Zwanger en werkloos

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik vroeg me af of er nog meer dames zijn die zwanger zijn en werkloos zijn.. En hoe gaan jullie daarmee om met het zoeken naar een nieuwe baan? Geven jullie het aan in een sollicitatie gesprek? Ik ben sinds mei m'n baan kwijt wegens reoreorganisatie en ben nu 7 weken zwanger..  Ik heb laatst een sollicitatiegesprek gehad maar daar niks aangegeven nog  dat doe ik dan wel in een eventueel vervolg gesprek  maar vind het erg lastig omdat ik nog niet in de 'veilige' zone zit en weet dat ik het niet verplicht ben om te melden, maar ik ben ook van open en eerlijk .. Ben benieuwd of er meer dames in hetzelfde schuitje zitten ... </p>

Je bent niet verplicht om het te zeggen, dus zou ik dat ook zeker niet doen. Ik zou bang zijn dat dat toch een reden is om geen dienstverband aan te bieden, ook al zal een werkgever dat nooit zeggen.. maar op een bepaald moment zul je het natuurlijk wel moeten zeggen. Ik zou dat doen als je weet dat ze je willen aannemen. Dan ben je nog niet veilig, want: proeftijd, maar dan sta je in ieder geval niet in de sollicitatieprocedure op achterstand (hoewel vast niet iedere werkgever zo is hoor). Succes!

Ik kreeg een baan toen ik net 3 weken wist dat ik zwanger was. Ik was behoorlijk ziek(veel overgeven) en zat dus regelmatig op de wc. Uiteindelijk in de proeftijd verteld dat ik zwanger was want die vele toiletbezoeken vielen wel op. Met als gevolg; per direct ontslag. Je bent niet verplicht om het te zeggen en ik zou t de volgende keer zelf ook anders aanpakken en pas na de proeftijd vertellen 

Ik zou wel echt open en eerlijk zijn, heel eerlijk gezegd. 
Ben op dit moment ook mijn baan kwijt omdat volgens mijn leidinggevende mijn niveau te hoog lag voor de functie die ik nu al 2 jaar doe. Mijn contract wordt niet verlengd per 1 augustus. Ik ben 12 augustus uitgerekend. Ben vanaf het begin eerlijk geweest over mijn zwangerschap.
hoewel jij natuurlijk in een heel ander schuitje zit nu, maar als ik ergens zou solliciteren zou ik toch in Mn vervolggesprek aangeven dat ik zwanger was, mij zou het persoonlijk erg veel stress geven als ik dit geheim zou moeten houden tot na de proeftijd

Ja precies  als ik zou wachten tot na mijn proeftijd dan kan de werkgever zich ook 'genaaid' voelen en dan begin je eigenlijk al op verkeerde voet. Ik had het ook aan het UWV gevraagd en die zei ook eerlijk zijn is beter. . Maar vindt het wel makkelijker als je verder zou zijn in de zwangerschap met vertellen.
@mali Mali
Dat is ook erg dat je contract niet verlengd wordt met een rotsmoes. Je doet die functie al 2 Jr en opeens is het een probleem.. Maar je zit dan al in je verlof  dan mogen ze je toch helemaal niet ontslaan ?
@rvd ook klote zeg hoe het bij jou gelopen is maar ben je niet bang dat als je de volgende keer wacht tot na de proeftijd dat de werkgever zich dan genaaid voelt..? Ik denk dat ik het dan zou zeggen als ze me aan zouden willen nemen idd zoals stephw zegt . 

Ja precies  als ik zou wachten tot na mijn proeftijd dan kan de werkgever zich ook 'genaaid' voelen en dan begin je eigenlijk al op verkeerde voet. Ik had het ook aan het UWV gevraagd en die zei ook eerlijk zijn is beter. . Maar vindt het wel makkelijker als je verder zou zijn in de zwangerschap met vertellen.
@mali Mali
Dat is ook erg dat je contract niet verlengd wordt met een rotsmoes. Je doet die functie al 2 Jr en opeens is het een probleem.. Maar je zit dan al in je verlof  dan mogen ze je toch helemaal niet ontslaan ?
@rvd ook klote zeg hoe het bij jou gelopen is maar ben je niet bang dat als je de volgende keer wacht tot na de proeftijd dat de werkgever zich dan genaaid voelt..? Ik denk dat ik het dan zou zeggen als ze me aan zouden willen nemen idd zoals stephw zegt . 

Gewoon eerlijk zijn, dan weet je direct ook wat je aan de werkgever hebt. Als die je afwijst omdat je zwanger bent dan weet je ook dat je daar niet wil werken. Want hoe denk je dat zo'n werkgever tegenover tijd voor kolven staat? Of verlof als je kindje eens ziek is? En wat als je nog een volgend kindje wil...?
Als je eerlijk bent selecteer jij daarmee ook voor jezelf een geschikte werkgever. 

Lastig. Ik kreeg bij 8 weken een aanbod voor een vast contract en ik heb toen niets verteld, maar wel ja gezegd op het contract. Gelukkig vonden ze het helemaal niet erg toen ik het met 12 weken vertelde en het gad geen verschil gemaakt, gaven ze aan.

Terug
Bovenaan