Zwanger met anti-depressiva

Hallo allemaal!

Vóór mn 1e zwangerschap slikte ik anti-depressiva. Omdat we graag een kindje wilden ben ik daarmee gestopt. Na de 3e maand werd ik enorm hyper en kreeg ik angst- en paniekstoornissen. Ik durfde niet meer alleen te zijn. Het laatste half jaar van de zwangerschap heb ik binnen gezeten en was en konstant iemand bij me.Het was echt een hele zware tijd. Na de geboorte van onze kanjer van een zoon ben ik weer AD gaan slikken.

Deze ben ik heel langzaam af gaan bouwen, omdat we graag nog een kindje wilden. Inmiddels ben ik zo'n 10 wkn zwanger en slik ik nog een lage dosis aan AD. Dit in overleg met mn huisarts natuurlijk.
Het gaat allemaal best goed, maar ben toch bang dat het zometeen weer begint.
Zijn er vrouwen die zich hierin herkennen??

groetjes Trudy
 
Ik heb zelf geen ervaring met het slikken van AD tijdens de zwangerschap, maar ik weet wel een hele hoop over AD doordat een aantal mensen in mijn directe  omgeving deze al jaren slikken of geslikt hebben, daardoor ben ik veel voorgelicht over hoe AD werken en wat voor effect ze kunnen hebben.

Al met al denk ik, dat als het medisch verantwoord is, je het beste de lage dosering aan kunt houden als deze blijft werken natuurlijk. Het risico bestaat dat de dosering te laag wordt en dan geen therapeutische waarde meer heeft en dat staat gelijk aan het niet slikken van AD. Ik denk dat je heel goed met je arts in overleg moet blijven en in de gaten moet houden of de AD blijft werken en zodra je merkt dat het minder gaat meteen aan de bel trekken! Persoonlijk weet ik niet wat de effecten zijn op je babietje als je AD slikt tijdens de zwangerschap maar stress in zijn algemeenheid is ook niet goed voor je baby. Het is dus allemaal heel dubbelop.

Heel vaak worden problemen zoals die van jou niet erkent of er wordt minachtig over gedaan, zorg ervoor dat dat bij jou niet gebeurt, dat moet je ook wat rust geven.Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte en een mooie tijd wensen. Probeer er niet te veel aan te denken en blijf vooral geloven dat het blijft gaan zoals het nu met je gaat. Het komt vaak met z'n ups en downs maar probeer de zwangerschap en dit kleine wondertje wat in je groeit als een grote UP te zien!!!

Liefs, Lynda

 
Fijn dat je reageerde Linda. Het blijft natuurlijk eng om AD te slikken tijdens de ZS. Nou zijn er wel grote verschillen tussen de AD. Ik gebruik een SSRI-remmer. Heb samen met mn huisarts uitgezocht hoe het nou moest. Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar ADgebruik tijdens de zwangerschap. Maar veel zekerheid is er nog niet over.
Dat vind ik erg jammer, want voor mij is het een erg serieus probleem. Wanneer ik AD gebruik funktioneer ik prima, maar blijkbaar kan ik niet zonder. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Toch heb ik er nog niets over kunnen vinden, ook niet in de bladen over zwangerschap.
We zien wel hoe het loopt......

Trudy
 
Ik heb nog even verder gekeken op internet en op een belgisch forum wordt er wel door moeders het een en ander over geschreven. Zappybaby  zo heet het forum.

Ook op het 9-maand forum  (ook Belgisch) wordt er ook veel over geschreven. Misschien dat je daar kan ook kan gaan meepraten en meelezen.

Tenslotte, toch nog een Nederlands forum gevonden van Pandora. Daar staan heel veel discussies allemaal over zwangerschap en verschillende anti-depressiva.

Als je bij  Google  de woorden ' zwanger'  en ' anti-depressiva' in tikt kom je bovendien nog meer sites tegen die er ook informatie over geven.

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt!
 


Hallo,

Ik weet zelf niet wat het is om AD + zwanger te zijn. Ik heb in het verleden wel AD geslikt maar toen was ik niet zwanger.   ALs verpleegkundige weet ik dat er veel soorten AD zijn en dat niet iedere AD tijdens de zwangerschap kan. Maar ik neem aan dat je dat ook wel weet en ander de huisarts. Maar je zegt dat je nu een lage dosis neemt. Dus dan is het risico ook een stuk lager.

Ik weet helaas wat het is om paniek en angst stoornis te hebben en dat is zeker geen pretje.
En dat je bang bent dat dit weer terug zou komen kan ik me dus ook goed voortellen.
Misschien is het een idee om buiten de AD ook met een psycholoog te praten of om iedere 2 weken bij de huisarts te gaan om alleen te praten. Ik heb dat ook gedaan en dat in samenwerking met de AD is toch fijn. Je weet dan dat je iets achter de hand hebt. Maar misschien doe je dat ook al.
Ik zou toch proberen om je er niet te veel op te focussen en je aandacht op iets anders te leggen. Bv werk, of vrienden of een nieuwe hobby wat tijd vraagt. En nu het goed weer is misschien gaan fietsen of wandelen?
Zo breng je je gedachten toch op andere dingen.
Ik weet het is makkelijker gezegd dan gedaan...geloof me ik weet er alles van. Maar uiteindelijk is het wel de moeite waard om je toch ertoe te zetten.

Heel veel succes en sterkte. En het belangrijkste...geniet lekker van je zwangerschap en van je kindje wat je al hebt.

Liefs fenna

 
Terug
Bovenaan