Zwanger en toch naar een Zika-gebied

<p>Hoi!</p><p>wij gaan in april op reis naar Maleisië en vanmorgen kwam ik erachter dat ik zwanger ben (Jeej!). Na twee jaar proberen dus erg gewenst! Nu hebben wij met het ziekenhuis en huisarts de risico’s doorgenomen en besloten dat we het risico wel willen nemen en toch gaan. Is hier iemand die ook zwanger naar een zika gebied is gegaan? En met name naar Azië? En hoe voelde / was dat? Groetjes </p>

Hoi Joey v,
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Toevallig zag ik een tijdje terug dit topic:  https://www.oudersvannu.nl/forums/onderwerp/zika-en-zwanger/
Ik wil je zeker niet bang maken, maar zelf zou ik het risico niet nemen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe groot dat risico is en jullie je er wat ik uit jullie verhaal begrijp wel echt in hebben verdiept. Het blijft jullie keuze :) 

Hoi Joey v,
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Toevallig zag ik een tijdje terug dit topic:  https://www.oudersvannu.nl/forums/onderwerp/zika-en-zwanger/
Ik wil je zeker niet bang maken, maar zelf zou ik het risico niet nemen. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe groot dat risico is en jullie je er wat ik uit jullie verhaal begrijp wel echt in hebben verdiept. Het blijft jullie keuze :) 

Hi BH’tje,
ja had dat bericht gezien indd! Alleen is het verschil dat ik al zwanger ben en tegen die tijd de 12 weken heb gehaald (dus hersenontwikkeling minder bedreigd). Ik lees ook forums waarop mensen zeggen dat ze familie hebben in Maleisië die allemaal rustig zwanger worden en super veel zwangere vrouwen op het strand zagen enz. Maar zijn allemaal Engelse forums dus was benieuwd naar NL :) bedankt voor je reactie!! 

Ik zou het absoluut niet doen. Het ligt er dicht hij Thailand en daar is de zika verspreiding enorm. Ik begrijp dat de vrouwen daar zwanger worden, want wat moeten ze anders. Daarbij zijn zij geacclimatiseerd aan het klimaat en milieu (niet dat zij geen risico lopen) maar wij zijn een stuk vatbaarder voor van alles en dus niet alleen zika. Ook worden een hoop andere inentingen geadviseerd voor dat land en mogelijk kunnen die niet altijd bij een zwangerschap gegeven worden. Ook mag je maar beperkte concentratie deet gebruiken als je zwanger wordt en dat houdt malaria en zika niet tegen. Het lijkt mij dat je daar gene rustige vakantie zal hebben met in je achterhoofd wetende wat er mis kan gaan. Uiteraard blijft het je eigen keus en bespreek het vooral nog eens goed met GGD instanties 
goede zwangerschap gewenst!

Hoi Joey
Wij hebben ook een reis geboekt voordat ik wist dat ik zwanger was. Wij gaan in mei naar Thailand. Ben momenteel 8 weken zwanger en zou dan 16 weken zijn. 
Wij gaan naar het zuidelijke deel van Thailand. De zika mug komt meer noordelijk voor. 
Wij twijfelen ook nog om te gaan. Ik heb een afspraak gemaakt met een reis arts van de GGD en laten ons hier informeren. Het is wel zo dat ik al veel vaccinaties heb die je moet hebben. 
Mocht de reis arts het ons echt afraden dan gaan we niet. Helaas ook geen annuleringsverzekering, maar de gezondheid gaat dan absoluut voor. 
Ik vind het een moeilijke beslissing,omdat je veel verhalen hoort van zwangere vrouwen die wel gewoon gaan. Vandaar mijn afspraak bij de reis arts.

Ik zou gewoon lekker gaan en genieten! Goed insmeren met deet voor de zekerheid. De eerste 12 weken zijn de risico weken, daarna neemt het risico heel erg af. Zelf ben ik naar Curacao op vakantie geweest toen ik 14 weken was, navraag gedaan bij de verloskundige. Zelfs zij gaf aan dat zij ook gewoon zou gaan als ze in mijn schoenen stond. Het risico na 12 weken is zo klein. En dan heb ik het nog niets eens op de kans dat je door een zika-mug geprikt wordt, want die is nog kleiner. En dan moet het virus zich ook daadwerkelijk gaan uiten na geprikt te zijn, want dat hoeft ook niet eens.

Terug
Bovenaan