Zwanger en vakantie Curacao (Zika mug)

<p>Hallo dames,</p><p>Sinds kort weet ik dat ik zwanger ben en we hebben in de zomervakantie een vakantie naar Curacao gepland staan. Nu las ik op internet dat er een Zika mug aanwezig is/was op Curacao, waarbij er gevolgen kunnen zijn voor de ontwikkeling van de hersenen mits je gestoken wordt door een besmette tijgermug.</p><p>Op internet staat bij de wereld gezondheids organisatie een laatste update van maart 2018, in de zomer van 2018 komt een nieuwe update omtrent de Zika mug. In maart 2018 wordt aangegeven dat hij nog op Curacao is. Vanuit bekenden, die ook navraag hebben gedaan bij de huisarts op Curacao, komt beide naar voren dat de Zika mug sinds een jaar minder aanwezig is en zij en hun omgeving er geen last meer van hebben. </p><p>Ik was benieuwd of er meer dames zijn die zwanger op vakantie gaan naar Curacao (of andere landen waar de Zika mug actief is), of dit jaar op vakantie zijn geweest naar Curacao (of andere landen waar de Zika mug actief is), die hun vakantie hebben afgezegd, of juist wel hebben door laten gaan maar voorzorgsmaatregelen hebben genomen. Wat zijn jullie ervaringen?</p><p>Ik heb nu samen met mijn vriend afgesproken om de vroege echo af te wachten om daarna een keuze te maken van wel of niet annuleren. </p><p>Liefs!</p>

Er is een klein risico. Maar ook op curacao worden vrouwen (bewoners) zwanger. 
Volgens mij zijn de bewezen afwijkingen met kindjes enkel in Brazilië waar het virus het meest aanwezig was. 
Belangrijkste is hoe denk jij er straks mee om te gaan op vakantie? Kan je volledig genieten of raak je bij elke mug in paniek? 
Meen goede echo en wijsheid gewenst

Ik had een vakantie naar Mexico gepland naar een gebied waar de Zika mug slechts heel sporadisch voorkomt. Ik kon de vakantie nog kosteloos annuleren en heb dat uiteindelijk toch maar gedaan. Kans dat je geprikt wordt is heel klein, maar wilde het risico niet nemen. Was rond 12 weken zwanger toen. 
Maar als ik niet had kunnen annuleren was ik misschien toch wek gegaan. 

Succes met t maken van een keuze!

Ook wij hadden een vakantie gepland naar Curacao. Wij hebben de vakantie geannuleerd omdat we het risico niet wilden nemen. Heb een aantal weken terug contact gehad met de vliegtuigmaatschappij en de mevrouw die ik aan de telefoon had raadde ons dit ook af, ze zou zelf ook het risico niet willen nemen. Ook contact gehad met de GGD en de verloskundige, ook zij gaven aan dat als we het risico niet wilden nemen om de vlucht te annuleren. Wij hadden er nu op dit moment kunnen zijn, maar we zijn nu op Gran Canaria. 
Je moet voor je zelf afwegen wat belangrijk voor je is. Wij hebben er geen moment over getwijfeld. Succes met een keuze maken. 

Afgelopen september ben ik op vakantie geweest in Vietnam.. ik was nog niet zwanger maar we waren wel aan het proberen.. we hebben dat toen uit gesteld op advies van de huisarts.. de kans is niet heel groot nee maar als je wel besmet word ervaart je kind daar de onherstelbare gevolgen van, vandaar dat wij condooms hebben gebruikt tot 2 maanden na thuiskomst. Misschien na de zwangerschap naar curacao? ?

Ik ben nu 7,5 week zwanger en wij gaan in september naar Bali en de Gili-eilanden.
Daar komt ook zika voor, evenals knokkelkoorts, dengue en op de Gili-eilanden zelfs malaria. Toevallig ben ik hiervoor deze week nog bij de huisarts geweest en het enige wat hij heeft gezegd is om deet te gebruiken (max 30%). 
Normaal gesproken neem ik nooit een klamboe mee, maar dat doe ik dit keer wel denk ik.
Ikzelf ben er persoonlijk niet zo bang voor. Ik denk ook heel rationeel. Wij gaan vaker naar verre landen (Azië en Cariben) en ben nog nooit ziek geweest op vakantie. Uiteraard is dit geen garantie voor deze vakantie, maar ik maak mij niet zoveel zorgen. En de huisarts heeft ook niet gezegd dat ik niet mocht gaan ;)
Uiteraard blijft het je eigen keuze!

Ik zou zelf het risico niet nemen. Puur omdat ik niet achteraf schuldgevoelens zou hebben. Wij hebben bewust gekozen om vorig jaar september naar Bonaire te gaan en 3 maanden daarna gekeken of we zwanger mochten worden. Nu 23 weken zwanger en zal het niet doen. Dan volgend jaar of jaar erop maar weer met kind. 

Terug
Bovenaan