zwanger na b.b.z.

Hallo meiden,
Wie is er zwanger na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en verwijdering van de eileider?
Ik heb eind oktober 2003 na 7 weken zwangerschap te horen gekregen dat dit niet goed zat. 's Avonds gelijk geopereerd en de linker eileider verwijderd. Hier zat het vruchtje in.
Vanaf de 1e menstruatie begin november proberen mijn man en ik weer zwanger te raken en tot nog toe noppes!
Je hoort zulke verschillende verhalen, de een zegt dat je maar om de maand een ei-sprong krijgt, de ander zegt dat het niets uit zou moeten maken. Wie heeft er wat positiefs te melden over dit onderwerp. Zou wel wat goed nieuws kunnen gebruiken!
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
D.
 
Hallo,

Ik heb er (gelukkig) zelf geen ervaring mee maar weet toevallig wel dat het flauwekul is om te zeggen dat je maar om de maand een eisprong krijgt.
De eisprong wordt namelijk door hormonen geregeld, en die hormonen zorgen voor de groei van eitjes in je eierstok. Zelfs als je maar één eierstok hebt heb je daardoor toch gewoon elke cyclus een eisprong.

Onderstaand stukje heb ik voor je gekopieerd van de site van Freye (freya.nl folder 19 over EUG = buitenbaarmoederlijke zwangerschap):

De vruchtbaarheid is door het verliezen van één eileider niet meteen gehalveerd. De hersenen ontvangen een prikkel als het eitje, aan de kant waar geen eileider meer is, in de buikholte verdwijnt. De hersenen sturen een prikkel naar de overgebleven eileider om dat eitje op te pikken. Na ongeveer een jaar heeft de overgebleven eileider de functie van de verwijderde eileider overgenomen. De vruchtbaarheid met één goed functionerende eileider is dan ongeveer 80%. Op tekeningen van de baarmoeder met eileider en eierstokken lijken die links en rechts van de baarmoeder te liggen. In werkelijkheid liggen ze meer achter de baarmoeder, waardoor het oppikken van het eitje door de andere eierstok makkelijk kan. De ovulatie wisselt zich niet iedere maand links en rechts af. Het ovuleren gebeurt willekeurig links en rechts.


Ik hoop dat dit je vragen beantwoord, voor mee info over BBZ/EUG kan ik je aanbevelen de folder op freya.nl op te zoeken.

Succes met zwanger worden!

N.
 
Hoi,

Ik heb het wel meegemaakt. 2 keer zelfs.
in okt 2002 werd bij mij een EUG geconstateerd en ze konden de eileider nog redden. Precies 1 jaar en 1 week later was het weer mis. Toen hebben ze de eileider eruit gehaald en werd mij verteld dat ik nog 70% kans had om zwanger te raken.
Maar ook dat de kans op herhaling na 2 keer heel groot is.
Dus ik wilde het nog 1 keer proberen en gelukkig was het deze keer meteen raak. Achteraf blijkt dus dat mijn rechtereileider "ziek" was en dat ze hem er eigenlijk na de 1e keer al uit hadden moeten halen, maar ja, ze hebben toen verder geen testen gedaan.
Nu ben ik inmiddels bijna 35wk zwanger en deze zwangerschap is er een uit het boekje. Ik heb nergens last van en zelfs met dit warme weer geen kwaaltjes.
ik weet als geen ander dat het moeilijk is, maar probeer er zo min mogelijk aan te denken. Tussen de 2 EUG ´s werd ik ook maar niet zwanger, en waarschijnlijk was dit omdat ik er zo mee bezig was.
De keer dat ik zwanger raakte was er namelijk ff niet mee bezig door andere omstandigheden.
Ik wens je alle succes toe!
Daphne
 
mijn vriendin heeft ook ooit 1 eierstok en eileider verloren ivm een cyste, ze heeft daarna gewoon 2 kids gekregen hoor, en de 1e 2 keer was ze binnen no time zwanger (1e was een miskraam; toen was ze de maand erop al weer zwanger.

sterkte

gr sandra
 
Ik kan je gerust stellen. Een vriendin van mij heeft twee buitenbaarmoederlijke zwangerschappen gehad en bij haar is ook een eileider verwijderd en nu is zij zwanger.
 
Terug
Bovenaan