Zwanger en vijfde ziekte

Ik ben nu 16 weken zwanger van mijn 2e kindje. Toen ik ca 12 weken was, constateerden ze op het kinderdagverblijf van mijn dochtertje hoogstwaarschijnlijk de vijfde ziekte bij haar. Het heerste daar en zei had het dus ook gekregen. Mij zeiden ze direct contact op te nemen met mijn huisarts vanwege mijn prille zwangerschap. Met enige paniek belde ik mijn huisarts. Deze zei dat er niks aan de hand was, omdat ik al ver genoeg in mijn zwangerschap was.. Echter afgelopen dinsdag bij de verloskundige, werd er heel wat heftiger op mijn mededeling gereageerd en schrokken ze dus wel! Nu zijn ze mijn bloed aan het onderzoeken op antistoffen tegen dit virus.. Heeft iemand anders hier misschien ook ervaring mee, of weet iemand hier meer van?

Hoi 33

Ik werk zelfd op een kinderdagverblijf maar ik heb nog nooit gehoord dat de 5e ziekte gevaarlijk is voor zwangeren.. anders zou ik zelf ook moeten uitkijken natuurlijk.
Waterpokken en rode hond weet ik wel dat het gevaarlijk is!

Hoop dat het allemaal mee valt!!

Groetjes, grover

Helaas vijfde ziekte kan wel degelijk gevaarlijk zijn in de zwnagerschap. Het geeft een verhoogde kans op een miskraam.

Overgrote deel van de vrouwen is echter al immuum enals je dat niet bent dan is de kans dat je het krijgt klein, maar er is dus wel degelijk een kans. Gevaar is het grootst in eerste en tweede trimester van de zwnagerschap. Kans dat je kindje iets krijgt is gering maar wel aanwezig.

Het vrius geeft geen ontwikkelingsstoornissen etc., maar je kindje kan wel spontaan overlijden.

Zie ook: www.gezondheid.be /index.cfm?fuseaction=art&art_id=2234
(spatie na .be)
Zelf ben ik vorig jaar in het begin van mijn zwangerschap in contact geweest met de vijfde ziekte. Ik ben met 18 weken overleden, maar er is nooit aangetoond dat dit door dat contact komt.

Helaas geen goed nieuws dus, maar de kansen dat het mis gata in de zwnagerschap zijn klein, maar helaas wel verhoogd.

Ik hoop dat je bleodonderzoek snel iets uitwijst.

Miep

Hoi 33,
Ja! Hellaas heb ik hier ook ervaring mee en begrijp werkelijk niet hoe het mogelijk is dat er zo weinig mensen hier iets over weten!!! Het kan inderdaad erg gevaarlijk zijn voor de baby en zeker in het begin van de zwangerschap. (baby kan bloedarmoede krijgen, bloedtransfusie etc.)Ik werkte ook op een kdc en daar bleek dat er ook een kindje de 5e ziekte had. Eerst de verloskundige gebeld, die zij dat het pas erg was aan het eind van de zwangerschap.... Toen de GGD gebeld, die zei dat ik direct moest nagaan op welke manier het was vastgesteld bij dat betreffende kind (alleen te zien dmv bloedtest) Ouders dus gebeld om te vragen of ze een bloedtest wilden doen. Ik moest ook direct mijn bloed laten testen op anti-stoffen van de 5e ziekte. Een paar dagen later belden de GGD weer op, ik had geen antistoffen en moest direct naar huis, mocht niet meer in aanraking komen met de kinderen. Heel vervelend allemaal. Na nog een bloed, speeksel en urinetest bleek dat ik het gelukkig niet besmet ben geraakt. Maar het zet je toch aan het nadenken.
Heeeeeeeel veel sterkte!
Groetjes Anne.

quote: grover reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-02-2006 17:47:05'));

Hoi 33

Ik werk zelfd op een kinderdagverblijf maar ik heb nog nooit gehoord dat de 5e ziekte gevaarlijk is voor zwangeren.. anders zou ik zelf ook moeten uitkijken natuurlijk.
Waterpokken en rode hond weet ik wel dat het gevaarlijk is!

Hoop dat het allemaal mee valt!!

Groetjes, grover

Hoi Grover,

Je verteld dat waterpokken gevaarlijk is bij een zw.schap,maar in hoeverre is dat?
Zelf ben ik nu 9weken zwanger en mijn dochtertje heeft ong.2 weekjes geleden de waterpokken gehad.Heb t aan de dokter gevraagt maar waterpokken waren niet gevaarlijk voor zw.vrouwen zei hij,maar moet ik me nu zorgen gaan maken??

gr Carolien

Hoi,
Bij mij op het werk verdachten ze een kindje van de vijfde of zesde ziekte. Ik natuurlijk in de stress en gelijk op internet gezocht. Dit stond er over de 5e ziekte:

Vrouwen die in de eerste helft van de zwangerschap de vijfde ziekte krijgen, hebben een iets verhoogde kans (9% ) op een miskraam of een doodgeboren kindje. U kunt zich hier niet tegen beschermen. De ziekte is immers besmettelijk in de week voordat de uitslag optreedt en de ziekte herkend wordt. Deze vrouwen krijgen het advies met hun huisarts contact op te nemen

Het bleek uiteindelijk geen vijfde ziekte te zijn maar een allergische reactie. De zesde ziekte kan geen kwaad in de zwangerschap. De waterpokken zeker wel!!! Je kan je bloed laten testen op antistoffen. Als je als kind waterpokken hebt gehad hoef je je geen zorgen te maken en anders moet je je even laten prikken. Ik heb geen waterpokken gehad maar het wel doorgemakt en dus voldoende antistoffen.

Groetjes,
Mar

Hoi Caro,
De waterpokken is naar mijn weten alleen gevaarlijk voor de baby als jij het net voor of tijdens de bevalling hebt. De baby kan het dan ook krijgen en dat is dus niet goed.
Groetjes Anne.

Terug
Bovenaan