Zwanger in het buitenland

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!

Leuk zo'n forum, zo kan ik toch nog wat ervaringen delen (en vooral lezen) met andere Nederlandse toekomstige moeders.
Ik woon op het moment in Portugal en ga hier ook bevallen (in September uitgerekend). De eerste, dus erg spannend allemaal, en helemaal nu ik niet dichtbij mijn familie zit.
Gelukkig wel een Nederlandse huisarts gevonden, ik vind het toch wel lekker om mijn vragen in het Nederlands te kunnen stellen, maar eind van de maand naar het ziekenhuis voor een echo, dus ben flink aan het oefenen met mijn Portugees.
Zijn er nog andere toekomstige Nederlandse moeders die in het buitenland wonen? Volgens mij heb ik hier al iemand in Griekenland gezien, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen (ook als je in Nederland woont hoor, vindt het erg leuk om alle ervaringen te horen!)

Groetjes!

Astrid

Hoi Astrid

Ja, hier een berichtje uit Kreta. Ik woon hier 11jaar en ben 3jaar geleden hier mama geworden van m'n oudste, 16mnd geleden van m'n 2de jochie en nu zwanger van de 3de. Ook in sept.(21) uitgerekend. Zit je al op de september mama's forum???
Ik heb goede maar ook grappige ervaringen... Je staat hier sowieso o.b.v. een gynacoloog. De mijne is een hele goeie vent. Ik heb veel nieuwe griekse woorden geleerd tijdens m'n zwangerschap en erna!!! Wist ik veel wat baarmoeder was in any other language.... En zo nog veeeeeel meer. Wat betreft m'n familie, er  worden wekelijks -tig foto's gemailed. M'n zusje is 1dec. bevallen van de eerste, ook toen.
Het forum is heel fijn om ervaringen uit te wisselen.
Spreek je portugees???? Ik ken behalve 'obrigado' nix, moeilijke taal, geen touw aan vast te knopen... Wel handig een ned. dokter!
Ik wens je een fijne zwangerschap en ik kom je vast weer tegen op t forum!
groetjes,Priscilla

Hoi ehhhh,  nog wat,
Ik las dat je voor de 1ste echo gaat???? Ik ben ook deze maand nog 37.
8mei heb ik de 20w echo, dat is dan de 3de (de 1ste zag ik hoe lang ik zwanger was 6w2d, de 2de nekplooimeting)
Ben je niet vreselijk nieuwsgierig??????
In nederland laten ze pretecho's maken, maar dat kennen ze hier niet...
nog een keer groetjes!

Hoi Priscilla,

Ik ben inderdaad ontzettend nieuwsgierig, had ook gehoopt om al eerder een echo te krijgen, maar het gaat hier iets anders denk ik. Ik moet rond de 20e weer langs bij de huisarts, en dan gingen we een afspraak maken heeft ie gezegd, dus ik ben benieuwd.
Vond jij het niet eng, de eerste keer, in het buitenland? Hoop dat ik alles begrijp straks  in het ziekenhuis. Ik begrijp wel al een woordje portugees nu, maar spreken doe ik nog niet goed.
Griekenland, leuk. Mijn nicht is met een Griek getrouwd, ze wonen nu nog in Nederland maar gaan binnenkort terug naar Griekenland.
Ik ga zo even op het "September" forum kijken. Erg leuk (en prettig) om zo wat buitenland ervaringen te delen!

Groetjes,
Astrid

Hoi Astrid,

Nog even geduld voor je dus... De eerste keer was meer spannend dan eng... Alles nieuw he? Enne, nee ik heb niet alles begrepen maar ik vraag dan gewoon wat ze bedoelen, moet je gewoon doen, dan kom je er wel! Ik heb wel veel 'onderzoek' gedaan naar ziekenhuizen. Van de 'gewone' had/heb ik geen hoge pet qua verpleging als dat er al is: dat doet familie en ik vind t er gewoon vies. De artsen zijn wel heel goed. De prive ziekenhuizen zijn stukken beter/schoner, maar ook duur. Maar dat boeit me dan niet hoor... Ik ben 2x en ga ook de 3dex in een prive kraamkliniek bevallen. Schoon, duur en pure verwennerij, ook qua eten... M'n gynacoloog werkt daar. De baby ligt op de babyzaal zodat mama bij kan komen en wordt naar je gebracht wanneer je wilt. Je wordt goed gecontroleerd (temperaturen, ook s nachts) er loopt altijd een arts, kraamvrouwen en verplegend personeel, 2x pdag schoonmaak en catering. Ik heb een helegoede gyn. die ik altijd mag bellen. M'n vorige zwangerschap verliep vanaf wk23 knudde, platliggen vanwege bloedingen en ik hem m vaak s nachts gebeld en dan mochten we komen om naar t hartje te luisteren. De kleine Billy is met 35wk gehaald want t werd te gek dat gebloed en de baby was er rijp voor. Alles nu o.k. hoor. Maar na de ks. moest Billy voor de zekerheid naar i.c.  neonatologie in t academisch!!! Ik zou dan toch niet bij hem op de kamer mogen dus ik bleef! 3 Lange dagen. Toen was ik opgeknapt en mocht naar huis. Billy na een week (goede zorg op i.c. niet zoals de verpleegafdelingen waar ik echt niet heen zou willen...) Nu is ie 16mnd en een lekkere knul! M'n andere knul is 3jaar en met hem had ik een probleemloze heerlijke zwangerschap (30kg is er ook weer afgegaan). Hij wou alleen niet indalen dus werd ie in week 40 gehaald. Ik heb dus (verwend blaag) nooit echte pijn gehad. De derde zal ook een ks. worden. Waarom ook niet...
Ik heb steeds veel nieuwe woorden geleerd. Het is belangrijk om te vragen als je t niet begrijpt, laat ze t maar uitleggen! In t begin moest m'n man mee van me, stel dat ik iets niet zou begrijpen, maar dat hoeft niet perse meer. M'n eerste keer (na m'n eigen test) dat m'n gyn. me vanalles uitlegde gebruikte hij een woord wat ik niet kende. Ik dus: wat is dat? Begint ie te lachen... Hij zei dus geslachtsgemeenschap en dat begreep ik pas toen hij vrijen zei. Gekke komische dingen dus... Of ik de baby wou voeden ik kende dat woord niet, wel eten geven. Daar kom je dan vanzelf achter, zo leer je... Zelfs de anesthesist die me een ruggeprik gaf maakte een grap die ik niet begreep en hij me moest uitleggen. Toen ik t wel begreep schudde ik van t lachen en dat mocht niet, ik moest stilzitten.... Blijf je in Portugal? Is je partner (als je die hebt)  Portugees? Als je in Ned. zou zitten dan zou alles ook 'eng' zijn de eerste keer. Gewoon op je af laten komen en zeggen als je iets dwars zit! (desnoods op t forum!)
groetjes,Priscilla

Terug
Bovenaan