Zwanger na ICSI bij zeer weinig zaad

<p>Lieve allemaal,</p><p>Ik ben opzoek naar ervaringen en positieve verhalen. Wij zitten momenteel in een isci traject ivm zeer weinig zaadcellen (het worden er steeds minder, van 0,4 milj tot enkele tientallen). </p><p>Ik merk dat ik erg 'angstig' ben door het idee dat het voor ons wellicht niet zal slagen. Want betekend weinig zaad ook slecht zaad? Zullen we wel goede bevruchtingen hebben? Als het zaad steeds slechter wordt, is er straks dan nog wel wat 'over' ?</p><p>Kortom veel onzekerheid en angst en ben ik dus opzoek naar succes / ervaringsdeskundige;) . Zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten? Ik hoor graag jullie verhalen.</p>

Hey Famke

Wij hebben ook in het zelfde schuitje gezeten, zo,n 1.5 jaar geleden zijn we begonnen aan het traject. Mijn man had ook weinig zaad maar wel van goede kwaliteit. Na de punctie hadden wij 6 eicellen. En na de bevruchting waren ze alle 6 bevrucht. Helaas na de eerste verse terugplaatsing niet zwanger. Na 2 maanden een terugplaasting van een cryo en nu inmiddels 31 weken zwanger en nog 4 cryo,'s over in de vriezer. Weinig zaad houdt dus niet in dat het niet kan lukken. Ik hoop dat bij jou ook zo mag lopen en dat je snel zwanger wordt.

Misschien niet helemaal dezelfde situatie. Maar ik heb ook een icsi behandeling gehad waarbij ze zeiden dat de kans kleiner was ivm zwak zaad. 1e poging direct raak maar kindje helaas verloren bij 9 weken. Direct daarna spontaan zwanger geraakt en 3 maanden na de geboorte van mijn zoontje opnieuw spontaan zwanger geraakt. Inmiddels binnen 2 jaar tijd 2 kindjes. Wij hadden 5 eitjes bevrucht waarvan nu nog 4 ingevroren, en dus nog niet weer nodig gehad. Terwijl ze in het ziekenhuis aangaven dat het moeilijk zou worden om spontaan zwanger te worden..
Ik wil je veel succes wensen in dit traject en duim voor je dat het snel mag lukken allemaal! Weet dat je niet alleen bent ♥️

Wij zitten ook in een ICSI traject door slecht/weinig zaad. Meestal zit het tussen de 0,5 en 1 miljoen. Maar heb me laten verzekeren door de artsen dat dit niet betekent dat het zaad ook slecht is. De scores die je krijgt zijn de zaadcellen van goede kwaliteit. Juist met ICSI kunnen ze de beste zaadcellen er uit pikken om de eicel mee te bevruchten. 
Ik zit al een tijdje op dit forum en zelfs verhalen gehoord dat er met maar een paar zaadcellen een goede zwangerschap ontstaat. En zelfs als het zaad steeds slechter wordt kunnen ze volgens mij tegenwoordig ook heel veel om toch goede zaadcellen te verkrijgen. Maar met icsi hebben ze dus echt maar een paar goede zaadcellen nodig, dus denk dat  er echt geen nog reden is om je zorgen te maken! 

@Famke wij zitten even in een vervelende periode in het traject. De hele ICSI behandeling ging super goed, prikken kreeg ik snel onder de knie en zelfs de punctie vond ik 100% meevallen! Van de 9 goede eicellen waren er op dag 3 nog 7 goed bevrucht en doorgegroeid. 1 is teruggeplaatst en de dag er na waren er nog 4 goed genoeg om ingevroren te worden. Volgens de artsen was dat een goede score. 
De terugplaatsing was begin juni en halverwege juni had ik voor het allereerst een positieve test in handen ?
helaas bleek bij de 8 weken echo dat het vruchtje al een tijdje gestopt was met groeien en eind juli is de miskraam opgewekt met medicatie ? nu zijn we aan het wachten op een terugplaatsing van 1 van de 4 cryo's, de planning is dat dat begin oktober gaat gebeuren, als alles goed gaat tenminste. Dus leven nu een beetje tussen verdriet om de miskraam maar ook weer heel veel hoop voor een volgende poging.

Zijn jullie al gestart met het traject?

Wij hadden hetzelfde ook heel weinig zaadcellen bij mijn partner
Bij 1e icsi poging hadden we 7 eitjes en bleek na 2 dagen geen een bevruchting te zijn plaats gevonden. Was echt een grote teleurstelling
Het ziekenhuis snapte er eigenlijk niks en hebben ons doorgestuurd na ander ziekenhuis.
Alle onderzoeken opnieuw gehad ook daar kwam uit dat er weinig bruikbare zaadcellen waren maar ze wilde toch nog een icsi poging proberen.
Hier werd het zaad opgevangen in een potje met een vloeistof erin waardoor beweging beter was van het zaad.
Toen kregen we na 3 dagen een telefoontje dat we terugplaatsing hadden en dat we nog in de race waren om een embryo in te vriezen.
Verse terugplaatsing helaas niet gelukt.
We hadden nog 1 kans met ingevroren embryo en daarvan nu 15 weken zwanger
Dus geef niet op zou ik zeggen het kan dus wel.

Hoi Fleubo, 
Wat spannend allemaal.  Lijkt me heel heftig dat als je dan eindelijk zwanger bent en het ook nog mis gaat! Hopelijk gaat het bij de volgende terugplaatsing goed!
Wij hebben onlangs de punctie gehad. 19 eicellen, 6 bevrucht,  5 op dag 3 in de vriezer. Ik heb geen verse tp gekregen ivm kans op overstimulatie, dus ik hoop ergens in oktober mn eerste terugplaatsing te krijgen. 
Zo spannend! ?

Terug
Bovenaan