Zwanger in België

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal

Vanmorgen om 8u had ik een positieve zwangerschapstest in handen!!!!!!
Ik ben er nog steeds een beetje hyper van, en vind het ook nog heel onwerkelijk....
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat te doen nu.... deze week de huisarts bellen denk ik?
(dit is ons 1e kindje, dus alles is nog helemaal niew)

Ook ben ik benieuwd of er meiden zijn die, net als ik, in België wonen.
Gewoon om eens wat ervaringen uit te wisselen.
Gaat dat er anders aan toe mbt zwanger zijn als in Nl?
(niet dat ik weet hoe het in Nl gaat hoor, ook geen ervaring)
Maar ik heb bijvoorbeeld al gehoord dat in België het standaard is om inhet ziekenhuis te bevallen en ik heb ook iets over een kraamhotel gehoord....
Ben gewoon benieuwd!!

Groetjes, Mickje

Owja, ik weet dat ik eigenlijk inhet verkeerde topic zit nu, maar dacht; misschien zijn er meiden uit België die nu voor een 2e gaan en nu dus hier meelezen!

Hey Mickje,
Ik woon ook in België!
We gaan voor een derde. Ben ook gewoon in het ziekenhuis bevallen... We zijn bezig van november... en jij?
Groetjes San XxX

Oh ja... ook nog een hele dikke proficiat gewenst met je zwangerschap
Is het snel gelukt bij jou? Bij mijn dochter ben ik de eerste maanden bij de huisarts geweest en bij mijn zoontje direct bij de gynecoloog...
Liefs San XxX

hoi Mickje

Ik woon ook in belgie, net over de grens, zelf ben ik nederlandse en kon kiezen (omdat ik ook NL verzekerd ben) maar ik heb toch gekozen voor een bevalling in het zkh.
Ik zit wel enorm te twijfelen of ik dat de 2e x weer ga doen, eigenlijk wil ik ook eens thuis bevallen, heb ik het allebei meegemaakt. Maar ik twijfel dus enorm.
Het voordeel van in Bels naar de gyn is dat je veel meer echo's krijgt dan in NL, maar daarintegen ga je in NL wel meer op controle. Tussen de 12 en 20 weken hoefde ik hier niet naar de gyn, dat vond ik wel erg lang.
En vlgns mij krijg je in NL op het einde zowat iedere week een controle, hier niet.
Ik heb wel uit NL destijds kraamhulp gehad, dat is weer beter geregeld in NL, in Bels krijg je niet zo heel veel uren en vlgns mij ook veel minder vergoedt.
Het voordeel in het zkh was dat ik op het eind lekker een epidurale heb gehad, ik ving al mijn weeen staand op en dat trok mijn rug niet meer (die is al niet zo best) toen kreeg ik een ruggeprik, heeeerlijk was dat. dat ga ik dus missen als ik thuis beval...

btw ik heb gewoon de gyn gebeld toen ik wist dat ik zwanger was, dan krijg je vanzelf een afspraak.

succes en gefeliciteerd!!!

xxx Petra

Hoi San

Voor ons is het 't eerste kindje, dus nog allemaal erg nieuw!
Ik ben eind februari gestopt met de pil en in juni voor het laatst ongesteld geweest, dus het is eigenlijk best snel gegaan!!! (het kan ook sneller, maar heb al veel gelezen over meiden die al héél lang bezig zijn, dus ik besef wel dat ik geluk heb!!)
Jullie veel succes met de derde! Blijft denk ik elke keer toch spannend he???

Petra, als ik het goed begrijp heb jij bij je eerste kindje wel de zorg tijdens de zwangerschap in België gehad, maar daarna via Nederland???
Ik ben ook nog verzekerd in Nl (woon ook net over de grens en werk nog in NL), maar dat is eigenlijk alleen een basisverzekering. Ik heb geen flauw idee of daar ook zwangerschap bij zit.
Eeeh... epidurale..... da's nog even abracadabra voor mij hoor... ik denk dat het een ruggenprik is?
Mijn schoonzusje is ook bevallen in België, alleen met 33 wkn al, dus is de kleine nog lang in het ziekenhuis geweest. Volgens mij heeft zij toen thuis geen kraamhulp gehad.
En je zegt dat je de gyn hebt gebeld? Is dat gewoon via het ziekenhuis dan?
Ik dacht dat ik de huisarts kon bellen.

Pffff...... heb nu al zoveel vragen, en we zijn nog maar net begonnen aan deze reis, hihi!

Groetjes, Mickje

hoi Mickje

Ik woon ook in belgie, net over de grens, zelf ben ik nederlandse en kon kiezen (omdat ik ook NL verzekerd ben) maar ik heb toch gekozen voor een bevalling in het zkh.
Ik zit wel enorm te twijfelen of ik dat de 2e x weer ga doen, eigenlijk wil ik ook eens thuis bevallen, heb ik het allebei meegemaakt. Maar ik twijfel dus enorm.
Het voordeel van in Bels naar de gyn is dat je veel meer echo's krijgt dan in NL, maar daarintegen ga je in NL wel meer op controle. Tussen de 12 en 20 weken hoefde ik hier niet naar de gyn, dat vond ik wel erg lang.
En vlgns mij krijg je in NL op het einde zowat iedere week een controle, hier niet.
Ik heb wel uit NL destijds kraamhulp gehad, dat is weer beter geregeld in NL, in Bels krijg je niet zo heel veel uren en vlgns mij ook veel minder vergoedt.
Het voordeel in het zkh was dat ik op het eind lekker een epidurale heb gehad, ik ving al mijn weeen staand op en dat trok mijn rug niet meer (die is al niet zo best) toen kreeg ik een ruggeprik, heeeerlijk was dat. dat ga ik dus missen als ik thuis beval...

btw ik heb gewoon de gyn gebeld toen ik wist dat ik zwanger was, dan krijg je vanzelf een afspraak.

succes en gefeliciteerd!!!

xxx Petra

Hey
Ja het blijft inderdaad spannend... Alhoewel ik van de eerste 2 kindjes onmiddellijk zwanger was en nu toch al aan de 11de ronde zit. Nu moet ik het een maand of 2 - 3 uitstellen daar ik klierkoorts en toxoplasmose in mijn bloed heb! Pffffff.......
Bij mijn oudste ben ik dus gewoon de eerste maanden bij de huisarts gegaan, kreeg dan gewoon elke maand een inwendig onderzoek en moest dan bij een ander persoon eens de echo gaan laten nemen. Bij de jongste ben ik direct naar de gynecoloog gegaan... voelde me daar wel beter bij... ze hebben immers meer ervaring en aparatuur in huis hé?!
Van de oudste ben ik gewoon bevallen zonder epidurale (ruggeprik), van de kleinste met de epidurale... Vond dat laatste persoonlijk veel beter daar je alles meer meemaakt, terwijl je anders de helft niet beseft van de pijn! De tweede bevalling was voor mij veel emotioneler! Zoek een gynecoloog waar je je op je gemak bij voelt, die stelt je wel gerust en beantwoord al je vragen... En anders krijg je hier ook wel antwoord  Leuk dat het snel is gegaan bij jou
Liefs San XxX

Meis, gefeliciteerd met je zwangerschap! Geniet er lekker van samen met je mannetje!

Liefs, ikke

Terug
Bovenaan