Zwanger in het buitenland

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik ben inmiddels 34 weken zwanger van de derde. De zwangerschap is begonnen in Noorwegen, toen heb ik nog een paar weken in Nederland gewoond en nu wonen we in China, waar we ongeveer 3 jaar blijven wonen.

Zwanger zijn in het buitenland is, heb ik gemerkt, heel anders. Af en toe kom je in gekke situaties terecht.

Ik vertel bijvoorbeeld zo min mogelijk dat ik twee keer thuis ben bevallen zonder pijnstilling, dat is echt onbegijpelijk voor de meesten. Ze vinden dit heel vrouwonvriendelijk en denken dan gelijk dat we in Nederland geen goede medische voorzieningen hebben. Gelukkig is er heel af en toe iemand die er wel voor openstaat en er normaal over kan praten.

Toen de baby in stuit lag, zei ik dat ik dan graag een stuitbevalling wilde doen als het zo zou blijven liggen. Dat was lachen zeg. Die Chinese gynaecoloog, die toch al onder de indruk was van de grootte van mijn twee eerdere kinderen (4425 en 4310) trok helemaal wit weg. Dat doen we hier niet hoor. Da's gevaarlijk!. Wel kreeg ik Chinese gymoefeningen mee voor thuis. Drie keer per dag doen met een lege maag en de baby zal draaien. En verrek 10 minuten nadat ik de oefeningen had gedaan voelde ik de baby draaien en sindsdien ligt ze goed.

Ik vind het wel raar om straks in het ziekenhuis te bevallen hoor. En ook een beetje eng, ik hou niet zo van ziekenhuizen. Maar goed, als 't moet, dan moet het. Nu maar hopen dat ik die ruggeprikken kan tegenhouden en dat ze niet gelijk beginnen met inknippen bij de 1e perswee (schijnt dat ze daar heel  snel mee zijn). Het is vast ook moeilijk om tijdens de bevalling dat Chinese Engels te verstaan, you can  start pushing, kan al snel klinken als "jou ki sta psing" (Help!). Mijn man is al goed gedrild dat hij alles vertaald in het Nederlands.

Zijn er nog andere zwangeren die in het buitenland zijn bevallen of daar gaan bevallen?? Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen.

Karen

Hai,

Hier nog een dikbuikje (27 weken) in het buitenland. Niet zo exotisch als China, wij wonen al een aantal jaar in Spanje. Maar ook hier vindt men het onbegrijpelijk dat men in Nederland thuis bevalt en zonder ruggenprik. Ik krijg dan vaak de reactie: "Maar Nederland is toch een heel ontwikkeld land?" Ik kan de Nederlandse redeneringen ook niet echt goed uitleggen/verdedigen, want ik begrijp het zelf niet zo goed en ben eigenlijk wel een voorstander van de ruggenprik. Het neemt bij mij nu in elk geval heel wat zorgen weg voor de aankomende bevalling. Niet dat ik denk dat ik het even fluitend doe, maar ik denk wel dat de pijn elk geval dragelijk zal zijn zo.
Wat grappig van die gymoefeningen. Ach, die Chineze geneeskunde is al zo oud, ze weten vast een hoop dingen waar wij in het westen niks vanaf weten.

Groetjes,
Stinkdiertje.

Hee Freija,

Als ik jouw verhaal zo lees ben ik een beetje jaloers datik mijn vorige zwangerschap aan het eind niet in China zat. MIjn zoontje lag in stuit en ik heb een hele traumatische draaipoging gehad (voor mijn zoontje, niet voor mij, waar hij nog maanden na de bevalling last van heeft gehad.) die niet gelukt is, na een stuitbevalling die eindigde in een spoedkeizersnee is mijn zoontje geboren. Wat had ik graag die Chinese gymoefeningen gehad zeg! Zou je ze, voor het geval deze weer in stuit ligt, even kunnen opschrijven?

Ik kan me wel voorstellen dat het Nederlandse systeem als wat achterhaald gezien wordt in het buitenland. Wij zijn ook wel erg van het moet allemaal kunnen want zo is de natuur, waar ik persoonlijk erg voor ben, gezien mijn keuze om een natuurlijke stuitbevalling te doen. Mijn schoonzusje is consultatiebureauarts en zij verklaart iedereen voor gek die thuis wil bevallen. Zij ziet de soms hele nare gevolgen daarvan elke dag op haar spreekuur. Misschien zijn wij ook wel doorgeslagen naar de andere kant.

Ik hoop wel voor je dat je man begrijpt wat   ze zeggen want dat lijkt me wel moeilijk zeg, zo'n chineze dokter bij je bevalling. Wel het laatste waar je op zit te wachten tijdens het puffen, dat je geen idee hebt wat er tegen je geroepen wordt.
Succes ermee!

Terug
Bovenaan