Zwanger en werken in de kinderopvang

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik heb een vraagje.. Ik ben nu 6 weken zwanger en werk in de kinderopvang (ik sta 2 dagen per week echt op de groep).</p><p>Nu merk ik dat ik echt een beetje zenuwachtig en paniekerig begin te worden als ik aan het werk ben. Bijvoorbeeld als ik wat rode vlekjes bij een kindje zie ben ik gelijk bang voor 5e ziekte etc. </p><p>Ik kan er op werk niet over praten, want niemand weet nog dat ik zwanger ben. </p><p>Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben? Zijn er dingen waarmee ik meer rekening moet houden? Of misschien aangeven bij de verloskundige? Ik heb over 1,5 een eerste afspraak. </p>

Aangeven bij de verloskundige en niet teveel zorgen maken! Rond 11 weken doe je een bloedonderzoek (mag eerder, maar vanaf 11 weken kun je dan direct ook nipt doen) en daarmee kijken ze of je bepaalde antistoffen mist of niet. Ik zit in het onderwijs en werd op veel meer getest dan ‘normaal’, gewoon voor de zekerheid. Er zijn al 19301 virussen voorbij gekomen dit schooljaar, kinderen en collega’s die weken ziek zijn geweest, maar ik heb nog niets gehad, gelukkig!

Even laten testen bij de dokter of he antistoffen heb, hoef je je gelijk niet meer druk te maken. 
Heb je vroeger als kind al eens de 5e ziekte gehad is er sowieso geen probleem .

Ik werk ook in de kinderopvang ben nu 24 weken. 
Ik heb met 8 weken bloed laten prikken omdat ik niet zeker wist of ik de waterpokken en 5de ziekte gehad had. 
De uitslag was al na een paar dagen en ik was imuum voor de ziektes dus niks aan de hand:)
Voor de rest kan ik dus gewoon onbezorgt werken ;) 

Hoi, ik heb zelf ook in de kinderopvang gewerkt en stond 3 dagen op de groep. Ik had niet genoeg antistoffen tegen de 5e ziekte. Maar ik bedacht wel bij mezelf na al die jaren tussen de kinderen en dan nooit zelf ziek ervan geworden te zijn.. hoe groot is dan de kans dat het nu wel gebeurd? Tuurlijk lette ik wel op sympthomen maar probeerde ook nuchter te zijn anders is het inderdaad echt geen doen. Je bouwt zoveel weerstand op dus ik zou me niet teveel zorgen maken en anders bel je de verloskundige of je vast een kaart mag halen om bloed te prikken. Zij hebben de uitslag met een week en bellen die dan door.

Ik had hier in het begin ook last van! (Eerste kindje) Ik werk 2,5 dag op een peutergroep, en je gaat overal bij nadenken. Maargoed als je  al meer kinderen thuis hebt lopen, kun je het ook niet voor wezen bedacht ik maar, die kan je ook niet de deur uit doen. Ben nu 26 week en er eigenlijks niet meer zo mee bezig.
Vind het alleen wel zwaarder worden.. volle groepen en je ontkomt niet altijd aan tillen ook al doe ik erg mijn best met omhoog/omlaag commode etc. Het “zware” tillen maak ik me laatste tijd wat drukker om, lichte rugpijn en soms harde buiken na een lange dag. Moet het gewoon in de gaten houden, anders word het toch wat minder werken. Heb al meerdere keren aan VK gevraagd of tillen schadelijk was voor de baby, maar het is eerder schadelijk voor mijn rug zei ze! ;-)
ik ben alleen het type: bang dat ik me “ziek” meld voor niks, misschien zijn soms die harde buiken wel gewoon normaal.. ben wat onzeker tijdens mijn zwangerschap... 
kijk al wel echt uit naar mijn verlof! Nog 7 week te gaan? 
Houden jullie het werk wat vol?

Dankjulliewel allemaal voor de geruststellende reacties en adviezen! Ben blij dat er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben. 

@BOTW, ik kan me heel goed voorstellen dat het nu zwaarder begint te worden! Ik was voordat ik zwanger was al regelmatig bek af na een lange dag werken.. Ben benieuwd hoe lang ik het vol ga houden.. Hoop wel nog heel lang, want ondanks dat het soms zwaar is, geniet ik wel enorm van mijn werk. Wel fijn hoor dat je verlof inzicht is! En als je echt last krijgt, zou ik toch voor je eigen en daarmee ook voor de gezondheid van je kindje kiezen en wat eerder rustiger aandoen! 

Terug
Bovenaan