Zwanger en wat te doen ipv hormoonzalf?

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

ik ben nu 10 weken en 3 dagen zwanger en heb al van kleins af aan last van constitutioneel eczeem. Vooral op mn polsen / handen, gezicht en af en toe ergens anders.
Op zich was het goed te doen met mijn geliefde Cutivate hormoonzalf. Tja en nu ben ik zwanger en mag ik de zalf niet meer gebruiken. Al lees ik wel tegenstrijdige berichten op Internet.

Ik heb nu een antroposofisch smeerseltje (Weleda) gekregen van mijn huisarts maar helaas, het werkt nog minder dan vaseline voor mn gevoel. Gevolg: mn gezicht zit onder de eczeem en word er gek van. Ik snak naar mijn Cutivate! Ook heb ik eczeem op mijn tepels en das ook niet handig.

Heeft iemand ervaring of een goede tip voor me?
Gebruikt iemand een andere zalf die wel mag? Bijv Emovate?

Thanks!

groetjes Jannie

tja als je echt erg eczeem hebt kun je net zo goed niks op je huid smeren ipv Weleda enz.
Je gebruikt een klasse 3 corticosteroide (Cutivate) die wordt inderdaad ontraden bij zwangerschap, maar je mag wel een creme of zalf gebruiken uit klasse 1 of 2.
Ik zou daarom vragen als ik jou was, want anders wordt het alleen maar erger.
Bv triamcinolone = klasse 2.

groetjes ELke  

ik had je berichtje nog niet goed gelezen, maar Emovate mag ook, als je er niet heel je lijf mee insmeert tenminste en niet dagen/weken lang achter elkaar gebruikt.

groetjes ELke

hoi,

ik zou als ik jou was gewoon de cutivate gebruiken en dan natuurlijk wel zo min mogelijk! ik kreeg toen ik 25 weken zwanger was hele rare plekken op mn handen en benen en heb toen cutivate van de huisarts gekregen. die zei dat ik beter die zalf kon gebruiken dan de rest van mn zwangerschap uitslag te hebben. cutivate hielp bij mij niet maar dat kwam omdat ze er later achterkwamen dat ik een bacterie had en heb toen bacteriedodende zalf gekregen en  nu is het gelukkig over.

ik zou het anders gewoon overleggen met je huisarts of een dermatoloog.
de rest van je zwangerschap onder exceem zitten is volgens mij ook niks en daar ga ga je ook alleen maar ongelukkig door voelen denk ik!

liefs wilma (31 week zwanger)

Hoi Jannie,
Gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Ik zou je aanraden om met je dermatoloog te overleggen wat te gebruiken. Ikzelf gebruik al de gehele zwangerschap hormoonzalf. Soms hoef ik een weekje niet te smeren, soms twee keer per dag. Soms een klein plekje, soms bijna mijn hele lichaam.
Geen hormoonzalf gebruiken zou natuurlijk het  veiligste zijn, maar je hele zwangerschap heel veel last hebben van je eczeem is ook geen optie. Volgens mijn dermatoloog kon het weinig kwaad hormoonzalf te blijven gebruiken. De ervaringen van de zalf bij zwangere vrouwen is dat het eigenlijk nooit problemen geeft.
Voor meer info of een (gratis) folder over eczeem en zwangerschap zou je ook eens kunnen kijken op de site voor mensen met constitutioneel eczeem (www.vmce.nl).
Veel succes en geniet van je zwangerschap!
Groetjes, Irene

Hai, mijn zoontje heeft ook last van eczeem, momenteel zijn we gestopt met het smeren van hormoonzalf en gebruiken we zinkzalf van de apotheek. Tot nu toe gaat het goed (ruim 3 weken smeren we hier al mee). Misschien dat dit bij jou ook iets verlicht?
gr.

Bedankt voor jullie tips!!
Ik heb een hormoonzalf gekregen van de huisarts met een lagere dosering dus hopelijk helpt dat. Als het echt te heftig is smeer ik n beetje cutivate. Hopelijk is het snel over / minder.
Zinkzalf heb ik ook al keer gekregen maar helaas, werkt niet!

Over 2 weken gaan we een weekje naar Zuid-Spanje, hopelijk werkt de zee en de zeelucht ook lekker mee! (en een beetje zon in de schaduw ;-))

Thanks!

Terug
Bovenaan