Zwanger en ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa

Hi!

Zijn hier meer dames zwanger die ook de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa hebben?

Ik heb zelf Crohn in milde tot ernstige vorm. In 2019/2020 een hele heftige opvlamming gehad. Ben toen begonnen met het spuit van Humira elke 14 dagen. Dat gaat echt mega goed! Ben nu al ruime tijd in remissie.
Ben ècht net zwanger maar merk dat er toch veel op me af komt met gynaecoloog enzo. 19 oktober heb ik mijn eerste afspraak bij de gynaecoloog.
 
Hoi hoi,
Ik heb ook de ziekte van Crohn. Mijn laatste hevige opvlamming was net voordat ik zwanger werd. Ik was net anderhalve maand in remissie en toen had ik een positieve test in mijn handen.
Ik maakte mij in het begin ook heel erg zorgen. Ik slik dagelijks Azathioprine 150mg maar dit medicijn kan ik veilig doorslikken gedurende de zwangerschap. Ik ben nu 22 weken zwanger en ik moet zeggen dat ik mij nu veel minder zorgen maak. De verloskundige en gynaecoloog zullen jou en de baby extra goed in de gaten houden. Ook zul je waarschijnlijk een aantal extra echo's krijgen, wat ik persoonlijk heel fijn vind. Je leeft er toch elke keer naar uit om je kindje weer te zien en te weten dat het goed gaat. Ik heb via mijn MDL arts een gesprek aangevraagd met een arts in het ziekenhuis die gespecialiceerd is in maag/darm/lever ziektes en zwangerschap. Aan haar kon ik al mijn vragen stellen en was ik snel gerustgesteld. Mischien dat dit voor jou ook een optie is?
Mijn advies is vooral gezond leven. Let goed op je voeding, eet veel groente en fruit en zorg dat je genoeg rust neemt. Gezond blijven en een opvlamming voorkomen is het allerbelangrijkste. 
Verder lekker genieten van je zwangerschap en je niet te veel zorgen maken. 
 
Hi ,

Ik ben ook bekend met ziekte van crohn en momenteel 32 weken zwanger.

De crohn was al langere tijd rustig bij mij voordat ik zwanger werd. Dit kwam grotendeels door de medicatie die ik kreeg (via infuus). Voordat ik was begonnen met die specifieke medicatie was het in principe een ramp. Ik wist dat ik tijdens een zwangerschap zou moeten stoppen met dit infuus dus vond het toch wel spannend of het goed zou blijven gaan.

Zoals de MDL arts het mij heeft uitgelegd, is de kans dat je crohn rustig blijft tijdens zwangerschap heel groot als deze op moment conceptie ook rustig is. Zo ervaar ik het zelf in ieder geval ook nu. Mijn ontstekingswaarden zijn nog nooit zo laag als nu geweest, ondanks ik nu dus geen infuus meer krijg met medicatie. Ik merk zelf totaal geen beperkingen door de crohn tijdens mijn zwangerschap. Het voelt zelfs een beetje overdreven, al die extra check ups en route via het ziekenhuis terwijl ik me hartstikke goed voel.

Ik let er wel (al een paar jaar) heel bewust op dat ik gezond leef (gezond eten, veel bewegen). Ik denk zelf dat dit alleen maar positief kan bijdragen en het een simpele en effectieve manier is om goed voor je lichaam te zorgen en dus ook je darmen.

Laat je niet te bang maken door het hele medische wat er nu bij je zwangerschap komt kijken. Blijf vooral gezond leven tijdens je zwangerschap en zorg inderdaad dat je voldoende rust hebt en (zover je dit zelf in de hand hebt) zo min mogelijk stress!! Alle factoren waarvan je zelf weet dat invloed hebben op je crohn, hou daar gewoon rekening mee en zorg goed voor jezelf. Dan kun je er alle vertrouwen in hebben dat je een fijne en gezonde zwangerschap gaat ervaren!

Ik wens je heel veel succes en vooral hoop ik dat je volop kan genieten van deze super mooie ervaring.
 
Terug
Bovenaan