Zwanger met anti-depressiva

Hallo allemaal!

Vóór mn 1e zwangerschap slikte ik anti-depressiva. Omdat we graag een kindje wilden ben ik daarmee gestopt. Na de 3e maand werd ik enorm hyper en kreeg ik angst- en paniekstoornissen. Ik durfde niet meer alleen te zijn. Het laatste half jaar van de zwangerschap heb ik binnen gezeten en was en konstant iemand bij me.Het was echt een hele zware tijd. Na de geboorte van onze kanjer van een zoon ben ik weer AD gaan slikken.

Deze ben ik heel langzaam af gaan bouwen, omdat we graag nog een kindje wilden. Inmiddels ben ik zo'n 10 wkn zwanger en slik ik nog een lage dosis aan AD. Dit in overleg met mn huisarts natuurlijk.
Het gaat allemaal best goed, maar ben toch bang dat het zometeen weer begint.
Zijn er vrouwen die zich hierin herkennen??

groetjes Trudy
 
Ik heb zelf geen ervaring met het slikken van AD tijdens de zwangerschap, maar ik weet wel een hele hoop over AD doordat een aantal mensen in mijn directe  omgeving deze al jaren slikken of geslikt hebben, daardoor ben ik veel voorgelicht over hoe AD werken en wat voor effect ze kunnen hebben.

Al met al denk ik, dat als het medisch verantwoord is, je het beste de lage dosering aan kunt houden als deze blijft werken natuurlijk. Het risico bestaat dat de dosering te laag wordt en dan geen therapeutische waarde meer heeft en dat staat gelijk aan het niet slikken van AD. Ik denk dat je heel goed met je arts in overleg moet blijven en in de gaten moet houden of de AD blijft werken en zodra je merkt dat het minder gaat meteen aan de bel trekken! Persoonlijk weet ik niet wat de effecten zijn op je babietje als je AD slikt tijdens de zwangerschap maar stress in zijn algemeenheid is ook niet goed voor je baby. Het is dus allemaal heel dubbelop.