zwanger en vliegen??

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Aankomende maand gaan we voor 2 weekjes naar mexico,
deze vakantie was al gepland maar ben nu ondertussen 2 maanden zwanger!
Nu maak ik me best zorgen over hoe dit allemaal moet, tis 11 uur vliegen en qua hygiene is het ook een stuk anders dan hier.
Er word aangeraden om je voor verschillende ziektes te laten inenten maar nergens staat of dit ook kan als je zwanger bent?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee??

Liefs Julia

Hallo,

Ik ben met 9 weken zwangerschap naar Bangladesh geweest. Ik ben van te voren ook ingeent. Het is niet geheel ongevaarlijk voor het kind maar het is gevaarlijker voor het kindje als je ziek wordt. Echter is de kans dat je kindje iets overhoud aan de inenting net zo groot als de kans dat je iets oploopt van het eten van rood vlees of ongewassen groente. Zo is het mij uitgelegd door het GGD. WIj hebben toen de keuze gemaakt om de inenting wel door te laten gaan.
Waar je wel mee moet uitkijken is muggenmelk voor tropische insecten. Ik weet niet zo goed hoe dat zit in Mexico maar ik kon me niet insmeren. Dat was echt niet goed voor de baby.
Verder heb ik absoluut geen vlees gegeten de hele 5 weken dat ik daar was en ook geen druppel water uit de kraan. Zelfs fruit en groente gewassen met water uit (goed afgesloten) flessen.
Nou is Bangladesh totaal geen touristisch land en leven de mensen weer heel anders dan in Mexico.
Bij mij is alles goed verlopen. Ik ben niet ziek geweest (buiten het normale overgeven door de zwangerschap). Heb geen diaree gehad of zo iets.

Vliegen was geen succes. Ik heb een vliegreis van 17 uur gehad. Maar dat kwam gewoon omdat ik misselijk was van de zwangerschap. En daarbij had ik nog 2 kleine kinderen waar ik me druk om maakte. Maar wellicht loopt dat bij jouw allemaal hartstikke goed. Geef even aan bij het personeel dat je zwanger bent en ze houden extra rekening met je (tenminste bij mij was dat zo) als er 2 stoelen vrij waren mocht ik daar even gaan liggen en ze kwamen regelmatig met wat fruit of extra drinken. Dat was heel fijn.

Ik wens je een hele fijne reis en een geweldige vakantie.

Groetjes Mama (ilona) van Rayen en Milan en 29 +1 zwanger van wondertje nummer 3

Hoi Julia,

Ik ben  deze maand  teruggekomen van een vakantie naar de Dominicaanse Republiek.
Was ook 10 uur vliegen maar net als Ilona heb ik aangegeven bij het personeel dat ik zwanger ben en ik kreeg een fles water die bijgevuld kon worden. Gewoon aangeven dus! Van de vliegreis heb ik geen last gehad en was toen 16 weken zwanger. Gewoon vaak een rondje gaan lopen!

Wat betreft de inentingen kan je contact opnemen met de KLM Travel Clinic. Zij hebben mij erg goed geholpen. GGD kan natuurlijk ook altijd.

Muggenmelk kan gebruikt worden door zwangeren mits er niet meer dan 30 % DEEN inzit. De muggenmelk gel van Jaico bevat 27 % DEEN en kan dus gebruikt worden. Ik zou er wel matig mee zijn en alleen echt gebruiken als het nodig is!

Nog een tip: neem van die verfrissingsdoekjes mee en van die potjes "schone handen zonder zeep". Kan je te allen tijde even je handen verfrissen als je bijv. naar het toilet bent geweest en er geen zeep is ofzo.

Hele fijne vakantie en geniet ervan!!

Liefs Renske
18 weken
Oktober forum

Terug
Bovenaan