zwanger na eerder misgelopen zwangerschap van 21 weken en 3 dagen

Lieve allemaal,

Op 5 januari 2009 werd een nachtmerrie bij ons werkelijkheid. Op die dag werd na een opname in het ziekenhuis onze dochter Nova* geboren. Ik was toen slechts 21 weken en 3 dagen zwanger. Op oudjaarsdag werd ik opgenomen en was me al duidelijk gemaakt dat ze zouden proberen mijn weeen te remmen. Helaas mag je onder de 24 weken nog geen weeenremmers hebben dus probeerden ze het met een soort paracetamol. Dit lukte aardig tot dus 5 januari toen zette de weeen toch door. Er was ons van te voren al gezegd dat ze niets mochten doen om het kindje in leven te houden. Onze dochter was volledig gezond voor haar leeftijd en zag er prachtig uit. Ze hield het vol om nog 8 min. te ademen en liet ons zo zien dat ze ook graag bij ons had willen blijven. Een hematoom (bloeduitstorting) bij de baarmoedermond was de oorzaak dat ze zo vroeg werd geboren. Omdat onze dochter 8 min. heeft geleefd en we een ontzettend begripvolle ambtenaar van de burgelijke stand hadden kregen we het samen met haar voor elkaar om een geboorteakte voor onze dochter te laten maken. Normaal krijg je in dit soort situaties alleen een overlijdensakte.

Inmiddels zijn we zwanger van ons 2e dochter zoals op de echo te zien was. We zijn nu 22 weken en 3 dagen zwanger. De zwaarste periode van onze 2e zwangerschap zijn we bij. Ons volgende spannende datum is de 24 weken vanaf dan mogen ze als ons 2e dochter ook te vroeg komt actie ondernemen en haar in leven proberen te houden. En hoewel alles nu goed gaat en er geen hematomen zijn en onze dochter goed groeit en veel beweegt maak ik me toch zorgen. Zeker nu met de mexicaanse griep. Ik heb nog geen vaccinatie gehaald en weet ook niet of ik dit wel moet doen?! Wat als achteraf die vaccinatie toch schadelijk is voor het ongeboren kind? Zij er hier vrouwen die ook zo ver zijn en hierdoor ook zo ontzettend twijfelen?
Hoe voelen jullie je onder de zwangerschap kunnen jullie al rustig ademhalen?
Of heb je het gevoel ook dat die rust past komt als je baby veilig in je armen ligt straks?

Liefs Sam mama van Nova* en .....?

Lieve Sam,

Wat erg dat je Nova* heb moeten laten gaan.
Ik ben mama van 2 sterrekindjes mijn dochtertje moest ik na 14,5 week laten gaan ze was te ziek om de zwangerschap te overleven.
Of je de spuit moet gaan halen is een lastige beslissing.
Ik persoonlijk zou het niet doen als ik niet ziek ben.
Liefs Pupke

Gefeliciteerd me je huidige zwangerschap. Kan me voorstellen dat je de dagen op de kalender echt weg zit te kijken... Eerst maar eens die 24 weken. Maar zoals je zegt zijn er nu geen complicaties. Dan komt het vast goed.

Wat betreft de vaccinatie zou ik gewoon even overleggen met je huisarts. Ik ben iemand die wel gaat voor de vaccinatie.Vanaf 13 weken is het veilig voor de baby. Sterkte.

Hoi Sam,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!! Ik hoop dat deze heel voorspoedig verloopt.
Ik kan er niets aan doen, maar als ik je verhaal lees wordt ik zo boos en verdrietig. Wat leven we toch in een achterlijk land. Waarom mag er geen moeite worden gedaan om jou sterke meisje in leven te houden? Ik vind dat echt heel vreemd. Want het is naar mijn weten al heel bijzonder dat Nova nog even heeft geleefd.
Heel veel succes!!

Liefs Sonja

Hoi Sam,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!! Ik hoop dat deze heel voorspoedig verloopt.
Ik kan er niets aan doen, maar als ik je verhaal lees wordt ik zo boos en verdrietig. Wat leven we toch in een achterlijk land. Waarom mag er geen moeite worden gedaan om jou sterke meisje in leven te houden? Ik vind dat echt heel vreemd. Want het is naar mijn weten al heel bijzonder dat Nova nog even heeft geleefd.
Heel veel succes!!

Liefs Sonja

Lieve allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik voeldde me destijds ontzettend machteloos. Ik was zo ontzettend boos op de regering en de wet! Kon het ook niet begrijpen. De verloskundigen en verpleegsters waren daarin ook heel erg begripvol. Zij begrepen mijn wanhoop erg goed en probeerden het zo goed mogelijk uit te leggen waarom het hier in nederland zo geregeld is. Nu hoorde ik pas van mijn moeder dat als ik in Belgie was bevallen dat ze daar alles hadden moeten doen om ons dochtertje te redden. Dan vraag je je wel af had ik dan toch daar naar toe moeten gaan? Heb zelf een tijd op de grens gewoond. Maar ja ik kan er nu niets meer aan doen. Het is nu gewoon hopen dat ons sterretje daarboven over ons waakt en dat we straks een gezond meisje vast kunnen houden.

Liefs Sam mama van Nova* en ....?

hoi

ik wil je even heel veel sterkte wensen
echt een heftig verhaal

ik gun je een goede zwangerschap en hoop dat je hem lekker helemaal kunt uitlopen
probeer toch te genieten .

groetjes moekje

Hallo Sam,

Wat een herkenbaar verhaal, en het wordt nog emotioneler voor mij om te lezen, daar jullie je dochter Nova hebben genoemd...

Ik zelf ben bevallen op 18 november 2006 van een dochter Ninthe*, ze is geboren bij een zwangerschap van 21wk+5dgn, het verschil is echter dat Ninthe* de ergste vorm van Spina Bifida (open ruggetje had) een waterhoofdje en absoluut geen overlevingskansen.
Als ik de zwangerschap zou uitdragen dan zou ze max 3 dgn met ontzettend veel pijn. Dit was voor ons geen optie en we hebben daarom de zwangerschap afgebroken.
Toen (toen nog) mijn vriend haar wou aangeven bij de gemeente kreeg hij in eerste instantie een overlijdensakte mee, hij had al trammeland gemaakt op het gemeentehuis maar ze konden dit niet anders doen volgens hun...
Ninthe* heeft een uur geleefd na de geboorte en van het ziekenhuis hadden wij een overlijdensakte gekregen, Mijn vriend weer terug en hij heeft het voor elkaar gekregen, een geboorteakte en een overlijdensakte zitten nu in Ninthe* haar fotoboek geplakt...
Maar dat was niet het enige wat me tegen de borst stootte...in nederland worden kinderen in een zwangerschap korter dan 24 weken niet erkend door de wet...ze mogen dus niks doen om ze in leven te houden maar je bent ook niet verzekerd voor een crematie of begravenis...
Wij hebben de crematie zelf betaald, maar gelukkig door onze super begravenisondernemer heeft hij de kosten voor bemiddelen niet berekend (toch zo'n 500 euro)
Ik vind het zo krom, ze moeten dit in de wet aanpassen, als je "bevalt" van een kindje en dus een keuze hebt of je het afstaat of zelf begraaft of cremeert dan hoor je gewoon verzekerd te zijn, komt een kindje levend ter wereld dan vind ik dat je een geboorte akte moet kunnen krijgen...en niet dat alles zo moeilijk gaat, je leven staat al genoeg op z'n kop....

In augustus 2007 ben ik weer zwanger geraakt...en ik verlegde mijn prioriteiten durende de zwangerschap...eerst 12 wk, miskraamperiode voorbij, 16 weken uitgebreide echo, alles was goed en we kregen weer een dochter, nee toch maar 24 weken, als ik weeën krijg krijg ik ook weeënremmers, nee 26 weken, als het dan geboren wordt dan doen ze er alles aan, nee liever toch 32 weken, dan heeft het kindje meer kans als het nu komt....
Uiteindelijk is onze dochter "Nova" geboren bij 39 weken, en toen was het goed, ik had eindelijk onze dochter in onze armen, roze van kleur, ogen geopend en luid schreeuwend het fijnste gevoel dat er is....

Ik ben nu ook zwanger 10wk+1dg, ik mag weer zoveel echo's hebben als ik wil, als ik twijfel dan bel ik en kan gelijk langskomen...maar het is en blijft spannend...
Ik neem straks wel de griepprik tegen de mexicaanse, ik vind dat ik het verplicht ben tegenover Nova, dat haar moeder gezond blijft...
Maar ik kan me jou zo goed voorstellen, dat je twijfelt, helaas kan ik je daar niet bij helpen...

Ik wens jou in iedergeval nog een super zwangerschap toe, en wens jou net zo'n mooi wonder toe en dat heerlijke gevoel wat ik op 21 mei 2008 kreeg....
Het blijft dubbel, en je bent al mama, maar wij zeggen wel "het is met de komst van Nova dat wij weer een beetje van het leven genieten...dan wij de kracht hebben om door te gaan...."

Liefs Randy
Mama van Ninthe* 18-11-2006 en Mama van Nova 21-5-2008
en 10wk+1dg zwanger

Terug
Bovenaan