Zwanger met immunosupressiva

Hallo,

Ik ben benieuwd of iemand ervaringen heeft met zwangerschap en immunosupressiva (medicijnen die je immuunsysteem onderdrukken). Ik ben nu 10 weken zwanger en gebruik verschillende medicijnen voor mijn ontstekingsreuma (RA), die ik wel moet blijven gebruiken en veilig zijn tijdens de zwangerschap.
Ik merk alleen wel dat mijn weerstand zo laag is dat ik snel ziek en zwak ben en dus vatbaar voor vanalles en nogwat.

Heeft iemand ervaringen met deze situatie en misschien tips?

Ben benieuwd!

Zelf geen ervaring mee, ik had wel een collega die tijdens de zwangerschap ineens geen last maar had van de reuma. Helaas kwam het daarna wel weer keihard terug.
De zwangerschap onderdrukt je immuunsysteem zelf ook, om de vrucht niet af te stoten. Wellicht een idee om met je verloskundige te overleggen, of je de medicatie iets zou kunnen minderen?
(Ik ben geen arts, voor je iets aan de medicatie verandert echt eerst een deskundige raadplegen.)

Ja dat de reuma na de zwangerschap keihard terugkomt heb ik vaker gehoord en probeer ik me al mentaal op voor te bereiden!
Ik mag helaas niet minderen met de medicatie van de reumatoloog, omdat actieve reuma veel risicofactoren met zich meebrengt in de zwangerschap en de medicatie houdt het rustig. Heb er gewoon maar mee te dealen, zo heeft iedereen wel iets denk ik.

Ja dat de reuma na de zwangerschap keihard terugkomt heb ik vaker gehoord en probeer ik me al mentaal op voor te bereiden!
Ik mag helaas niet minderen met de medicatie van de reumatoloog, omdat actieve reuma veel risicofactoren met zich meebrengt in de zwangerschap en de medicatie houdt het rustig. Heb er gewoon maar mee te dealen, zo heeft iedereen wel iets denk ik.
Vervelend. In dat geval kom ik niet verder dan standaard dingen als veel vitamine C en quarantaine, maar dat laatste is misschien te extreem?
Veel sterkte in ieder geval!
Hopelijk reageert er nog iemand die er wel iets vanaf weet.

Terug
Bovenaan