zwanger met PCOS (mbv metformine)

Hallo allemaal,

Ik heb goed nieuws, ik ben zwanger.
Ik ben zwanger geworden door middel van metformine.
Metformine is een medicijn voor mensen met suikerziekte. Ik had wel veel eitjes, maar geen eisprong. Bij mensen met PCOS is er iets niet goed met de stofwisseling zodat ze geen of weinig een eisprong hebben. Ik ben zwanger geworden met de eerste ronde metformine. 3x daags. Terwijl eigenlijk het eigenlijk 4 x daags is.
Ik heb ook 3 rondes met clomid achter de rug, maar dit medicijn deed bijna niets.

Ik lees op deze site niets over metformine.
Als er iemend vragen heeft hoor ik het graag.
Allemaal veel suc6 met zwanger worden.

Groetjes,

Ilse

Hoi,

Allereerst van harte proficiat met je zwangerschap. Ik vind je verhaal wel een beetje vreemd. Ik slik nu bijna 1 1/2 jaar metformine voor dezelfde reden. Ik had overgewicht waardoor mijn cyclus niet goed was. Metformine helpt om je glucose uit de darmen te halen. Dit heeft volgens mij niks te maken met een eisprong. Na 15 kilo afgevallen te zijn had ik nog geen eisprong. Dit hebben ze verholpen door chlomid. Daardoor had ik wel weer een eisprong. Nadat ik een 1/2 jaar aan de chlomid ben geweest krijg ik over twee weken een kijkoperatie of er geen verklevingen zijn.

Doordat je misschien gewicht verliest (dmv metformine) zal je eisprong weer normaal functioneren.
Ieder lichaam is natuurlijk weer anders.

In iedergeval heel veel geluk en plezier met je zwangerschap

veel liefs

Nicole

whoehoe!! gefeliciteerd!!!!
lekker gevoel heh??

Voor zover ik weet kan je schildklier ook invloed hebben op je cyclus,dus als die niet goed is dan kan dat ook een reden zijn dat je geen eisprong hebt.
En als deze medicijnen dat dan weer herstellen is er geen bariëre meer voor een eisprong tenzij de andere hormonen die nodig zijn uit balans zijn.

Maar iedereen reageert natuurlijk anders op een medicijn,net als sommigen niet op clomid reageren...

nogmaals gefeliciteerd en geniet ervan!!

groetjes Jacq

hoi ilse,

als eerst natuurlijk Gefeliciteerd met je zwangerschap.
ik gebruik zelf ook clomid. Ik heb inderdaad ook een onderzoek gelezen ( waar mijn gynaecoloog ook aan mee heeft gewerkt:

Het is bekend dat vrouwen met PCOS vaak een verstoorde suikerstofwisseling hebben. Vermoedelijk ligt deze stoornis zelfs ten grondslag aan de problemen die in de eierstokken ontstaan.)
Uit onderzoek is gebleken dat als vrouwen met PCOS metformine krijgen tegen suikerziekte (terwijl ze nog geen suikerziekte hebben), de kans op een eisprong en daarmee zwangerschap hoger wordt.

Ik gebruik dus nog geen metformine maar ik moet 10 April weer naar de gynaecoloog toe en dan zal ik aan haar vragen of het ook iets voor mij is.

succes met je zwangerschap, geniet er van!

groetjes Nathalie.

Hallo meiden,

Bedankt voor de leuke reacties.
Nicole voor jou wat extra informatie van de site van Freya.

Ik heb helemaal geen overgewicht en ik had de metformine niet om af te vallen.
Bij mij werkte de metformine gewoon heel goed.
Beetje vreemde reactie van jou.

Metformine
Vrouwen met PCOS hebben vaak een verstoorde suikerstofwisseling. Onderzoekers vermoeden dat deze stoornis zelfs ten grondslag ligt aan de problemen die in de eierstokken ontstaan. Een deel van de clomifeen-resistentie is waarschijnlijk te wijten aan dit probleem. Uit onderzoek is gebleken dat als vrouwen met PCOS het middel metformine, een medicijn tegen diabetes mellitus type II, krijgen (terwijl ze nog geen suikerziekte hebben), de kans op een eisprong en daarmee zwangerschap hoger wordt. Er wordt ook onderzoek gedaan waarbij vrouwen met PCOS metformine gebruiken in combinatie met clomifeen.
Helaas hebben veel mensen veel last van de bijwerkingen van metformine en uit onderzoek is gebleken dat de behandeling met metformine vaak pas resultaat geeft na minimaal 6 maanden.
Er is nog weinig bekend over eventuele schadelijke effecten op de vrucht.

Groetjes,

Ilse

Hoi Ilse,

Bedankt voor de informatie. Deze had ik inderdaad nog niet.
Misschien is mijn reactie inderdaad wat vreemd. Ik zal het uitleggen.

Ik heb via de gyn. verplicht moeten deelnemen aan een dieetprogramma voor vrouwen die zwanger willen worden. Hier waren een aantal dames die ook metformine slikken maar ook om de reden dat ze insulineresistentie hebben. Door metformine te slikken helpt het om af te vallen omdat de metformine de glucose uit je lichaam haalt.
Zo is het in iedergeval aan ons uitgelegd geworden. Niemand van ons had het over het bevorderen van de eisprong. Vandaar dat mijn reactie misschien wat vreemd was. Het was in iedergeval niet verkeerd bedoeld.

Groetjes

Nicole

Hoi Ilse,

Gefelicteerd met je zwangerschap!

Ik ben vorige week bij de gynaecoloog geweest en die had het ook over dat PCO vaak gepaard gaat met insuline resistentie. Ik heb ook 3 kuren clomid gehad 50, 100 en 150 mg, alleen reageerde ik daar helemaal niet op.

Nu slik ik 10 dagen provera en zodra ik ongesteld wordt ga ik beginnen met het middel Avandia, 1 maal daags 1 pil van 4 mg. Dit heeft ook effect om mijn insuline opname en de gyn vertelde dat er meerdere mensen met PCO een cyclus krijgen met het behandelen van de insulineresitentie. Ben erg benieuwd, kan er erg weinig over vinden op internet. Hoop dat het bij mij ook werkt!

Terug
Bovenaan