Zwanger met ziekte van Crohn

Hallo allemaal,

Ik ben er dit weekend achter gekomen dat ik zwanger ben (gewenst). Ik heb echter de ziekte van Crohn en slik daarvoor medicijnen. Nu is mijn vraag aan anderen met een (chronische) ziekte: heb je je arts ingelicht en zo ja wanneer? Ik hoor het graag!

Hallo Luz,

Als het goed is weet je arts toch al van je kinderwens af? Zo nee,  zou ik zsm contact opnemen. Mijn man heeft de ziekte van crohn en moest sommige medicijnen 3 mnd van tevoren gaan afbouwen. Niet om je bang te maken,  maar in sommige medicijnen zitten stoffen die schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Dit wil niet zeggen dat dit ook bij jou het geval is,  maar ik wil je ten zeerste aanraden om zsm contact met je arts op te nemen om het te bespreken.

Hallo Lien,

Mijn arts weet inderdaad van mijn kinderwens, ik kon mijn medicijnen blijven slikken (zit gelukkig op een lage dosering). Ik 'durf' nog niet te bellen omdat ik eigenlijk pas drie dagen overtijd ben, maar ik heb wel vier positieve tests gedaan..

Hoi Luz49

Allereerst gefeliciteerd!

Ik ben nu 8wk 5dgn zwanger en heb MS. Ik heb dit van tevoren met mijn arts besproken en moest op het moment dat ik positief zou testen gelijk contact opnemen met mijn arts en per direct stoppen met de medicatie. Over de medicatie die ik krijg is nog niet genoeg bekend mbt zwangerschap en volgens de neuroloog neemt de zwangerschap de ziekte over.. Ik heb nu bijna 2 weken geen medicatie meer en heb (denk ik) nergens last van. De medicatie die ik kreeg was 1x per maand infuus.

Ik zou contact opnemen met je arts zodat hij het ook kan volgen en je advies kan geven ;) ik was 1 dag overtijd, ook 4 positieve tests en heb toen 1 dag later met mijn arts gebeld omdat ik ook wel weer heel erg blij was en het iemand moest vertellen! ;)

Jij ook gefeliciteerd! Ik heb inmiddels gebeld maar ben nog niet teruggebeld. Bij Crohn zeggen ze idd ook dat de ziekte vaak rustig wordt bij een zwangerschap. Ik denk niet dat ik volledig zal mogen stoppen met mijn medicatie, maar ben erg benieuwd. Ben jij door je MS onder begeleiding van een gynaecoloog of gewoon bij een verloskundige?

Dank je wel! :) Ohw, das vervelend ik hoop dat je snel teruggebeld wordt! Ik ben via de huisarts, in overleg met de neuroloog, doorverwezen naar de gynaecoloog en die moest dan bekijken wat zij verstandig vond wie het traject zou gaan volgen. Ik ben 9 mei toen bij de gynaecoloog geweest en zij vond het verstandig om bij haar onder controle te blijven zodat we altijd korte lijntjes hebben. Ik vind dat ook wel fijn :) Ik zou als het nog lang duurt wel even contact opnemen met de huisarts, die kan jou hier misschien ook wel meer helpen voordat het te lang duurt.

Terug
Bovenaan