Zwanger en uit met mijn vriend

<p>Hoi Allemaal,</p><p>Ik ben was klein jaartje met mijn vriend samen, tot ik erachter kwam dat ik door mijn spiraaltje zwanger ben geworden, de eerste reactie van mijn vriend was: abortus en dat hij er niks mee te maken wilde hebben. Ik ben zelf 21 en hij is 23 we wonen beide nog thuis. En ik heb duidelijk gemaakt dat ik voor het kindje ga met of zonder hem..</p><p>Uiteindelijk is hij wat bijgedraait en zouden voor een huis gaan sparen en wilde hij het toch samen doen maar toch wisselt die gedachte telkens, tot van de week dat hij toch de knoop heeft doorgehakt dat hij samen niet verder wil omdat hij het gevoel tussen ons is kwijtgeraakt door de stress van de baby houden. ( inmiddels is het zo dat hij nu wel de vaderrol wil invullen maar geen relatie wilt)</p><p>Ook was een reden dat zijn ouders liever niet hebben dat wij een relatie hebben omdat ze ons te verschillend vinden en hij wil dat zijn vriendin en zijn ouders goed door een deur kunnen. De ouders hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze het kind niet willen maar dat ze nu uiteindelijk wel mee willen helpen. </p><p>Ik weet alleen niet zo goed met de situatie moet omgaan omdat er niks met onze relatie was tot de baby en vind het erg lastig dat de schoonouders er zo tussen zitten en dat hij dit heeft toegestaan.. wil erg graag een toekomst met hem maar weet niet hoe we hieruit moeten komen zelf zegt hij dat de liefde op is.</p><p>Ik zoek wat steun en antwoorden hoe ik met deze situatie moet omgaan..</p>

Wat een vervelende situatie.  Heel goed dat je ervoor gekozen hebt er voor te gaan. Ik vind het ondanks alles wel positief dat hij toch wel vader wil zijn. Hij wil nu geen relatie met je, maar misschien veranderd dat straks allemaal als uiteindelijk de kleine er is en jullie elkaar toch weer meer gaan zien. En anders zul je het helaas zonder hem moeten doen. Zorg ervoor dat je straks mensen hebt die je kunnen helpen,  dan komt het allemaal goed. 
Als jullie nu nog wel gewoon met elkaar kunnen omgaan zou je hem er wel bij kunnen betrekken. Bijv dat hij meegaat naar echo's of dat je hem erna wat foto's stuurt. 
Ik denk namelijk dat hij beïnvloed wordt door zijn ouders en daarom nu zo doet. 
Meid heel veel succes en hou je sterk! 

Als je het kind wil houden, dan zitten daar consequenties aan vast. Hoe je het ook wendt of keert: jouw (ex) vriend wordt vader en zijn ouders worden opa/ oma. Zij hebben dus ook recht om hun kind/ kleinkind te leren kennen. 
Je zult rekening moeten houden met het idee dat je je kind maar 50% van de tijd zal zien. Je kunt je ex niet dwingen om weer een relatie met jou aan te gaan, zo werkt het helaas niet. Wel zullen jullie altijd papa en mama blijven en dus met elkaar te maken hebben.
Sterkte.

Dankjewel voor je steun! Inderdaad positief dat hij de vaderrol op zich neemt en hoop dat de situatie verandert tussen de ouders en mij maar die kans schat ik laag in?

@kim is het ook in het begin zo dat die regeling 50% is? Kan me voorstellen in het eerste jaar dat dat best lastig is als moeder

Wat een vervelende situatie. Misschien heeft je ex-vriend wat ruimte nodig en komt t nog goed.. Hoe staan jouw ouders erin? En heb je genoeg mensen om je heen om je te steunen? 
Als je besluit borstvoeding te geven dan hoef je je kindje de eerste maanden volgens mij niet mee te geven maar kan de vader het kindje bij jou komen zien. Weet het niet zeker hoor, zou je nog even na moeten zoeken. 
Heeft je ex-vriend het vruchtje al erkend? Zo niet, zou ik daar nog even heel goed over nadenken of je dat wel wilt. Inprincipe kan je dat de hele zwangerschap nog regelen (en daarna ook nog). Maar de achternaam moet bij erkenning ook meteen vastgesteld worden en ik kan me voorstellen dat je misschien liever hebt dat de baby jouw naam krijgt. 
Sterkte met deze situatie en ik hoop dat je toch van je zwangerschap kunt genieten ?

Als je bv geeft wordt het lastig om het direct 50% te doen. In alle andere gevallen denk ik wel dat dat de uitgangssituatie is. Het is immers net zo lastig voor de vader om zijn kind weinig te zien het eerste jaar. 

Hallo,
Ik denk dat het goed is om met hem alleen aan tafel te gaan zitten en vragen hoe hij het straks voor zich ziet.. dan kan jij vertellen hoe jij dat voor je ziet (gewoon je eigen beleving zoals je het voor je ziet zonder dat je nog weet hoe hij het voor je ziet dus even gek voorbeeld misschien.. hij zegt ik wil hem/haar elke woensdag en om het weekend bijvoorbeeld.. zeg dan niet ik vind de dinsdag en alle feestdagen bij mij maar bijvoorbeeld.. ik wil graag op die dagen gaan werken, zoveel uur, zo wil ik de dingen aanpakken, als het kindje bij jou is wil ik weten als hij/zij naar oppas gebracht wordt of bij je ouders blijft etc.) Dan kan je aan de hand daarvan misschien al wat afspraken maken (ook wie je bij de bevalling wil hebben etc.) Ik zou dit ook tegen je verloskundige vertellen zodat ze je hier mee misschien kunnen helpen.. zij weten meestal de instanties waar je terecht kunt enzo..
Ik heb pas gehoord dat er ook zoiets bestaat als co ouder therapie (zeg maar relatie therapie of iets dergelijks maar dan speciaal om te helpen om samen door 1 deur te kunnen) misschien kan je zoiets nog raadplegen qua rechten en plichten..
Als je zoiezo wil weten wat je rechten zijn qua tijdverdeling, voogdij etc. Dan kan je ook nog het juridisch loket raadplegen.. die geven gratis adviezen mbt wetten.. (dat wordt gefinancierd door de gemeente)..
Je moet ook gaan kijken of je samen een naam uit zoekt of niet, je hem erkent als vader (of hij dat wil.. dat kan en volgens mij moet al voor de geboorte geregeld worden maar daar kan je verloskundige je mee helpen).. 
Ook zou ik duidelijke afspraken maken met betrekking tot de bevalling.. als hij er bijvoorbeeld niet bij is, bel je hem dan als het begonnen is of pas bij de geboorte (dan zou ik hem wel eerst bellen en dan pas je familie, hij is toch de vader.. met bellen bedoel ik door jezelf of diegene die bij je is.. bijv. De verloskundige ofzo..)..
Ik wens je in ieder geval een goede zwangerschap toe, goed dat je voor jezelf een beslissing genomen hebt en het houdt! Hij zal zijn eigen keuzes maken en je zult zien hoe dat gaat lopen..
Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt!
Groetjes

Terug
Bovenaan