<p>Hoi hoi iedereen!</p><p> </p><p>Ik ben op dit moment 19 weekjes zwanger en zot eigenlijk vanaf half maart al in de ziektewet. Dit in eerste instantie niet door mijn zwangerschap maar omdat de werkdruk op mijn werk (leidinggevende horeca) mij echt te veel werk en ik overspannen tegen een burn out aan liep. Dit gecombineerd met een werkgever die mijn vragen naar een gesprek met een nedrijfsarts en afdeling personeelszaken niet serieus nam en mij ondanks dat die wist dat ik zwanger was gewoon 10 uur liet werken zonder pauze was het voor mij de druppel. Mijn collega's zagen het ook aan mij ik was zo vermoeid ging huilend naar werk, kon niks hebben en huilend weer naar huis. Deze stress wilde ik echt niet voor mijn kindje.</p><p> </p><p>Het heeft allemaal erg lang geduurd met de bedrijfsarts maar ik had in de tussen tijd gelukkig wel hulp van de praktijkondersteuner. Inmiddels een gesprek met de bedrijfsarts gehad en moet 10 uur per week gaan werken en in 4 tot 6 weken tijd opbouwen naar max. 20 uur (dit vond mijn arts erg hoog om mee te beginnen maar oke we gaan het proberen) en aangepaste werkzaamheden. Ik kan nu voornamelijk computer en receptie werk doen.</p><p> </p><p>Vanaf deze week ga ik 3x 5 uurtjes werken. Hiervoor 2 weken 2x 5 uurtjes gedaan en dat ging opzich prima. Merkten wel echt dat ondanks dat ik bijna "niks" doe ik toch na die 5 uur echt moe ben. En ik zie mezelf eigenlijk niet voor de volledige 38 uur terug keren.</p><p> </p><p>Nu vroeg ik mij af wat hierin mijn rechten zijn? Moet ik om lager contracturen vragen of zou ik een deel gewoon kunnen werken en de overige uren dan in de ziektewet kunnen zitten? Ik kon hier neit veel duidelijks vinden op de uwv site. Alleen dat als het zwangerschapsgerelateerd is je inprincipe 100% betaald krijgt.</p><p> </p><p>Het liefst zou ik daar helemaal niet meer willen werken. De sfeer is gewoon weg. Er wordt niet mee gedacht of gevraagd hoe het met mij gaat niks. Mijn baas vind het allemaal maar een beetje onzin volgens mij. Maarja zwanger ander werk zoeken zie ik al helemaal niet zitten. Denk niet dat ik na mijn verlof nog terug kom. Het is zonder file 40 minuten rijden en onmogelijk om van 9 tot 17 te werken.</p><p>Ik plak denk ik meteen die 9 weken ouderschapsverlof eraan vast en dien mijn ontslag daarna in. (Mag dit trouwens?)</p><p> </p><p>Mijn grote vraga is dus eigenlijk hebben dames hier ervaring mee? (Deels)in de ziektewet gaan tijdens je zwangerschap? Hoe ging dit bij jullie? Ik hoor graag jullie ervaringen en misschien wel tips hoe ik dit het beste kan aanpassen </p><p> </p><p>Ik hoor sowieso via andere zwangeren dat het bij verschillende werkgevers anders geregeld is. Waar de 1 meteen aangepaste kortere tijden en extra pauzes krijgt en standaard wel de volle uren krijgt uitbetaald, moet de andere met pijn en moeite om die extra pauzes strijden.</p>