zwanger maar niet blij..

Hallo allemaal,

Sinds dinsdag weet ik dat ik zwanger ben. Het was niet gepland maar we welkom.
we zijn alle twee 21 en best nog wel jong vind ik zelf.
Mijn vriend is helemaal in de wolken en vind het helemaal geweldig, zit heel de dag op internet namen zoeken, babykamer zoeken, hij is bij de verloskundige geweest om allerlei dingen te vragen.
Bij mij is dit gevoel helemaal niet aanwezig. We hebben tegen mekaar gezegt dat we het willen houden maar het zal wel moeilijk zijn.
Ik ben heel bang om mijn baan te verliezen als ze weten dat ik zwanger ben heb namelijk net een nieuwe baan en een half jaar contract.
Echt een babykamer kunnen we ook niet maken, er is wel een kamer over maar dat is zonder raam dat vind ik gewoon heel belangrijk.
Dit zijn dingen die mij tegen houden om het kindje te houden..
Ik ben bang dat we het kindje niet kunnen biede wat het verdient.

Hebben meer mensen hier ervaring mee dat je zwanger bent maar nu niet echt blij bent.
Mijn vriend kan het wel van de daken schreeuwen en ik heb zoiets van zeg het maar tegen niemand, ook wel een soort schaamte gevoel omdat het niet gepland is...

Groetjes Cindy

nou meid toch,

Geen leuk gevoel.
Maar ik wil je als moeder toch even een hart onder de riem steken.
Jullie kindje heeft alleen veel liefde en aandacht nodig.
Een kind dat alles krijgt maar weinig aandacht en liefde, wordt een etterbakkie door de eenzaamheid.
Ons budget is ook niet groot en bijna alles komt 2dehands van internet en ik krijg van iedereen complimentjes dat ik zulke leuke spulletjes heb voor onze 2de.
Ook je hormonen kunnen je van slag maken.
Maar als je straks dat kleine frummeltje in je armen houd en vertederend naar je kijkt vergeet je de hele wereld om je heen.
Dat is zo'n krachtig oergevoel.
Nog even over je werk, ook als je die verliest wat ik niet hoop natuurlijk, heb je recht op 16 weken zwangerschaps verlof in de ww en misschien kun je bijzondere bijstand krijgen van de gemeente(om spulletjes te kopen)  en kunnnen ze helpen met grotere woon ruimte.
Meid probeer het een beetje te laten bezinken en bekijk het van de zonnige kant, wees blij dat je vriend zo in de wolken is. Er zijn genoeg meiden die op jouw leeftijd in de steek worden gelaten, omdat hun vriend er niet aan toe is.

Nou ik hoop dat de peptalk een beetje helpt en je mag hier altijd ff klagen hoor, dat hebben we allemaal weleens nodig

groetjes

Hoi Cindy,

Nou, ik vind het héél begrijpelijk dat je nog niet echt blij kunt zijn met je zwangerschap. Je hebt tenslotte nog maar een paar dagen gehad om aan het idee te wennen dat je leven er binnenkort toch heel anders uit gaat zien. Ik vind het dapper dat jullie nu al besloten hebben om er samen voor te gaan. Gelukkig heb je nog een paar maanden om aan het idee te wennen en je erop voor te bereiden. Is het al duidelijk hoe lang je zwanger bent?
Tegenover het kindje hoef je je echt niet schuldig te voelen. Dat heeft inderdaad vooral liefde en aandacht nodig. Het is natuurlijk het leukste om een mooi kamertje voor hem of haar te maken en de mooiste en beste spulletjes te kunnen kopen, maar voor de baby maakt dat echt niets uit. En dat je nu nog niet echt blij bent met je zwangerschap, betekent alleen maar dat je er serieus over nadenkt (en je dús ook zorgen maakt) hoe je samen met je vriend en de baby een zo goed mogelijke start kunt maken, En daar kan je kindje toch ook alleen maar blij mee zijn?

Ik wens je veel sterkte!

heej..

bij ons was de zwangerschap ook niet gepland, ik ben 20 en nu 18 weken zwanger. ik was ook geschrokken en heel erg bang. maar zoals hier al eerder staat, alles wat het nodig heeft is jullie liefde.
het is een hele grote verandering en dat is verschrikkelijk eng... neem nog wat dagen om tot rust te komen en goed na te denken. ik zal niet zeggen dat een kind makkelijk is, maar als jullie er samen voor gaan komt alles goed.
mijn vriend was precies hetzelfde, vond dat ook best moeilijk omdat ik ook twijfelde of we het wel moesten houden. maar aan de andere kant is het ook wel heel erg aandoenelijk en weet je iig dat hij erachter staat.
praat er met zn 2en over wat het allemaal voor jullie betekend als jullie een kindje hebben, mannen kunnen dat nog weleens verdringen;)

heel veel succes iig!

Hoi Cindy,

Het meeste wat ik tegen je wil zeggen is hiervoor ook al gezegd.
Ik vind het heel wijs en volwassen dat je er zo serieus over nadenkt, er zijn massa's mensen die het kind gewoon laten komen zonder over de gevolgen na te denken. Ik snap dat je je kindje het allerbeste wil kunnen bieden, maar het allerbelangrijkst is LIEFDE! En uit de manier waarop jij erover nadenkt maak ik op dat dat bij jullie wel goed zit.
Wat werk en inkomen betreft, dat komt wel goed. Ik heb deze week te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd wordt (loopt af tijdens mijn zwangerschapsverlof) en dat ik na mijn verlof dus geen baan meer heb. Ik ga een ww uitkering aanvragen en uiteraard op zoek naar een nieuwe baan. Het voordeel van de situatie vind ik dat ik nu lekker langer thuis met mijn baby kan blijven, in plaats van dat ik na 3 maanden alweer moet werken. I

Nou, ik wens je veel wijsheid en kracht toe. Ik hoop dat je gauw kunt gaan genieten van je zwangerschap.

Hoi Cindy,

Allereerst wil ik zeggen dat het de keuze van jullie samen moet zijn, Praat goed met je vriend over je twijfels, je kunt dit niet in je eentje doen. Als je samen praat kom je misschien tot de conclussie dat je het samen heel goed gaat redden, en zo  niet, dan heb je daar heel goed SAMEN over nagedacht.

Ik was 21 toen ik zwanger raakte van de 1e. We waren van plan om te stoppen met de pil als ik een half jaar van mijn hbo  diploma af zou zitten, zodat ik op zijn vroegst 3 maanden daarna zou bevallen. Nou dat liep iets anders want ik raakte  ondanks de pil zwanger. Bij ons was het dus wel onverwacht, maar we waren er wel klaar voor samen.
Veel mensen hebben mij aangekeken (en dat doen ze nog steeds) en tijdens de zwangerschap heb ik dat heel erg gevonden, voelde inderdaad schaamte voor dat kindje in mijn buik. Ik heb veel steun gehad aan onze ouders, misschien is het een goed idee om hen er ook bij te betrekken. Wij hebben ook kreten van anderen naar ons hoofd gegooid gekregen als; als je zo groot bent om sex te hebben, dan moet je je nu ook maar groot houden enz... En dat terwijl wij er samen dus wel overuit waren dat dit kindje bij ons hoorde.

Goed om een lang verhaal kort te maken; Het zal niet makkelijk zijn en ik denk werkelijk dat de buitenwereld je raar aan staat te kijken als je zegt dat je nog 'maar' 21 bent. Tegenwoordig is dat jong, maar 20 jaar geleden was dat nog normaal hoor!
En je moet je niet laten leiden/lijden door die gevoelens, jij zult ook een geweldige moeder kunnen zijn en helemaal als je dit samen met je vriend kunt doen!   Jou kind zal er geen last van hebben dat jij jong bent, alleen maar profeit, je blijft nog heel lang energiek!

Het moet jou keuze zijn en niet die van je omgeving, dat moet voorop staan!

Succes en hopelijk een fijne zwangerschap gewenst
Gr. marjanne

Bij mij is dit gevoel helemaal niet aanwezig. We hebben tegen mekaar
gezegt dat we het willen houden maar het zal wel moeilijk zijn.
Ik
ben heel bang om mijn baan te verliezen als ze weten dat ik zwanger ben
heb namelijk net een nieuwe baan en een half jaar contract.
Echt een
babykamer kunnen we ook niet maken, er is wel een kamer over maar dat
is zonder raam dat vind ik gewoon heel belangrijk.
Dit zijn dingen die mij tegen houden om het kindje te houden..

Geen baan hebben en geen kinderkamer kunnen maken zijn heel vervelend. Maar zeker geen reden om het kindje niet te houden.
Wil niet zeggen dat je er niet over na mag denken, maar laat je keuze niet afhangen door zaken die kunnen veranderen. Je kunt ander werk zoeken (wellicht niet als je zwanger bent, maar daarna. En als je ontslagen wordt heb je recht op ww. Misschien niet ideaal, maar er is een inkomen..) en je kunt later ook op zoek naar een ander huisje.
De keuze moet je maken met je hart. Laat het nog even een tijdje bezinken, het is heftig nieuws.. Trouwens wel fijn dat je vriend zo blij is.
Heel veel succes!!

Hoi Cindy

Heb  je al eens rondgekeken op de site van het FIOM ( www.fiom.nl)?
Daar kun je veel informatie vinden. Ze hebben oa de volgende brochures die je kunt bestellen of downloaden:
* "leuk om jong moeder te zijn?'"
* "jong en moeder"
* "kiezen voor abortus"

Het Fiom is er om jou en je partner  te helpen bij het maken van keuze bij zwangerschap. Ze doen dit zonder over je te oordelen. In bijna iedere grote stad zit wel een FIOM.

Verder zou je een kunnen kijken op www.tienermoeders.nl. Daar is een forum met veel ervaringsdeskundigen

Wens je veel wijsheid en geluk toe.

Sandra

Terug
Bovenaan