar als dat is omdat je zelf op vakantie wou vergeef je dat jezelf nooit. Bijna alle reisorganisaties geven je geld terug of boeken je reis kosteloos om als je zwanger bent en naar een zika land zou gaan. 

Je kunt bij de ggd checken, maar het lijkt mij een slecht  idee om te gaan. Ook als je alleen in de stad blijft, want steden kunnen juist een probleem zijn, omdat er zoveel mensen zijn. Vaak is direct aan de kust nog het beste. Naast zika heb je mogelijk ook malaria, en de versie van de pillen bij zwangerschap schijnen echt niet fijn te zijn (kans op waanbeelden bijvoorbeeld).
 Er zijn genoeg warme landen zonder zika en malaria, dus gewoon omboeken. 

Terug
Bovenaan